Civilia 2024, 15(1):23-38 | DOI: 10.5507/civ.2025.001

Formulace pravidel pro využívání AI ve výuce sociálněvědních oborůPůvodní články

Martin Richter
Univerzita Karlova, Fakulta sociálních věd

Tento článek zkoumá formulaci a implementaci pravidel pro využívání umělé inteligence (AI) ve výuce sociálněvědních oborů na Fakultě sociálních věd Univerzity Karlovy (FSV UK). V kontextu rostoucího využívání AI nástrojů, jako je ChatGPT, mezi studenty i vyučujícími, je důležité pochopit, jak jsou tato pravidla formulována a aplikována. Prostřednictvím kvantitativního výzkumu mezi vyučujícími FSV UK jsme zjistili, že 43 % vyučujících nemá nastavena žádná pravidla pro využívání AI ve svých předmětech. Článek diskutuje důsledky tohoto zjištění pro akademickou integritu a nabízí doporučení pro efektivní formulaci pravidel využívání AI ve vzdělávání.

Klíčová slova: Generativní umělá inteligence, ChatGPT, AI etika, AI ve vzdělávání, pravidla využívání AI, akademická integrita

Formulation of rules for the use of AI in teaching social sciences

This article examines the formulation and implementation of rules for the use of artificial intelligence (AI) in the teaching of social science subjects at the Faculty of Social Sciences, Charles University (FSV UK). In the context of the increasing use of AI tools, such as ChatGPT, by both students and teachers, it is important to understand how these rules are formulated and applied. The results of a quantitative survey among FSV UK teachers show that a large proportion of them have not established any rules for the use of AI in their courses, despite general recommendations at the university level. On the other hand, content analysis provides an overview of the approaches and formulations used by teachers when setting these rules. Based on this analysis, the article also offers specific recommendations for the effective formulation and implementation of AI usage policies in education.

Keywords: Generative artifical intelligence, ChatGPT, AI ethics, AI in education, rules for using AI, academic integrity

Vloženo: 3. říjen 2024; Revidováno: 25. listopad 2024; Přijato: 14. leden 2025; Zveřejněno online: 22. leden 2025; Zveřejněno: 22. únor 2025  Zobrazit citaci

ACS AIP APA ASA Harvard Chicago Chicago Notes IEEE ISO690 MLA NLM Turabian Vancouver
Richter, M. (2024). Formulace pravidel pro využívání AI ve výuce sociálněvědních oborů. Civilia15(1), 23-38. doi: 10.5507/civ.2025.001
Stáhnout citaci

