Civilia 2024, 15(2):4-21 | DOI: 10.5507/civ.2025.003

Výuka výchovy k občanství a dějepisu z pohledu školní reality. Výsledky výzkumného šetření z výstupů studentů učitelství z pedagogických praxí.Původní články

Zuzana Cieslarová¹, Lubomír Vojtěch Baar², Monika Suková³
¹´²´³´Katedra společenských věd, Pedagogická fakulta, Univerzita Palackého v Olomouci

Předkládaný text seznamuje čtenáře s výsledky výzkumu realizovaného za pomoci hospitačních záznamů získaných studenty 1. ročníku NMgr. studia Pedagogické fakulty Univerzity Palackého v Olomouci při vykonávání předmětu Souvislá pedagogická praxe 1 v akademickém roce 2022/23. Za využití převážně kvalitativních metod, zejména obsahové analýzy záznamů, jsou identifikována slabá místa v učitelské přípravě. Opakující se problematická místa proběhlých hospitací se stala mnohem větším svědectvím úrovni připravenosti studentů na praxi než o výkonech hospitovaných učitelů a podobě edukační reality. Jsou pojmenovány obtíže studentů v oblasti odborné terminologie; předně její nedostatečná znalost a chabé schopnosti ji aplikovat. Odhalují se také nepřesnosti týkající se výchovně-vzdělávacích cílů a, jak se zdá, také zcela nedostačující provázání vzdělávacího obsahu s klíčovými kompetencemi, to vše v kontextu celého souboru dat. Článek představuje návrhy opatření nutných ke změně stavu, který indikují získaná data. Výstupem je návrh úpravy hospitačního archu využívaného studenty při realizaci náslechových praxí a další opatření, která vychází ze závěrů výzkumu. Tento návrh je největším přínosem této práce. Je vypracován s ohledem na studenty tak, aby byl explicitní, jednoduchý, strukturovaný a praktický. To v kombinaci s navrženými opatřeními otevírá cestu k získání dalších dat využitelných ke zkvalitnění učitelské přípravy studentů učitelství společenskovědních předmětů.

Klíčová slova: výchova k občanství, základy společenských věd, společenské vědy, dějepis, školní realita, pedagogická praxe, hospitace

Teaching Citizenship Education and History from the Perspective of School Reality. Results of Research of Inquiry into the Outcomes of Teaching Practice

The presented text informs the reader about the findings of a study conducted on classroom observation records, acquired by students in the first year of their follow-up master's studies at the Palacký University's Faculty of Education in Olomouc during obligatory student practicum in the academic year 2022/23. By employing predominantly qualitative methods, focusing particularly on content analysis of records, we pinpoint areas of weakness in teacher training. The reoccurring problematic areas found in the class attendance records became far more a testament to the students' degree of preparedness for practice than to the teachers’ performances. Students' issues with professional terminology are identified, particularly their lack of knowledge and poor ability to apply it. Inaccuracies in educational goals are also shown, as is a completely insufficient linkage of educational content with key competences, all in context of other data acquired. The article proposes measures that would be required to ameliorate the state represented by the data. Based on the data acquired, the output is a proposal for changing the classroom observation record used by students during these inspections and other measures aimed at improving the state of pedagogical practices. The most significant contribution of this work is the design of the classroom observation record, which is intended to be explicit, simple, structured, and practical. This, in conjunction with the proposed measures, allows for the acquisition of additional data that can be utilized to improve the quality of social science teacher training.

Keywords: Citizenship Education, Basics of Social Sciences, Social Sciences, History, School Reality, School Practice, Classroom Observation
Grants and funding:

IGA_PdF_2023_011

Vloženo: 11. listopad 2024; Revidováno: 11. listopad 2024; Přijato: 14. leden 2025; Zveřejněno online: 22. leden 2025; Zveřejněno: 24. únor 2025  Zobrazit citaci

ACS AIP APA ASA Harvard Chicago Chicago Notes IEEE ISO690 MLA NLM Turabian Vancouver
Cieslarová¹, Z., Baar², L.V., & Suková³, M. (2024). Výuka výchovy k občanství a dějepisu z pohledu školní reality. Výsledky výzkumného šetření z výstupů studentů učitelství z pedagogických praxí. Civilia15(2), 4-21. doi: 10.5507/civ.2025.003
Stáhnout citaci

