Civilia 2017, 8(1):128-142 | DOI: 10.5507/civ.2017.008

Democracy and Active Citizen in School Practice

Tomáš Jarmara
Katedra výchovy k občanství, Pedagogická fakulta Ostravské univerzity, Fráni Šrámka 3, 709 00 Ostrava

This article deals with theories of democracy and their application in political practice with regard to level of political participation. Text analysing outputs of repeated international studies focusing on knowledges and attitudes studentes in field of education to citizenship and willingness to civic participation. This text is also focused on possibilities of application and interconnection of tools of direct democracy in municipalities in compliance with curriculum.

Keywords: Theory of democracy, Knowledges and attitudes of students, Curriculum, Forms od direct democracy, Local referendum, Petition, Manifestation, Demonstration

Published: June 15, 2017  Show citation

ACS AIP APA ASA Harvard Chicago Chicago Notes IEEE ISO690 MLA NLM Turabian Vancouver
Jarmara, T. (2017). Democracy and Active Citizen in School Practice. Civilia8(1), 128-142. doi: 10.5507/civ.2017.008
Download citation

References

  1. ALMOND, A. G., S. VERBA, S. The Civic Culture. Political Attitudes and Democracy in Five Nations. Princeton: Princeton University Press, 1996.
  2. DAHL, R. Demokracie a její kritici. Praha: Victoria publishing, 1995.
  3. HLOUŠEK, V., KOPEČEK, L. Demokracie. Teorie, modely, osobnosti, podmínky, nepřátelé a perspektivy demokracie. Brno: Masarykova univerzita v Brně, 2004.
  4. KRÁKORA, P. Pražské jaro - Pokus o obnovu občanské společnosti. Praha: Nakladatelství Epocha, 2008.
  5. LABISCHOVÁ, D. Možnosti využití metody eyetrackingu ve výzkumu kompetencí historického myšlení. Pedagogická orientace, 2015, roč. 25, č. 2, s. 271-299. Go to original source...
  6. McCLOSKY, H. Political Participation. In SILLS, D. L. (ed) International Encyclopedia of the Social Sciences, Vol. 12. New York: Macmillan Co. & Free Press, 1968.
  7. MULLER, E. N. 1977. Behavioral Correlates of Political Support. American Political Science Review, 1977, Vol. 71, Nr. 2. Go to original source...
  8. NORRIS, P. Critical Citizens. Oxford: Oxford University Press, 1999. Go to original source...
  9. SCHUMPETER, J. Kapitalismus, socialismus a demokracie. Brno: CDK, 2004.
  10. OLSON, M. The Logic of Collective Action. Cambridge: Harvard University Press, 2000.
  11. PROTIVÍNSKÝ, T. Mezinárodní studie občanské výchovy. Brno: Centrum občanského vzdělávání, 2010.
  12. PIERRE, J., PETERS, B. G. Governance, Politics and the State. New York, St. Martin's Press, 2000.
  13. VEČERNÍK, J. Czech society in the 2000s. Praha: Academia, 2009.
  14. Centrum občanského vzdělávání MU Brno. Viz www.obcanskevzdelavani.cz.
  15. Mezinárodní organizace pro výchovu a vzdělání IEA: Viz www.iea.nl.
  16. Rámcový vzdělávací program pro základní vzdělávání, Praha, leden 2016. Viz http://www.mpsv.cz/search.php.
  17. Zákon o právu shromažďovacím, zákon o právu petičním, zákon o místním referendu, zákon o sdružování občanů. Viz Sbírka zákonů "Portál veřejné správy České republiky" - http://portal.gov.cz/wps/portal/_s.155/6966/place.

This is an open access article distributed under the terms of the Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License (CC BY-SA 4.0), which permits use, distribution, and reproduction in any medium, provided the original publication is properly cited. No use, distribution or reproduction is permitted which does not comply with these terms.