Civilia 2024, 15(1):4-15 | DOI: 10.5507/civ.2025.002

From Basic Skills to Pedagogical Competence: Is the Terminology of Competence Clearly Defined?Původní články

Pavel Flekač
Katedra společenských věd, Pedagogická fakulta, Univerzita palackého v Olomouci

This paper investigates the evolution and development of the concept of pedagogical competence, with a specific focus on its role within the educational system. Through an extensive literature review, spanning works from 1945 to 2024, we analyze the origins of the term competence, tracing it back to ancient Greece and its subsequent transformation into a key concept in modern educational theory. Emphasis is placed on the development and classification of pedagogical competence, its relationship to various pedagogical skills, and the importance of teachers' roles in educational processes. The study highlights the necessity for a clear, unified definition of pedagogical competence and presents a proposed definition that encapsulates its multidimensional nature, grounded in both national and international perspectives. Through a comparative analysis of existing research, this study aims to refine the understanding of pedagogical competence and provide a solid foundation for further research and development.

Klíčová slova: pedagogical competence, pedagogical skills, competence, educational system, teacher roles, competency framework, literature review, comparative analysis

Od základních dovedností k pedagogickým kompetencím: Je terminologie kompetencí jasně definována?

Tato práce zkoumá vývoj konceptu pedagogické kompetence, se specifickým zaměřením na její roli v rámci vzdělávacího systému. Prostřednictvím rozsáhlé literární rešerše, zahrnující díla z období od roku 1945 do roku 2024, analyzujeme původ pojmu kompetence, sledujeme jeho kořeny ve starověkém Řecku a následnou proměnu v klíčový pojem moderní teorie vzdělávání. Důraz je kladen na vývoj a klasifikaci pedagogické kompetence, její vztah k pedagogickým dovednostem a na význam role učitelů ve vzdělávacích procesech. Studie zdůrazňuje nutnost jasného a jednotného uchopení pedagogické kompetence a navrhuje její definici, která zachycuje její multidimenzionální povahu, zakotvenou v národních i mezinárodních perspektivách. Prostřednictvím komparativní analýzy stávajícího výzkumu se tato studie snaží zpřesnit porozumění pedagogické kompetence a poskytnout pevný základ pro další výzkum.

Keywords: pedagogická kompetence, pedagogické dovednosti, kompetence, vzdělávací systém, role učitelů, kompetenční rámec, přehledová studie, komparativní analýza

Vloženo: 21. říjen 2024; Revidováno: 6. prosinec 2024; Přijato: 14. leden 2025; Zveřejněno online: 22. leden 2025; Zveřejněno: 22. únor 2025  Zobrazit citaci

ACS AIP APA ASA Harvard Chicago Chicago Notes IEEE ISO690 MLA NLM Turabian Vancouver
Flekač, P. (2024). From Basic Skills to Pedagogical Competence: Is the Terminology of Competence Clearly Defined? Civilia15(1), 4-15. doi: 10.5507/civ.2025.002
Stáhnout citaci