Reference

  1. Atieno O. P. 2009. An analysis of the strengths and limitation of qualitative and quantitative research paradigms. Problems of Education in the 21st Century, 13: 13-18. Diagnostic. (© 2010-2023). Hospitační arch. Kvalita školy. https://www.kvalitaskoly.cz/?q=hospitacni_arch&fbclid=IwAR0N2HceI2avtL28yF7pKfWn4xm djSwBde_ResmFijQUSz517MgCxLfCJlI
  2. Bendová, A., & Horáčková, M. 2021. Názory studentů učitelství praktického vyučování a odborného výcviku na průběh pedagogické praxe v první vlně koronavirové pandemie. Lifelong Learning - celoživotní vzdělávání, 11 (3): 209-224. Přejít k původnímu zdroji...
  3. Bořkovec, M. (Ed.). 2023. Kompetenční rámec absolventa a absolventky učitelství. MŠMT. https://msmt.gov.cz/uploads/kompetencni_ramec_absolventa_2023_10.pdf
  4. Boudová, S. et al. 2020. Mezinárodní šetření TALIS 2018: zkušenosti, názory a postoje učitelů
  5. a ředitelů škol: národní zpráva. Česká školní inspekce.
  6. Černý, J. 2023. Přetížení ředitelé. Kdo by je měl odbřemenit? Pedagogická orientace, 32 (1): 5-32. Přejít k původnímu zdroji...
  7. ČŠI 2023. Kritéria hodnocení podmínek, průběhu a výsledků vzdělávání na školní rok 2023/2024. Česká školní inspekce.
  8. Eisner, E. W. 1969. Instructional and Expressive Educational Objectives: Their Formulation and Use in Curriculum. American Educational Research Association.
  9. Grannström, M., Kikas, E., a Eisenschmidt, E. 2023. Classroom observations: How do teachers teach learning strategies? Frontiers in Education, 8. https://doi.org/https://doi.org/10.3389/feduc.2023.1119519 Přejít k původnímu zdroji...
  10. Harbo, T. 1991. Humanizace vzdělání a současné teorie kurikula. Pedagogika, 41(3): 247-255.
  11. Hendl, J., Hanzlík, P., Moldan, M., Ranošová, T., Siegl, J., Štrobl, M., & Žáček, J. 2022. Základy matematiky, logiky a statistiky pro sociologii a ostatní společenské vědy v příkladech (1st ed.). Karolinum.
  12. Janík, T. 2014. Rozvíjející hospitace aneb o poznávání a sdílení v učitelské profesi. In B. Bastla,
  13. M. Lávička (Eds.), Setkání učitelů matematiky 2014 (pp. 11-20). Vydavatelský servis. https://www.ped.muni.cz/vyzkum/veda-a-vyzkum/publikacni-cinnost/1228262
  14. Janík, T., Slavík, J. 2011. Podpora reflektivního praktika: rozvíjející hospitace jako způsob akčního výzkumu (Supporting reflective practitioner: developing hospitation as action research).
  15. In T. Janík, J. Slavík, P. Najvar et al. Kurikulární reforma na gymnáziích: od virtuálních hospitací k videostudiím (pp. 44-62). Národní ústav pro vzdělávání.
  16. Janík, T., Slavík, J., Mužík, V., Janko, T., Lokajíčková, V., Lukavský, J., Minaříková, E., Šalamounová, Z., Sliacky, J., Šebestová, S., Tma, J., Vondrová, N., & Zlatníček, P. 2016. Kvalita (ve) vzdělávání: obsahově zaměřený přístup ke zkoumání a zlepšování výuky. Masarykova univerzita. Přejít k původnímu zdroji...
  17. Kalhoust, Z., Obst, O. a kol. 2002. Školní didaktika. Portál.
  18. Kaščák, O., a Pupala, B. 2009. Výchova a vzdelávanie v základných diskurzoch. Rokus.
  19. Kozlík, J. 1999. Hospitace - zdroj poučení a inspirace pro praxi i teorii. Pedagogická orientace, 9 (1): 86-93.
  20. Kattmann, U. 2009. Didaktická rekonstrukce: učitelské vzdělávání a reflexe výuky. In T. Janík a kol. Možnosti rozvíjení didaktických znalostí obsahu u budoucích učitelů (pp. 17-33). Paido.
  21. Lukášová, H. 2021. Profesní učitelské učení a reflexe studentského portfolia. Pedagogika, 71 (3): Přejít k původnímu zdroji...
  22. 377-402.
  23. Maňák, J., Švec, V. 2003. Výukové metody. Paido.
