Civilia, 2024 (roč. 15), číslo 2


Editorial

EditorialEditorial

Antonín Staněk

Civilia 2024, 15(2):3

Původní články

Výuka výchovy k občanství a dějepisu z pohledu školní reality. Výsledky výzkumného šetření z výstupů studentů učitelství z pedagogických praxí.Původní články

Teaching Citizenship Education and History from the Perspective of School Reality. Results of Research of Inquiry into the Outcomes of Teaching Practice

Zuzana Cieslarová¹, Lubomír Vojtěch Baar², Monika Suková³

Civilia 2024, 15(2):4-21 | DOI: 10.5507/civ.2025.003

Předkládaný text seznamuje čtenáře s výsledky výzkumu realizovaného za pomoci hospitačních záznamů získaných studenty 1. ročníku NMgr. studia Pedagogické fakulty Univerzity Palackého v Olomouci při vykonávání předmětu Souvislá pedagogická praxe 1 v akademickém roce 2022/23. Za využití převážně kvalitativních metod, zejména obsahové analýzy záznamů, jsou identifikována slabá místa v učitelské přípravě. Opakující se problematická místa proběhlých hospitací se stala mnohem větším svědectvím úrovni připravenosti studentů na praxi než o výkonech hospitovaných učitelů a podobě edukační reality. Jsou pojmenovány obtíže studentů v oblasti odborné terminologie;...

Populismus v české akademii: Přístupy a definice v akademické teorii a praxiPůvodní články

Populism in the Czech academy: Approaches and Definitions in Academic Theory and Practice

Jan Křovák

Civilia 2024, 15(2):22-41 | DOI: 10.5507/civ.2025.005

Tento článek se zabývá populismem v jeho rozličných podobách, respektive tím, jak tento fenomén vnímá česká odborná veřejnost. Výzkum postavený na dotazníkovém šetření a obsahové analýze závěrečných prací ukazuje, jaké přístupy (ideologický, politicko-strategický, sociokulturní, diskurzivní…) k populismu jsou v Česku nejčastější, jakými tématy se analytici i studenti nejčastěji zabývají či jací autoři jsou v České republice považováni v souvislosti se studiem populismu za nejdůvěryhodnější. Součástí jsou také příklady dobré praxe pro výuku o populismu.

K problematice pedagogického výzkumu v oborové didaktice společenských vědPůvodní články

On the issue of pedagogical research in social science didactics

Antonín Staněk

Civilia 2024, 15(2):42-49 | DOI: 10.5507/civ.2025.010

Teoretická studie reflektuje problematiku pedagogického výzkumu v oborové didaktice společenských věd a jeho dopad na rozvoj této akademické disciplíny. Úvodní část studie je věnována deskripci aktuálního stavu výchovy k občanství v kontextu probíhající revize kurikulárních dokumentů pro základní vzdělávání. Právě skutečnost, kdy výchova k občanství prochází svým „kopernikovským obratem“, což se odráží jak v edukační praxi a v aktuálním RVP ZV, tak i v návrhu revidovaného kurikulárního dokumentu, obnažuje problém, kterým je nedostatek relevantních dat z pedagogického výzkum klíčových jevů. Ve druhé části studie, na základě analýzy...

Zprávy

Poděkování recenzentům a výzva autorůmZprávy

Antonín Staněk

Civilia 2024, 15(2):52

Trendy humanitního a společenskovědního výzkumuZprávy

Trends in Humanities and Social Sciences Research

Tomáš Hubálek

Civilia 2024, 15(2):53

IV. ročník Mezinárodní vědecké konference studentů doktorských studijních programů v oblasti společenských věd na téma "Trendy humanitního a společenskovědního výzkumu"