Civilia, 2011 (roč. 2), číslo 2


Předmluva

Petr Zima, Pavel Krákora

Civilia 2011, 2(2):4-5

Problém koexistence a jeho důsledky

David Hampl

Civilia 2011, 2(2):6-12 | DOI: 10.5507/civ.2011.012

Problém koexistence je spojen s paralelní existencí odlišných celků. V evropské tradici můžeme nalézt jako příklad koexistence římskou říši s její východní a západní částí či dualismus v případě Rakouska-Uherska. Koexistence souvisí také s konfliktem mezi Východem a Západem či Severem a Jihem, které svými důsledky ovlivňovaly a ovlivňují evropský vývoj. Také Evropská unie je konfrontována s důsledky těchto procesů.

Následky normalizace na Pedagogické fakultě Univerzity Palackého v Olomouci

Tomáš Hubálek

Civilia 2011, 2(2):13-20 | DOI: 10.5507/civ.2011.013

Příspěvek analyzuje průběh změn, které proběhly na Univerzitě Palackého v Olomouci a její Pedagogické fakultě na začátku období tzv. normalizace. Pozornost je věnována především personálním obměnám, změnám ve vnitřní struktuře Pedagogické fakulty a důsledkům těchto procesů. V příspěvku je rovněž poukázáno na různé formy perzekuce, které postihly některé pracovníky a na hlavní faktory, které zasahovaly do chodu a řízení Univerzity Palackého ve sledovaném období.

Realization of Students Participation at the Secondary Grammar School

Radim Chmelík

Civilia 2011, 2(2):21-38 | DOI: 10.5507/civ.2011.014

The text shows political context of representative bodies functioning of student autonomy. It deals with connection between coordination of school parliament's activity and political theories concerning democratic forms, relationship between the citizen and elective representation. The theoretical part of the article is confronted with the real student parliament of the grammar school in Uničov. Research questions focus on motivation and student self-assessment in this representative body.

Participační formy demokracie v integrovaném světě

Tomáš Jarmara

Civilia 2011, 2(2):39-47 | DOI: 10.5507/civ.2011.015

Příspěvek se zabývá teorií participační demokracie a využitím nástrojů přímé demokracie jako forem občanské aktivity, která může mít kontrolní roli nejenom ve vztahu k politickým elitám zastupitelských demokracií, ale i ve vztahu nadnárodním korporacím působícím na globálním trhu. Příspěvek rovněž reflektuje stav občanské aktivity a využití forem přímé demokracie v České republice.

Odboj v Protektorátu Čechy a Morava - součást evropského protifašistického hnutí odporu

Pavel Kopeček

Civilia 2011, 2(2):48-56 | DOI: 10.5507/civ.2011.016

Příspěvek srovnává odbojové protifašistické hnutí v období 2. světové války v jednotlivých okupovaných zemích. Rovněž stručně analyzuje nejvýznamnější faktory a události, které ovlivňovaly protinacistický odboj v Protektorátu Čechy a Morava.

Menšinové politické strany v Československu 1918-1938

Pavel Krákora

Civilia 2011, 2(2):57-67 | DOI: 10.5507/civ.2011.017

Studie je věnována problematice tzv. menšinových politických stran v Československu let 1918-1938 a jejich zapojení do tehdejšího politického systému. V daném kontextu je důraz kladen především na německé menšinové strany, přičemž pozornost je rovněž věnována menšinovým stranám maďarským, polským a rusínským.

České školství na Těšínsku ve dvacátých letech 20. století

Denisa Labischová

Civilia 2011, 2(2):68-86 | DOI: 10.5507/civ.2011.018

Příspěvek mapuje vývoj českého školství v multietnickém regionu Těšínska v období dvacátých let 20. století. Autorka se zaměřuje na legislativní úpravy v oblasti školství z let 1919-1922, stručně nastiňuje hlavní změny v českém systému vzdělávání a sleduje proces zřizování a budování českých škol v tomto období. Pozornost věnuje také působení Slezské matice osvěty lidové, která sehrála při formování českého školství významnou úlohu.