  24. Maria, A., a Mascarenhas, J. 2023. The Influence of Perceived Autonomy Supportive Teacher Behavior on Students' School Connectedness. Indian Journal of Positive Psychology, 14 (2): 101-109.
  25. Milanowski, A. T., Prince, C. D., & Koppich, J. (2007). Guide to Implementation: Observations of Teachers' Classroom Performance. CECR.
  26. Mojžíšek, L. (1988). Didaktika. Teorie vzdělání a vyučování. SPN.
  27. Obst, O. (2017). Obecná didaktika. Univerzita Palackého v Olomouci.
  28. Praxe již od 1. ročníku. (2021). Učitel 21. Retrieved June 22, 2024, from https://www.ucitel21.cz/post/praxe-ji%C5%BE-od-1-ro%C4%8Dn%C3%ADku
  29. Průcha, J., Mareš, J., a Walterová, E. 2003. Pedagogický slovník (4th ed.). Portál.
  30. Reeves, S., Peller, J., Goldman, J., & Kitto, S. 2013. Ethnography in qualitative educational research: AMEE Guide No. 80. Medical teacher, 35 (8): 1365-1379. https://doi.org/10.3109/0142159X.2013.804977 Přejít k původnímu zdroji...
  31. Rýdl, K., Novotný, M. 2023. K vývoji akademické přípravy učitelů v českých zemích. Pedagogická orientace, 33 (1): 65-86. Přejít k původnímu zdroji...
  32. Slavík, J. 2009. O teorii pro posthospitační rozbor aneb reflexe průběhu výuky jako prostředek rozvoje didaktických znalostí obsahu. In T. Janík & a kol, Možnosti rozvíjení didaktických znalostí obsahu u budoucích učitelů
  33. (pp. 33-45). Paido.
  34. Slavík, J., Uličná, K., Stará, J., Najvar, P. 2017a. Didaktické kazuistiky v oborech školního vzdělávání. Masarykova univerzita. Přejít k původnímu zdroji...
  35. Slavík, J., Knecht, P., Najvar, P., a Janík, T. 2017b. Transdisciplinární didaktika: o učitelském sdílení znalostí a zvyšování kvality výuky napříč obory. Masarykova univerzita. Přejít k původnímu zdroji...
  36. Spilková, V., a Zavadilová, B. 2021. Mentoring jako prostředek podpory profesního učení studentů učitelství a učitelů. Pedagogická orientace, 31 (1): 4-34. Přejít k původnímu zdroji...
  37. Strongman, L. (2018). Musings on the Teacher's Art. Cambridge Scholars Publishing.
  38. Švaříček, R., a Šeďová, K. (2014). Kvalitativní výzkum v pedagogických vědách (2nd ed.) Portál.
  39. Švec, V. 1997. Sebereflexe jako nástroj profesionálního (sebe)rozvíjení začína¬jících učitelů. Pedagogická orientace, 7 (3): 2-13.
  40. Tarusha, F., a Bushi, J. 2024. The Role of Classroom Observation, Its Impact on Improving Teacher's Teaching Practices. European Journal of Theoretical and Applied Sciences, 2 (2): 718-723. Přejít k původnímu zdroji...
  41. Trojan, V., Tureckiová, M., Dočekal, V., Dvořáková, M., Šafránková, J. M., Trunda, J., Trojanová, I.
  42. a Kitzberger, J. 2019. Přístupy k efektivitě z pohledu managementu vzdělávání (1st ed.). Univerzita Karlova v Praze.
  43. Tupý, J. 2018. Tvorba kurikulárních dokumentů v České republice: historicko-analytický pohled na přípravu kurikulárních dokumentů pro základní vzdělávání v letech 1989-2017 (2nd ed.). Masarykova univerzita. Přejít k původnímu zdroji...
  44. Vališová, A., a Kasíková, H. 2007. Pedagogika pro učitele. Grada Publishing as.
  45. Zákon o pedagogických pracovnících a o změně některých zákonů 2004.
  46. Zormanová, L. 2012. Výukové metody v pedagogice: tradiční a inovativní metody, transmisivní
  47. a konstruktivistické pojetí výuky, klasifikace výukových metod. Grada.

Tento článek je publikován v režimu tzv. otevřeného přístupu k vědeckým informacím (Open Access), který je distribuován pod licencí Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License (CC BY-SA 4.0), která umožňuje distribuci, reprodukci a změny, pokud je původní dílo řádně ocitováno. Není povolena distribuce, reprodukce nebo změna, která není v souladu s podmínkami této licence.