Reference

  1. Abbas, M., Jam, F. A., & Khan, T. I. (2024). Is it harmful or helpful? Examining the causes and consequences of generative AI usage among university students. International Journal of Educational Technology in Higher Education, 21(10). https://doi.org/10.1186/s41239-024-00444-7 Přejít k původnímu zdroji...
  2. Baidoo-anu, D., & Owusu Ansah, L. (2023). Education in the Era of Generative Artificial Intelligence (AI): Understanding the Potential Benefits of ChatGPT in Promoting Teaching and Learning. Journal of AI, 7(1), 52-62. https://doi.org/10.61969/jai.1337500 Přejít k původnímu zdroji...
  3. Berson, I. R., & Berson, M. J. (2023). The democratization of AI and its transformative potential in social studies education. Social Education, 87(2), 114-118.
  4. Coeckelbergh, M. (2023). Etika umělé inteligence. Sylva FICOVÁ (překladatel). Dnešní svět, svazek 10. Praha: Filosofia, 2023. ISBN 978-80-7007-746-7.
  5. Costello, T. H., Pennycook, G., & Rand, D. G. (2024, April 3). Durably reducing conspiracy beliefs through dialogues with AI. https://doi.org/10.31234/osf.io/xcwdn Přejít k původnímu zdroji...
  6. Dai, Y., Liu, A., & Lim, C. P. (2023). Reconceptualizing ChatGPT and generative AI as a student-driven innovation in higher education. Procedia CIRP, 119, 84-90. Přejít k původnímu zdroji...
  7. Doroudi, S. (2023). The Intertwined Histories of Artificial Intelligence and Education. Int J Artif Intell Educ 33, 885-928. https://doi.org/10.1007/s40593-022-00313-2 Přejít k původnímu zdroji...
  8. European Commission, Directorate-General for Education, Youth, Sport and Culture, (2022). Ethical guidelines on the use of artificial intelligence (AI) and data in teaching and learning for educators, Publications Office of the European Union. https://data.europa.eu/doi/10.2766/153756
  9. Ezz, M., Elshenawy, A. (2020). Adaptive recommendation system using machine learning algorithms for predicting student's best academic program. Educ Inf Technol 25, 2733-2746. https://doi.org/10.1007/s10639-019-10049-7 Přejít k původnímu zdroji...
  10. Ferrara, E. (2023). Should chatgpt be biased? challenges and risks of bias in large language models. arXiv preprint arXiv:2304.03738. Přejít k původnímu zdroji...
  11. Haenlein, M., Kaplan, A. (2019). A Brief History of Artificial Intelligence: On the Past, Present, and Future of Artificial Intelligence. California Management Review, 000812561986492. doi:10.1177/0008125619864925 Přejít k původnímu zdroji...
  12. Herbold, S., Hautli-Janisz, A., Heuer, U. et al. (2023). A large-scale comparison of human-written versus ChatGPT-generated essays. Sci Rep 13, 18617. https://doi.org/10.1038/s41598-023-45644-9 Přejít k původnímu zdroji...
  13. Chan, C.K.Y., Hu, W. Students' voices on generative AI: perceptions, benefits, and challenges in higher education. Int J Educ Technol High Educ 20, 43 (2023). https://doi.org/10.1186/s41239-023-00411-8 Přejít k původnímu zdroji...
  14. Jo, H. From concerns to benefits: a comprehensive study of ChatGPT usage in education. Int J Educ Technol High Educ 21, 35 (2024). https://doi.org/10.1186/s41239-024-00471-4 Přejít k původnímu zdroji...
  15. Kashif, A. et al. (2024). "Data-Driven Artificial Intelligence in Education: A Comprehensive Review." IEEE Transactions on Learning Technologies 17: 12-31. Přejít k původnímu zdroji...
  16. Kopecký, K., Szotkowski, R., Voráč, D., Krejčí, V., & Dobešová, P. (2023). Česká škola a umělá inteligence: Výzkumná zpráva. Centrum PRVOK, Pedagogická fakulta Univerzity Palackého v Olomouci. https://www.pdf.upol.cz/files/users/175/Ceska-skola-a-umela-inteligence-2023.pdf
  17. Kurtz, G., Amzalag, M., Shaked, N., Zaguri, Y., Kohen-Vacs, D., Gal, E., & Barak-Medina, E. (2024). Strategies for Integrating Generative AI into Higher Education: Navigating Challenges and Leveraging Opportunities. Education Sciences, 14(5), 503. Přejít k původnímu zdroji...
  18. Michel-Villarreal R, Vilalta-Perdomo E, Salinas-Navarro DE, Thierry-Aguilera R, Gerardou FS. (2023). Challenges and Opportunities of Generative AI for Higher Education as Explained by ChatGPT. Education Sciences. 2023; 13(9):856. https://doi.org/10.3390/educsci13090856 Přejít k původnímu zdroji...
