Civilia 2017, 8(1):128-142 | DOI: 10.5507/civ.2017.008

Demokracie a aktivní občan ve školní praxi

Tomáš Jarmara
Katedra výchovy k občanství, Pedagogická fakulta Ostravské univerzity, Fráni Šrámka 3, 709 00 Ostrava

Klíčová slova: Theory of democracy, Knowledges and attitudes of students, Curriculum, Forms od direct democracy, Local referendum, Petition, Manifestation, Demonstration

Democracy and Active Citizen in School Practice

This article deals with theories of democracy and their application in political practice with regard to level of political participation. Text analysing outputs of repeated international studies focusing on knowledges and attitudes studentes in field of education to citizenship and willingness to civic participation. This text is also focused on possibilities of application and interconnection of tools of direct democracy in municipalities in compliance with curriculum.

Zveřejněno: 15. červen 2017  Zobrazit citaci

ACS AIP APA ASA Harvard Chicago Chicago Notes IEEE ISO690 MLA NLM Turabian Vancouver
Jarmara, T. (2017). Demokracie a aktivní občan ve školní praxi. Civilia8(1), 128-142. doi: 10.5507/civ.2017.008
Stáhnout citaci

Reference

  1. ALMOND, A. G., S. VERBA, S. The Civic Culture. Political Attitudes and Democracy in Five Nations. Princeton: Princeton University Press, 1996.
  2. DAHL, R. Demokracie a její kritici. Praha: Victoria publishing, 1995.
  3. HLOUŠEK, V., KOPEČEK, L. Demokracie. Teorie, modely, osobnosti, podmínky, nepřátelé a perspektivy demokracie. Brno: Masarykova univerzita v Brně, 2004.
  4. KRÁKORA, P. Pražské jaro - Pokus o obnovu občanské společnosti. Praha: Nakladatelství Epocha, 2008.
  5. LABISCHOVÁ, D. Možnosti využití metody eyetrackingu ve výzkumu kompetencí historického myšlení. Pedagogická orientace, 2015, roč. 25, č. 2, s. 271-299. Přejít k původnímu zdroji...
  6. McCLOSKY, H. Political Participation. In SILLS, D. L. (ed) International Encyclopedia of the Social Sciences, Vol. 12. New York: Macmillan Co. & Free Press, 1968.
  7. MULLER, E. N. 1977. Behavioral Correlates of Political Support. American Political Science Review, 1977, Vol. 71, Nr. 2. Přejít k původnímu zdroji...
  8. NORRIS, P. Critical Citizens. Oxford: Oxford University Press, 1999. Přejít k původnímu zdroji...
  9. SCHUMPETER, J. Kapitalismus, socialismus a demokracie. Brno: CDK, 2004.
  10. OLSON, M. The Logic of Collective Action. Cambridge: Harvard University Press, 2000.
  11. PROTIVÍNSKÝ, T. Mezinárodní studie občanské výchovy. Brno: Centrum občanského vzdělávání, 2010.
  12. PIERRE, J., PETERS, B. G. Governance, Politics and the State. New York, St. Martin's Press, 2000.
  13. VEČERNÍK, J. Czech society in the 2000s. Praha: Academia, 2009.
  14. Centrum občanského vzdělávání MU Brno. Viz www.obcanskevzdelavani.cz.
  15. Mezinárodní organizace pro výchovu a vzdělání IEA: Viz www.iea.nl.
  16. Rámcový vzdělávací program pro základní vzdělávání, Praha, leden 2016. Viz http://www.mpsv.cz/search.php.
  17. Zákon o právu shromažďovacím, zákon o právu petičním, zákon o místním referendu, zákon o sdružování občanů. Viz Sbírka zákonů "Portál veřejné správy České republiky" - http://portal.gov.cz/wps/portal/_s.155/6966/place.

Tento článek je publikován v režimu tzv. otevřeného přístupu k vědeckým informacím (Open Access), který je distribuován pod licencí Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License (CC BY-SA 4.0), která umožňuje distribuci, reprodukci a změny, pokud je původní dílo řádně ocitováno. Není povolena distribuce, reprodukce nebo změna, která není v souladu s podmínkami této licence.