Civilia - Nejnovější články

Zobrazit: Řazení: Stránka:

Výsledky 1 až 27 z 27:

Poděkování recenzentům a výzva autorůmZprávy

Antonín Staněk

Civilia 2024, 15(2):52

EditorialEditorial

Antonín Staněk

Civilia 2024, 15(2):3

K problematice pedagogického výzkumu v oborové didaktice společenských vědPůvodní články

On the issue of pedagogical research in social science didactics

Antonín Staněk

Civilia 2024, 15(2):42-49 | DOI: 10.5507/civ.2025.010

Teoretická studie reflektuje problematiku pedagogického výzkumu v oborové didaktice společenských věd a jeho dopad na rozvoj této akademické disciplíny. Úvodní část studie je věnována deskripci aktuálního stavu výchovy k občanství v kontextu probíhající revize kurikulárních dokumentů pro základní vzdělávání. Právě skutečnost, kdy výchova k občanství prochází svým „kopernikovským obratem“, což se odráží jak v edukační praxi a v aktuálním RVP ZV, tak i v návrhu revidovaného kurikulárního dokumentu, obnažuje problém, kterým je nedostatek relevantních dat z pedagogického výzkum klíčových jevů. Ve druhé části studie, na základě analýzy...

Trendy humanitního a společenskovědního výzkumuZprávy

Trends in Humanities and Social Sciences Research

Tomáš Hubálek

Civilia 2024, 15(2):53

IV. ročník Mezinárodní vědecké konference studentů doktorských studijních programů v oblasti společenských věd na téma "Trendy humanitního a společenskovědního výzkumu"

Populismus v české akademii: Přístupy a definice v akademické teorii a praxiPůvodní články

Populism in the Czech academy: Approaches and Definitions in Academic Theory and Practice

Jan Křovák

Civilia 2024, 15(2):22-41 | DOI: 10.5507/civ.2025.005

Tento článek se zabývá populismem v jeho rozličných podobách, respektive tím, jak tento fenomén vnímá česká odborná veřejnost. Výzkum postavený na dotazníkovém šetření a obsahové analýze závěrečných prací ukazuje, jaké přístupy (ideologický, politicko-strategický, sociokulturní, diskurzivní…) k populismu jsou v Česku nejčastější, jakými tématy se analytici i studenti nejčastěji zabývají či jací autoři jsou v České republice považováni v souvislosti se studiem populismu za nejdůvěryhodnější. Součástí jsou také příklady dobré praxe pro výuku o populismu.

Výuka výchovy k občanství a dějepisu z pohledu školní reality. Výsledky výzkumného šetření z výstupů studentů učitelství z pedagogických praxí.Původní články

Teaching Citizenship Education and History from the Perspective of School Reality. Results of Research of Inquiry into the Outcomes of Teaching Practice

Zuzana Cieslarová¹, Lubomír Vojtěch Baar², Monika Suková³

Civilia 2024, 15(2):4-21 | DOI: 10.5507/civ.2025.003

Předkládaný text seznamuje čtenáře s výsledky výzkumu realizovaného za pomoci hospitačních záznamů získaných studenty 1. ročníku NMgr. studia Pedagogické fakulty Univerzity Palackého v Olomouci při vykonávání předmětu Souvislá pedagogická praxe 1 v akademickém roce 2022/23. Za využití převážně kvalitativních metod, zejména obsahové analýzy záznamů, jsou identifikována slabá místa v učitelské přípravě. Opakující se problematická místa proběhlých hospitací se stala mnohem větším svědectvím úrovni připravenosti studentů na praxi než o výkonech hospitovaných učitelů a podobě edukační reality. Jsou pojmenovány obtíže studentů v oblasti odborné terminologie;...

EditorialEditorial

Antonín Staněk

Civilia 2024, 15(1):3

Zpráva z mezioborové konference k budoucnosti občanské výchovy a společenskovědního vzdělávání v Česku: „Občanka“ v době krizíZprávy

Report from the interdisciplinary conference on the future of civics and social science education in the Czech Republic: “Citizen” in times of crisis

Antonín Staněk

Civilia 2024, 15(1):48-50

Platforma kateder pro občanské vzdělávání uskutečnila ve dnech 16. – 18. 9. 2024 v Univerzitním centru Telč, jež je pracovištěm Masarykovy univerzity, první mezioborovou konferenci věnovanou budoucnosti občanské výchovy a společenskovědního vzdělávání v Česku.

