Civilia 2024, 15(2):4-21 | DOI: 10.5507/civ.2025.003
Předkládaný text seznamuje čtenáře s výsledky výzkumu realizovaného za pomoci hospitačních záznamů získaných studenty 1. ročníku NMgr. studia Pedagogické fakulty Univerzity Palackého v Olomouci při vykonávání předmětu Souvislá pedagogická praxe 1 v akademickém roce 2022/23. Za využití převážně kvalitativních metod, zejména obsahové analýzy záznamů, jsou identifikována slabá místa v učitelské přípravě. Opakující se problematická místa proběhlých hospitací se stala mnohem větším svědectvím úrovni připravenosti studentů na praxi než o výkonech hospitovaných učitelů a podobě edukační reality. Jsou pojmenovány obtíže studentů v oblasti odborné terminologie; předně její nedostatečná znalost a chabé schopnosti ji aplikovat. Odhalují se také nepřesnosti týkající se výchovně-vzdělávacích cílů a, jak se zdá, také zcela nedostačující provázání vzdělávacího obsahu s klíčovými kompetencemi, to vše v kontextu celého souboru dat. Článek představuje návrhy opatření nutných ke změně stavu, který indikují získaná data. Výstupem je návrh úpravy hospitačního archu využívaného studenty při realizaci náslechových praxí a další opatření, která vychází ze závěrů výzkumu. Tento návrh je největším přínosem této práce. Je vypracován s ohledem na studenty tak, aby byl explicitní, jednoduchý, strukturovaný a praktický. To v kombinaci s navrženými opatřeními otevírá cestu k získání dalších dat využitelných ke zkvalitnění učitelské přípravy studentů učitelství společenskovědních předmětů.
The presented text informs the reader about the findings of a study conducted on classroom observation records, acquired by students in the first year of their follow-up master's studies at the Palacký University's Faculty of Education in Olomouc during obligatory student practicum in the academic year 2022/23. By employing predominantly qualitative methods, focusing particularly on content analysis of records, we pinpoint areas of weakness in teacher training. The reoccurring problematic areas found in the class attendance records became far more a testament to the students' degree of preparedness for practice than to the teachers’ performances. Students' issues with professional terminology are identified, particularly their lack of knowledge and poor ability to apply it. Inaccuracies in educational goals are also shown, as is a completely insufficient linkage of educational content with key competences, all in context of other data acquired. The article proposes measures that would be required to ameliorate the state represented by the data. Based on the data acquired, the output is a proposal for changing the classroom observation record used by students during these inspections and other measures aimed at improving the state of pedagogical practices. The most significant contribution of this work is the design of the classroom observation record, which is intended to be explicit, simple, structured, and practical. This, in conjunction with the proposed measures, allows for the acquisition of additional data that can be utilized to improve the quality of social science teacher training.
IGA_PdF_2023_011
Vloženo: 11. listopad 2024; Revidováno: 11. listopad 2024; Přijato: 14. leden 2025; Zveřejněno online: 22. leden 2025; Zveřejněno: 24. únor 2025 Zobrazit citaci
ACS | AIP | APA | ASA | Harvard | Chicago | Chicago Notes | IEEE | ISO690 | MLA | NLM | Turabian | Vancouver |
Tento článek je publikován v režimu tzv. otevřeného přístupu k vědeckým informacím (Open Access), který je distribuován pod licencí Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License (CC BY-SA 4.0), která umožňuje distribuci, reprodukci a změny, pokud je původní dílo řádně ocitováno. Není povolena distribuce, reprodukce nebo změna, která není v souladu s podmínkami této licence.