Koncept gender jako součást interkulturního vzdělávání v sociálně humanitních předmětech (s akcentem na výchovu k občanství a dějepis)

Denisa Labischová

Civilia 2011, 2(2):87-101 | DOI: 10.5507/civ.2011.019

Článek vymezuje význam genderově citlivé výchovy v rámci školního vzdělávání v sociálně humanitních předmětech, především v občanské výchově a dějepisu. Autorka se zaměřuje zejména na témata, která by měla být součástí vzdělávacího obsahu těchto školních disciplín, zdůrazňuje význam genderově korektních vzdělávacích materiálů, včetně základního edukačního média a přináší rovněž jisté didaktické inspirace ze zahraničí.

Činnost olomouckého městského školského výboru pro německé školy v letech 1921-1938

Gabriela Medveďová

Civilia 2011, 2(2):102-117 | DOI: 10.5507/civ.2011.020

Článek se zabývá fenoménem Městského německého výboru pro německé školy v Olomouci mezi lety 1919-1938 a jeho rolí v oblasti německého menšinového školství a jeho problematiky období existence I. ČSR

Evropanské vzdělávání - jednoduché otázky bez snadných odpovědí

František Mezihorák

Civilia 2011, 2(2):118-122 | DOI: 10.5507/civ.2011.021

Autor tohoto článku soudí, že pro osud evropské integrace je důležitější než ekonomie a politika evropanské vzdělávání a výchova. V této oblasti je však mnoho problémů a otázek, z nichž některé tu uvádí - se snahou podnítit čtenáře k přemýšlení a hledání adekvátních odpovědí.

Studium filosofie je studiem kultury

Zdeněk Novotný

Civilia 2011, 2(2):123-128 | DOI: 10.5507/civ.2011.022

Příspěvek má za cíl podpořit předpoklad, že určitý filosofický systém představuje jakousi duchovní, myšlenkovou, zobecňující transformaci kulturních jevů dané společnosti, a opačně také to, že z charakteru filosofie je možno usuzovat na charakter duchovní kultury. V evropském kontextu se snaží ukázat důsledky kontinentálního racionalismu na straně jedné a britského empirismu na straně druhé. Tímto prizmatem je posuzována také novější česká filosofie.

Dialog jako jeden z důležitých předpokladů fungování demokratické společnosti

Petr Zima

Civilia 2011, 2(2):129-137 | DOI: 10.5507/civ.2011.023

Článek se zabývá otázkami dialogu, přičemž autor se pokouší problematiku dialogu aplikovat na soudobou českou společnost a především pak na českou politickou scénu. V tomto ohledu si autor rovněž všímá historických paralel s obdobím ČSR let 1918-1938.

Politická propaganda a princip výstavby její jazykové stránky

Michal Procházka

Civilia 2011, 2(2):138-144 | DOI: 10.5507/civ.2011.024

Autor článku se zabývá jazykem politické propagandy s jeho specifickými řečnickými prostředky a obsahovou vyprázdněností. Poukazuje i na aktuálnost daného tématu a jeho využití při školní výuce.

Recenze

STANĚK, Antonín. Kvalitativní výzkum profesní identity učitele výchovy k občanství. Výzkumná zpráva z kvalitativního výzkumu konstrukce profesní identity výchovy k občanství prostřednictvím případové studieRecenze

Denisa Labischová

Civilia 2011, 2(2):145-146

Zprávy

GLOBALIZÁCIA A VZDELÁVANIE UČITEĽOV: KOĽKO GLOBALIZÁCIE UNESIE UČITEL? Zpráva z vědeckého sympózia Katedry etickej a občianskej výchovy na Pedagogickej fakulte UK v BratislaveZprávy

Antonín Staněk

Civilia 2011, 2(2):147-152