Sociální demokracie na střední Moravě a její zápas za všeobecné volební právo jako součást širšího procesu formování občanské společnosti na regionální úrovniPůvodní články


Social Democracy in Central Moravia and its Struggle for Universal Suffrage as Part of a Broader Process Formation of Civil Society at the Regional Level

Pavel Krákora

Civilia 2024, 15(1):39-46 | DOI: 10.5507/civ.2025.007

Text se zabývá vývojem sociální demokracie v kontextu střední Moravy na přelomu 19. a 20. století, která byla jedním z nejvýznamnějších regionů v českých zemích z hlediska rozvoje občanské společnosti a politického stranictví. Pozornost je věnována rozvoji samotné sociální demokracie a jejích regionálních struktur, včetně snahy strany o posílení postavení a vlivu účastí ve volbách. Na závěr jsou stručně a souhrnně diskutovány možnosti uplatnění tématu v kurikulu.

Formulace pravidel pro využívání AI ve výuce sociálněvědních oborůPůvodní články

Formulation of rules for the use of AI in teaching social sciences

Martin Richter

Civilia 2024, 15(1):23-38 | DOI: 10.5507/civ.2025.001

Tento článek zkoumá formulaci a implementaci pravidel pro využívání umělé inteligence (AI) ve výuce sociálněvědních oborů na Fakultě sociálních věd Univerzity Karlovy (FSV UK). V kontextu rostoucího využívání AI nástrojů, jako je ChatGPT, mezi studenty i vyučujícími, je důležité pochopit, jak jsou tato pravidla formulována a aplikována. Prostřednictvím kvantitativního výzkumu mezi vyučujícími FSV UK jsme zjistili, že 43 % vyučujících nemá nastavena žádná pravidla pro využívání AI ve svých předmětech. Článek diskutuje důsledky tohoto zjištění pro akademickou integritu a nabízí doporučení pro efektivní formulaci pravidel využívání AI ve vzdělávání.

Zpráva z XIII. ročníku Mezinárodní vědecké konference studentů doktorských studijních programů v oblasti společenských vědZprávy

Report from the 13th International Scientific Conference of Students of Doctoral Degree Programs in the Field of Social Sciences

Lubomír Vojtěch Baar, Tomáš Hubálek

Civilia 2024, 15(1):47


Základní teoretická východiska z oblasti sociální komunikace k limitům využití nástrojů generativní umělé inteligence ve výucePůvodní články

Basic Theoretical Foundations from the Field of Social Communication on the Limitations of Using Generative Artificial Intelligence Tools in Education

Jan Jirků

Civilia 2024, 15(1):16-22 | DOI: 10.5507/civ.2025.006

Text se věnuje v teoretické rovině problematice využití nástrojů generativní umělé inteligence ve výuce. Soustřeďuje se na jeho současné limity, zejména na rizika upevňování stereotypů a principů stranění při procesech socializace a enkulturace probíhajících během vzdělávání. Usiluje přitom o doplnění kritických prvků do kybereuforických vizí o funkcích nástrojů umělé inteligence.

From Basic Skills to Pedagogical Competence: Is the Terminology of Competence Clearly Defined?Původní články

Od základních dovedností k pedagogickým kompetencím: Je terminologie kompetencí jasně definována?

Pavel Flekač

Civilia 2024, 15(1):4-15 | DOI: 10.5507/civ.2025.002

This paper investigates the evolution and development of the concept of pedagogical competence, with a specific focus on its role within the educational system. Through an extensive literature review, spanning works from 1945 to 2024, we analyze the origins of the term competence, tracing it back to ancient Greece and its subsequent transformation into a key concept in modern educational theory. Emphasis is placed on the development and classification of pedagogical competence, its relationship to various pedagogical skills, and the importance of teachers' roles in educational processes. The study highlights the necessity for a clear, unified definition...

Metodologie historických prací

The Methodology of Historical Works

Monika Suková

Civilia 2023, 14(2):147-171 | DOI: 10.5507/civ.2023.014

University students often face many problems when they start writing professional academic texts (term papers, bachelor's or master's theses). For example, how to write, what to write and why to write the text. The following text aims to present a summary view of the methodology of student theses in the social sciences (mainly for the study of history, but also largely applicable to sociology and philosophy) and to identify critical points of research for students.

