Civilia, 2024 (roč. 15), číslo 1


Editorial

EditorialEditorial

Antonín Staněk

Civilia 2024, 15(1):3

Původní články

From Basic Skills to Pedagogical Competence: Is the Terminology of Competence Clearly Defined?Původní články

Od základních dovedností k pedagogickým kompetencím: Je terminologie kompetencí jasně definována?

Pavel Flekač

Civilia 2024, 15(1):4-15 | DOI: 10.5507/civ.2025.002

This paper investigates the evolution and development of the concept of pedagogical competence, with a specific focus on its role within the educational system. Through an extensive literature review, spanning works from 1945 to 2024, we analyze the origins of the term competence, tracing it back to ancient Greece and its subsequent transformation into a key concept in modern educational theory. Emphasis is placed on the development and classification of pedagogical competence, its relationship to various pedagogical skills, and the importance of teachers' roles in educational processes. The study highlights the necessity for a clear, unified definition...


Základní teoretická východiska z oblasti sociální komunikace k limitům využití nástrojů generativní umělé inteligence ve výucePůvodní články

Basic Theoretical Foundations from the Field of Social Communication on the Limitations of Using Generative Artificial Intelligence Tools in Education

Jan Jirků

Civilia 2024, 15(1):16-22 | DOI: 10.5507/civ.2025.006

Text se věnuje v teoretické rovině problematice využití nástrojů generativní umělé inteligence ve výuce. Soustřeďuje se na jeho současné limity, zejména na rizika upevňování stereotypů a principů stranění při procesech socializace a enkulturace probíhajících během vzdělávání. Usiluje přitom o doplnění kritických prvků do kybereuforických vizí o funkcích nástrojů umělé inteligence.

Formulace pravidel pro využívání AI ve výuce sociálněvědních oborůPůvodní články

Formulation of rules for the use of AI in teaching social sciences

Martin Richter

Civilia 2024, 15(1):23-38 | DOI: 10.5507/civ.2025.001

Tento článek zkoumá formulaci a implementaci pravidel pro využívání umělé inteligence (AI) ve výuce sociálněvědních oborů na Fakultě sociálních věd Univerzity Karlovy (FSV UK). V kontextu rostoucího využívání AI nástrojů, jako je ChatGPT, mezi studenty i vyučujícími, je důležité pochopit, jak jsou tato pravidla formulována a aplikována. Prostřednictvím kvantitativního výzkumu mezi vyučujícími FSV UK jsme zjistili, že 43 % vyučujících nemá nastavena žádná pravidla pro využívání AI ve svých předmětech. Článek diskutuje důsledky tohoto zjištění pro akademickou integritu a nabízí doporučení pro efektivní formulaci pravidel využívání AI ve vzdělávání.

Sociální demokracie na střední Moravě a její zápas za všeobecné volební právo jako součást širšího procesu formování občanské společnosti na regionální úrovniPůvodní články


Social Democracy in Central Moravia and its Struggle for Universal Suffrage as Part of a Broader Process Formation of Civil Society at the Regional Level

Pavel Krákora

Civilia 2024, 15(1):39-46 | DOI: 10.5507/civ.2025.007

Text se zabývá vývojem sociální demokracie v kontextu střední Moravy na přelomu 19. a 20. století, která byla jedním z nejvýznamnějších regionů v českých zemích z hlediska rozvoje občanské společnosti a politického stranictví. Pozornost je věnována rozvoji samotné sociální demokracie a jejích regionálních struktur, včetně snahy strany o posílení postavení a vlivu účastí ve volbách. Na závěr jsou stručně a souhrnně diskutovány možnosti uplatnění tématu v kurikulu.

Zprávy

Zpráva z XIII. ročníku Mezinárodní vědecké konference studentů doktorských studijních programů v oblasti společenských vědZprávy

Report from the 13th International Scientific Conference of Students of Doctoral Degree Programs in the Field of Social Sciences

Lubomír Vojtěch Baar, Tomáš Hubálek

Civilia 2024, 15(1):47

Zpráva z mezioborové konference k budoucnosti občanské výchovy a společenskovědního vzdělávání v Česku: „Občanka“ v době krizíZprávy

Report from the interdisciplinary conference on the future of civics and social science education in the Czech Republic: “Citizen” in times of crisis

Antonín Staněk

Civilia 2024, 15(1):48-50

Platforma kateder pro občanské vzdělávání uskutečnila ve dnech 16. – 18. 9. 2024 v Univerzitním centru Telč, jež je pracovištěm Masarykovy univerzity, první mezioborovou konferenci věnovanou budoucnosti občanské výchovy a společenskovědního vzdělávání v Česku.