Civilia 2024, 15(1):16-22 | DOI: 10.5507/civ.2025.006


Základní teoretická východiska z oblasti sociální komunikace k limitům využití nástrojů generativní umělé inteligence ve výucePůvodní články

Jan Jirků
Univerzita Karlova, Institut komunikačních studií a žurnalistiky, Fakulta sociálních věd

Text se věnuje v teoretické rovině problematice využití nástrojů generativní umělé inteligence ve výuce. Soustřeďuje se na jeho současné limity, zejména na rizika upevňování stereotypů a principů stranění při procesech socializace a enkulturace probíhajících během vzdělávání. Usiluje přitom o doplnění kritických prvků do kybereuforických vizí o funkcích nástrojů umělé inteligence.

Klíčová slova: enkulturace, generativní umělá inteligence, nástroje umělé inteligence, socializace, sociální komunikace, stereotypy, stranění, umělá inteligence ve výuce

Basic Theoretical Foundations from the Field of Social Communication on the Limitations of Using Generative Artificial Intelligence Tools in Education

This text deals, in theoretical terms, with the issue of using generative artificial intelligence tools in education, focusing on current limitations, particularly the risks of reinforcing stereotypes and biases within the processes of socialization and enculturation that occur during education. It also seeks to introduce critical perspectives into the cyber-euphoric visions regarding the roles of artificial intelligence tools.

Keywords: Artificial Intelligence in Education, Artificial Intelligence Tools, Bias, Enculturation, Generative Artificial Intelligence, Social Communication, Socialization, Stereotypes
Grants and funding:

Tento výstup vznikl v rámci programu Cooperatio, vědní oblasti MCOM.

Vloženo: 4. listopad 2024; Revidováno: 4. listopad 2024; Přijato: 28. leden 2025; Zveřejněno online: 17. únor 2025; Zveřejněno: 22. únor 2025  Zobrazit citaci

ACS AIP APA ASA Harvard Chicago Chicago Notes IEEE ISO690 MLA NLM Turabian Vancouver
Jirků, J. (2024).
Základní teoretická východiska z oblasti sociální komunikace k limitům využití nástrojů generativní umělé inteligence ve výuce. Civilia15(1), 16-22. doi: 10.5507/civ.2025.006
Stáhnout citaci

Reference

  1. DAHLGREN, P. Media Logic in Cyberspace: Repositioning Journalism and its Publics. Javnost - The Public, 1996, 3(3), Přejít k původnímu zdroji...
  2. s. 59-72. ISSN 1318-3222.
  3. DICKINSON, R., MATTHEWS, J., SALTZIS, K. Studying journalists in changing times: Understanding news work as socially situated practice. International Communication Gazette, 2013, 75(1), s. 3-18. ISSN 1748-0485. Přejít k původnímu zdroji...
  4. DYER, R. The Role of Stereotypes. In: MARRIS, P., THORNHAM, S. (eds.). Media Studies: A Reader. Second Edition. New York: New York University Press, 2000, s. 245-251. ISBN 978-0-8147-5647-8.
  5. GRANT, A. E. Dimensions of Media Convergence. In: GRANT, A. E., WILKINSON, J. S. (eds.). Understanding Media Convergence: The State of the Field. New York: Oxford University Press, 2009, s. 3-17. ISBN 978-0-19-532777-9.
  6. LATOUR, B. Reassembling the Social: An Introduction to Actor-Network-Theory. Oxford: Oxford University Press, 2005. 301 s. ISBN 978-0-19-925604-4. Přejít k původnímu zdroji...
  7. LEE, K. M., LINDQUIST, K. A., PAYNE, B. K. Constructing Explicit Prejudice: Evidence From Large Sample Datasets. Personality and Social Psychology Bulletin, 2023, 49(4), s. 541-553. ISSN 0146-1672. Přejít k původnímu zdroji...
  8. LÉVY, P. Collective Intelligence: Mankind's Emerging World in Cyberspace. Translated from the French by Robert Bononno. Cambridge, Massachusetts: Perseus Books, 1999. 312 s. ISBN 0-7382-0261-4.
  9. McQUAIL, D. Media Performance: Mass Communication and the Public Interest. London: SAGE Publications, 1999. 350 s. ISBN 0-8039-8295-X.
  10. McQUAIL, D. Úvod do teorie masové komunikace. Z anglického originálu přeložili Jan Jirák a Marcel Kabát. Vyd. 3. Praha: Portál, 2007. 448 s. ISBN 978-80-7367-338-3.
  11. OKONOFUA, J. A., HARRIS, L. T., WALTON, G. M. Sidelining Bias: A Situationist Approach to Reduce the Consequences of Bias in Real-World Contexts. Current Directions in Psychological Science, 2022, 31(5), s. 395-404. ISSN 0963-7214. Přejít k původnímu zdroji...
  12. SPYRIDOU, L. P. et al. Journalism in a state of flux: Journalists as agents of technology innovation and emerging news practices. International Communication Gazette, 2013, 75(1), s. 76-98. ISSN 1748-0485. Přejít k původnímu zdroji...

Tento článek je publikován v režimu tzv. otevřeného přístupu k vědeckým informacím (Open Access), který je distribuován pod licencí Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License (CC BY-SA 4.0), která umožňuje distribuci, reprodukci a změny, pokud je původní dílo řádně ocitováno. Není povolena distribuce, reprodukce nebo změna, která není v souladu s podmínkami této licence.