Aktuální pohledy na výchovu k občanství aneb opožděný příspěvek ke dvěma téměř přehlédnutým 100. výročím, jejichž společným tématem je institucionální občanské vzdělávání v našich zemích

Current perspectives on citizenship education or a belated contribution to two almost overlooked 100th anniversaries, the common theme of which is institutional civic education in our countries

Antonín Staněk

Civilia 2023, 14(2):137-146 | DOI: 10.5507/civ.2023.013

The study tries to indicate a possible answer to the question of why we need quality civic education and why it should remain a worthy part of the curricula at the second level of primary schools. We will look for the answer against the background of current social changes and through the inspiration of the author M. S. Branson, who at the end of the last century dealt with a similar question at the Center for Civic Education in California. We base our view of the future on the current social context, especially after the year 2000, in which institutional citizenship education was formed and especially implemented.

Výchova k občanství v (nejen) České televizi

Citizenship education in (not only) Czech Television

Roman Chrenčík

Civilia 2023, 14(2):119-136 | DOI: 10.5507/civ.2023.012

This study deals with the relationship between the Czech media, led by Czech Television, and citizenship education. The conducted research is of a qualitative nature, data collection took place in the form of semi-structured interviews with relevant stakeholders for the fields of education and media. The reality of questioning often turned the topic to the relationship between the media and education in general, as well as to the issue of social responsibility of the media. The research points to the absence of clearly formulated priorities for both key areas, namely civic education and the media. In addition to the specific educational plan, the civic...

Intergenerational family narratives and their measurement among adults in the Czech Republic

Tereza Rynešová

Civilia 2023, 14(2):100-118 | DOI: 10.5507/civ.2023.011

This text is a pilot study of a new method for measuring the level of knowledge of intergenerational family narratives among adults in Czech Republic, the Intergenerational Family Knowledge Questionnaire (in Czech language Dotazník mezigeneračních rodinných znalostí or DMRZ). The text first briefly introduces different types of family narratives with a focus on the characteristics of intergenerational family narratives. The main part of the text presents the creation of DMRZ. This method is based on the verification of knowledge of family history, which the individual knows from the stories of his ancestors. Three main thematic areas (knowledge of...

Jak si budeme pamatovat válku? Novinářská fotografie ve vztahu formování paměti a vzdělávání

How will we remember the war? Journalistic photography in the relationship between memory formation and education

Zuzana Jarolímková

Civilia 2023, 14(2):87-99 | DOI: 10.5507/civ.2023.010

Photography is one of the mediums through which we form our memory. Astrid Erll sees it as a "sign for the past" and a clue for defining historical events. It is also involved in creating postmemory, becoming a bridge between generations. Marianne Hirsch described this process in the case of the Holocaust, but it still happens today. Images that define similar events can become myths that shape their visual form. That is how historical events are seen, even by students in the classroom. In the digital age, photo sharing has become more accessible. The media have a long-lasting influence on the generation of a society's history and how it is represented...

Prvorepubliková inspirace pro didaktiku filosofie

Inspiration for the Didactics of Philosophy from the First Czechoslovak Republic

Lubomír Vojtěch Baar

Civilia 2023, 14(2):76-86 | DOI: 10.5507/civ.2023.009

The conference paper presents a comprehensive overview of First Republic discourse on philosophy didactics. It analyses the most popular initiatives during the First Republic, particularly those of Josef Ludvík Fischer. His proposition is well developed, and a critique of the time's authors is presented. For the sake of completeness, the historical development is briefly introduced and commented on.

Německé občanské (liberální) strany v rakousko-uherské monarchii druhé poloviny 19. století se zřetelem k teritoriu Moravy

German civic (liberal) parties in Austria-Hungarian Monarchy of the second half 19th Century with regards to territory of Moravia

Pavel Krákora

Civilia 2023, 14(2):66-75 | DOI: 10.5507/civ.2023.008

This text deals with system of political parties within the Autria-Hungarian Monarchy during the second half of 19th Century with special regards to Moravia as a part of wider proces formation of civil society. Main attentions is paid to German's liberal (or so called civic) parties and their activities (development, internal structure, geographical delimitation), including main personalities.