  19. Ministerstvo průmyslu a obchodu. (2024). Národní strategie umělé inteligence České republiky 2030. https://www.mpo.gov.cz/assets/cz/podnikani/digitalni-ekonomika/umela-inteligence/2024/8/Narodni-strategie-umele-intelience-CR-2030.pdf
  20. Obenza, Brandon and Salvahan, Alexa and Rios, Alexandra Nicole and Solo, Althea and Alburo, Rea Ashlee and Gabila, Rey Jose. (2024). University Students' Perception and Use of ChatGPT: Generative Artificial Intelligence(AI) in Higher Education (February 13, 2024). International Journal of Human Computing Studies, 5(12), 5-18, 2024, Available at SSRN: https://ssrn.com/abstract=4724968 Přejít k původnímu zdroji...
  21. Pavlik, J. V. (2023). Collaborating with ChatGPT: Considering the implications of generative artificial intelligence for journalism and media education. Journalism & Mass Communication Educator, 78(1), 84-93. Přejít k původnímu zdroji...
  22. Salvi, F., Ribeiro, M. H., Gallotti, R., & West, R. (2024). On the conversational persuasiveness of large language models: A randomized controlled trial. arXiv. https://doi.org/10.48550/arxiv.2403.14380 Přejít k původnímu zdroji...
  23. Sikander B, Baker JJ, Deveci CD, Lund L, Rosenberg J. (2023). ChatGPT-4 and Human Researchers Are Equal in Writing Scientific Introduction Sections: A Blinded, Randomized, Non-inferiority Controlled Study. Cureus. Nov 18;15(11):e49019. doi: 10.7759/cureus.49019. PMID: 38111405; PMCID: PMC10727453. Přejít k původnímu zdroji...
  24. Suonpää, M., Heikkilä, J., Dimkar, A. (2024). STUDENTS' PERCEPTIONS OF GENERATIVE AI USAGE AND RISKS IN A FINNISH HIGHER EDUCATION INSTITUTION, INTED2024 Proceedings, pp. 3071-3077. doi: 10.21125/inted.2024.0825 Přejít k původnímu zdroji...
  25. Urban, Marek & Děchtěrenko, Filip & Lukavsky, Jiri & Hrabalová, Veronika & Švácha, Filip & Brom, Cyril & Urban, Kamila. (2024). ChatGPT improves creative problem-solving performance in university students: An experimental study. Computers & Education. 215. 105031. 10.1016/j.compedu.2024.105031. Přejít k původnímu zdroji...
  26. Vincourová, H. (2023). AI ve vzdělávání. Evropa v datech. https://www.evropavdatech.cz/clanek/101-ai-ve-vzdelavani/
  27. Walters, W. H., Wilder, E. I. (2023). Fabrication and errors in the bibliographic citations generated by ChatGPT. Sci Rep 13, 14045. https://doi.org/10.1038/s41598-023-41032-5 Přejít k původnímu zdroji...
  28. Zhang, J., Liu, Y., & Tang, W. (2023). Understanding AI-assistive tools in academic reviews. arXiv. https://arxiv.org/abs/2310.01783
  29. Další zdroje
  30. AI reaktor PřF UJEP. (2023). Doporučení pro využívání AI nástrojů (nejen) na PřF UJEP. https://aireaktor.ujep.cz/2023/08/04/doporuceni-pro-vyuzivani-umele-inteligence-na-vysokych-skolach/
  31. Cardona, M. A., Rodríguez, R. J., & Ishmael, K. (2023). Artificial Intelligence and the Future of Teaching and Learning: Insights and Recommendations. U.S. Department of Education, Office of Educational Technology. Washington, DC. Dostupné z: https://www2.ed.gov/documents/ai-report/ai-report.pdf
  32. Carrillo, I., Rodrigo, S., Eisenberg, S., Hills, C., Jameson, A., Chorba, K., Momayez, M., Zeitler, J., & Gibbs, G. (2023). Guidelines for syllabus statements about generative AI. University of Arizona.
  33. České vysoké učení technické v Praze. (2023). Rámcová pravidla používání umělé inteligence na ČVUT pro studijní a pedagogické účely v Bc a NM studiu. https://edu.fjfi.cvut.cz/edu/Info/%C4%8CVUT_MP_2023_05_V02.pdf
  34. Flaherty, C., & Lederman, D. (2024). 2024 Survey of College and University Chief Academic Officers. Inside Higher Ed and Hanover Research. Dostupné z: https://www.insidehighered.com/reports/2024/04/15/2024-survey-college-and-university-chief-academic-officers
  35. Harvard Office of Undergraduate Education. (2023). Generative AI Guidance for Instructors. Harvard University. Dostupné z: https://oue.fas.harvard.edu/ai-guidance
  36. History of Data Science (2021). AI Winter: The Highs and Lows of Artificial Intelligence. Dostupné z: https://www.historyofdatascience.com/ai-winter-the-highs-and-lows-of-artificial-intelligence/