Pedagogický institut v Olomouci (1959-1964). Nástin vývoje - kurikulum - osobnosti

Pedagogical Institute in Olomouc (1959-1964). Development Outline - Curriculum - Personalities

Karel Konečný

Civilia 2023, 14(2):20-65 | DOI: 10.5507/civ.2023.007

The study deals with the five-year history of the Pedagogical Institute in Olomouc, which existed from 1959 to 1964. Pedagogical institutes were established in all regional towns in Czechoslovakia in 1959. They provided education for teachers of primary nine-year schools for the first level (first to fifth year) and for the second level (sixth to ninth year). The study has two parts. The general part traces the genesis of the pedagogical institutes in the context of the educational policy of the regime between 1955 and 1964. The second part deals in detail with the specifics of the Pedagogical Institute in Olomouc. The study is based on a thorough...

Občanské vědomí proti diktátu biomoci v didaktické perspektivě tvorby

Civic awareness against the dictates of biopower in a didactic perspective of creation

Michal Podzimek

Civilia 2023, 14(2):4-19 | DOI: 10.5507/civ.2023.006

The study deals with the transformation of the school subject Civics over the hundred years of its existence. During this time, there was a fundamental transformation of educational goals, but above all, a transformation of the student himself. Today, the pupil or student is in captivity of various strategies of biopower. These strategies made the current student a passive citizen, often looking only at his individuality. The turning point for renewed interest in personality and social education is the student's current existential distress, which must be used through the subject of citizenship education (or the basics of social sciences, etc.) in...

TAUBMAN, William. Gorbačov. Život a dobaRecenze

Pavel Krákora

Civilia 2023, 14(1):82-85

Nová média jako prostředek získávání informací mezi studenty středních škol

New media as a means of obtaining information among secondary school students

Markéta Janovská

Civilia 2023, 14(1):65-81 | DOI: 10.5507/civ.2023.004

This contribution is focused on what role new media play in acquiring information among students in the second year of grammar schools and non-grammar school types of high schools. A part is devoted to how media literacy is viewed by different authors and how it is related to media education. The consumption of news by young people is also a topic, for example what is media literacy, or whether young people are able to distinguish between information and misinformation. The information and research contained in the post are part of my diploma thesis, which I defended this June at the Faculty of Social Sciences of Charles University.

Rituál a narativ

Ritual and Narrative

Marianna Abrahamyan

Civilia 2023, 14(1):40-64 | DOI: 10.5507/civ.2023.003

This article provides the insight into the study of ritual and narrative over the time and theoretically discusses the interconnectedness of the terms with a focus on their similarities and differences and the resulting potential for their collaborative research. The text attempts to demonstrate how narrative can be used within the ritual of president`s speech for the occasion of approaching the end of the year. It shows that the speech does not contribute only to the evaluation of past events of the year but also to the construction of a rite of passage which may lead the statesman to enter the new social environment with a change of his social status.

Školní časopisy a možnosti jejich využití v mediální výchově

School Magazines and Possibilities of Their Usage in Media Training

Jan Jirků

Civilia 2023, 14(1):32-39 | DOI: 10.5507/civ.2023.002

This text deals with the issue of school magazines and their usage in media training, emphasizing functions that these specific micro-media can fulfill in the educational process at primary and secondary schools in the context of functions that belong to journalism in society in general (according to McQuail's viewpoint). It also accents their possible classification in terms of media typology and integration into the media (eco)system. It deals with the effects of interactivity in the fields of production and perception of school magazines as well.

Komunikační (r)evoluce?: politika a média v proměnách času

The Communication (R)Evolution: Politics and Media Across Time

Jakub Charvát, Denisa Charvátová

Civilia 2023, 14(1):4-31 | DOI: 10.5507/civ.2023.001

Contemporary societies are going through a turbulent period. Recent technological developments have given rise to a new and qualitatively different system of (political) communication. Hence, the present review essay deals with the changing relationship between politics, media and society. In particular, it focuses on the introduction of recent new communication trends, such as the emergence of Web 2.0 and social networks, the rise of populist political communication, and the mediatization and personalization of politics, and an assessment of their social and political implications. The essay is conceived as a descriptive diachronic case study by framing...