  37. Hu, K. (2023). ChatGPT sets record for fastest-growing user base - analyst note. Reuters. Dostupné z: https://www.reuters.com/technology/chatgpt-sets-record-fastest-growing-user-base-analyst-note-2023-02-01/
  38. Chegg.org. (2023). Global Student Survey: A survey of the lives, hopes and concerns of undergraduate students across 15 countries as they enter the age of AI. Dostupné z: https://8dfb1bf9-2f43-45af-abce-2877b9157e2c.usrfiles.com/ugd/8dfb1b_e9bad0aef091478397e6a9ff96651f6d.pdf
  39. Klarin, J., Hoff, E., Larsson, A., & Daukantaitė, D. (2024). Adolescents' use and perceived usefulness of generative AI for schoolwork: Exploring their relationships with executive functioning and academic achievement. Frontiers in Artificial Intelligence, 7. https://doi.org/10.3389/frai.2024.1415782 Přejít k původnímu zdroji...
  40. Madiega, T. (2024). Artificial intelligence act. EU Legislation in Progress. European Parliament, Members' Research Service, PE 698.792. Dostupné z: https://www.europarl.europa.eu/RegData/etudes/BRIE/2021/698792/EPRS_BRI(2021)698792_EN.pdf
  41. McAdoo, T. (2024). How to cite ChatGPT. APA Style. https://apastyle.apa.org/blog/how-to-cite-chatgpt
  42. Nam, J. (2023). 56% of college students have used AI on assignments or exams. BestColleges. Dostupné z: https://www.bestcolleges.com/research/most-college-students-have-used-ai-survey/
  43. OpenAI. Prompt engineering. OpenAI. Dostupné z: https://platform.openai.com/docs/guides/prompt-engineering
  44. Pracovní skupina pro Distanční vzdělávání (2023). Umělá inteligence (AI): Doporučení pro akademické pracovníky (Verze 1). Univerzita Karlova. Dostupné z: https://ai.cuni.cz/AI-12-version1-ai_elearning_f.pdf
  45. Shaw, C., Yuan, L., Brennan, D., Martin, S., Janson, N., Fox, K., & Bryant, G. (2023). GenAI in higher education Tyton Partners, Turnitin. Dostupné z: tytonpartners.com/time-for-class-2023/GenAI-Update
  46. Skupina pro AI ve výuce na Masarykově univerzitě. (2023). Stanovisko k využívání umělé inteligence ve výuce na Masarykově univerzitě. Masarykova univerzita. Dostupné z: https://www.muni.cz/o-univerzite/uredni-deska/stanovisko-k-vyuzivani-ai
  47. Stanford Teaching Commons. (2024). Creating your course policy on AI. Stanford University. Retrieved from https://teachingcommons.stanford.edu/teaching-guides/artificial-intelligence-teaching-guide/creating-your-course-policy-ai
  48. Steipe, B. (2023) Syllabus Resources. The Sentient Syllabus Project http://sentientsyllabus.org
  49. Šindlerová, J., Rohlíková, L., Ovesleová, H. (2023). Doporučení pro vyučující na vysoké škole: aneb umělá inteligence jako nástroj pro využití ve výuce a výzva k reflexi výsledků učení. https://ai.cuni.cz/AI-12-version1-01_pedagogove.pdf
  50. UNESCO. (2019). Artificial intelligence in education: Challenges and opportunities for sustainable development. Beijing. United Nations Educational, Scientific and Cultural Organization. Dostupné z: https://unesdoc.unesco.org/ark:/48223/pf0000368303
  51. UNESCO. (2021). AI and education: Guidance for policy-makers. Dostupné z: https://unesdoc.unesco.org/ark:/48223/pf0000376709 Přejít k původnímu zdroji...
  52. UNESCO. (2023). UNESCO survey: Less than 10% of schools and universities have formal guidance on AI. Dostupné z: https://www.unesco.org/en/articles/unesco-survey-less-10-schools-and-universities-have-formal-guidance-ai
  53. Univerzita Hradec Králové. (2024). Pokyny k využívání umělé inteligence v písemných pracích na UHK. Dostupné z: https://www.uhk.cz/file/edee/univerzita-hradec-kralove/uhk/uredni-deska/vnitrni-predpisy-a-ridici-akty/ridici-akty/prorektori/smernice-a-pokyny/2024/pokyny-k-vyuzivani-umele-inteligence-v-pisemnych-pracich-na-uhk.pdf?v20240425145201

Tento článek je publikován v režimu tzv. otevřeného přístupu k vědeckým informacím (Open Access), který je distribuován pod licencí Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License (CC BY-SA 4.0), která umožňuje distribuci, reprodukci a změny, pokud je původní dílo řádně ocitováno. Není povolena distribuce, reprodukce nebo změna, která není v souladu s podmínkami této licence.