Reference

  1. AMALIAH, A., CLORION, F. D. D., PASARIBU, G. R. The importance of mastering teacher pedagogical competence in improving the quality of education. PEBSAS: Jurnal Pendidikan Bahasa dan Sastra, 2024, Vol. 2, Nr. 1. https://doi.org/10.61721/pebsas.v2i1.346. Přejít k původnímu zdroji...
  2. AQYLAH, N., JARKAWI. Pentingnya kompetensi pedagogik guru pada abad 21. Proceeding Studium Generale 2021, 2021, pp. 54-58.
  3. ARSKIEVA, Z. A., MAGOMEDOVA, Z. Z., BATCHAEVA, Z. B. Development of teacher communication skills as the basis of pedagogical competence. SHS Web of Conferences, 2024, Vol. 195, Nr. 06006. https://doi.org/10.1051/shsconf/202419506006. Přejít k původnímu zdroji...
  4. BAŽANTOVÁ, L., SKUTIL, M., ZIKL, P. Česko-anglický pedagogický slovník: Se zaměřením na předškolní a primární vzdělávání. Hradec Králové: Gaudeamus, 2014.
  5. BRIGGS, C. F. Aristotle's Rhetoric in the later medieval universities: A reassessment. Rhetorica, 2007, Vol. 25, Nr. 3, pp. 243-268. https://doi.org/10.1525/rh.2007.25.3.243. Přejít k původnímu zdroji...
  6. BURGOYNE, J. Creating the managerial portfolio: Building on competency approaches to management development. Management Education and Development, 1989, Vol. 20, Nr. 1, pp. 56-61. https://doi.org/10.1177/135050768902000109. Přejít k původnímu zdroji...
  7. EUROPEAN COMMISSION. A memorandum on lifelong learning [online]. 2000. [cit. 2024-10-12]. https://arhiv.acs.si/dokumenti/Memorandum_on_Lifelong_Learning.pdf.
  8. EURYDICE. Vzdělávání dospělých a odborná příprava v Evropě: Rozšiřování přístupu k příležitostem učení. Výkonná agentura pro vzdělávání, audiovizuální oblast a kulturu, 2015.
  9. FINKELBERG, M. Virtue and circumstances: On the city-state concept of arete. American Journal of Philology, 2002, Vol. 123, Nr. 1, pp. 35-49. https://doi.org/10.1353/ajp.2002.0004. Přejít k původnímu zdroji...
  10. GILLERNOVÁ, I., KREJČOVÁ, L. Sociální dovednosti ve škole. Praha: Grada, 2012.
  11. HATTIE, J. A. C. Teachers make a difference: What is the research evidence? In: Building Teacher Quality: What does the research tell us ACER Research Conference. Melbourne: Australian Council for Educational Research, 2003.
  12. CHOMSKY, N. Aspects of the theory of syntax. Paperback ed. Cambridge: The MIT Press, 1965. Přejít k původnímu zdroji...
  13. JAEGER, W. Paideia: The ideals of Greek culture. Vol. I. New York: Oxford University Press, 1945.
  14. JUANDA, A., WAHYUDIN, D., ANSORI, Y. Z. Strategies to improve teachers' pedagogical skills in science learning. Asian Journal of Engineering, Social and Health, 2024, Vol. 3, Nr. 4. https://doi.org/10.46799/ajesh.v3i4.291. Přejít k původnímu zdroji...
  15. KHASANOVA, D. A subtle difference between competence and competency. Journal of Advanced Scientific Research, 2024, Vol. 3, Nr. 11, p. 15.
  16. KOETSIER, C. P., WUBBELS, T., KORTHAGEN, F. Partnership and cooperation between the teacher education institute and the schools: A precondition for structured learning from practice in school-based programmes. In: ATEE Conference, 1996. Glasgow, Scotland.
  17. KOLÁŘ, Z., RAUDENSKÁ, V., FRÜHAUFOVÁ, V. Didaktické znalosti a dovednosti učitelů: Co by měl učitel znát a co by měl umět. Ústí nad Labem: Univerzita J.E. Purkyně, 2001.
  18. Komenského slovník naučný: Svazek 6, Jankov-Kvašení. Praha: Nakladatelství a vydavatelství Komenského slovníku naučného, 1938.
  19. KYRIACOU, C. Klíčové dovednosti učitele: Cesty k lepšímu vyučování. Praha: Portál, 2008.
  20. LUMBANTOBING, P. A. The contribution of lecturer pedagogical competence, intellectual intelligence, and self-efficacy of student learning motivation. Budapest International Research and Critics in Linguistics and Education (BirLE) Journal, 2020, Vol. 3, Nr. 1, pp. 564-573. https://doi.org/10.33258/birle.v3i1.852. Přejít k původnímu zdroji...
  21. MALÝ, J., RIEGER, F. L. (eds.) Slovník naučný. Díl 4, I-Lžidimitrij. Praha: I.L. Kober, 1886.
  22. MAREŠ, J. Prehledové studie: Jejich typologie, funkce a zpusob vytvárení. Pedagogická orientace, 2013, Vol. 23, Nr. 4, pp. 427-454. Přejít k původnímu zdroji...
  23. MAREŠ, J., GAVORA, P. Anglicko-český slovník pedagogický. Praha: Portál, 1999.
  24. MŠMT. Kompetenční rámec absolventa a absolventky učitelství [online]. Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy, 2023. [cit. 2024-10-12].
  25. https://www.msmt.cz/vzdelavani/kompetencni-ramec-absolventa-ucitelstvi.
  26. 25. NELEŠOVSKÁ, A. Pedagogická komunikace. Olomouc: Univerzita Palackého, 2002.
  27. 26. NEZVALOVÁ, D. Pedagogické kompetence, standardy a kvalita v pregraduální přípravě učitele. Pedagogická orientace, 2003, Vol. 13, Nr. 4.
  28. 27. OTTO, J. Ottův slovník naučný: Illustrovaná encyklopaedie obecných vědomostí. Čtrnáctý díl, Kartel - Kraj. Praha: J. Otto, 1899.
  29. 28. OTTO, J. Ottův slovník naučný: Illustrovaná encyklopaedie obecných vědomostí. Dvacátý díl, Pohora-Q. Praha: J. Otto, 1903.
  30. 29. PODLAHOVÁ, L. Didaktika pro vysokoškolské učitele: Vybrané kapitoly. Praha: Grada, 2012.
  31. 30. POLZ, R., ŠTEFÁNEK, A., DVOŘÁČEK, J., et al. (eds.) Masarykův slovník naučný: Lidová encyklopedie všeobecných vědomostí. Díl 4, Ko-M. Praha: Československý Kompas, 1929.
  32. 31. PRŮCHA, J., WALTEROVÁ, E., MAREŠ, J. Pedagogický slovník. 7th updated and expanded ed. Praha: Portál, 2013.
  33. 32. YUVARAJ, R. Competency mapping: A drive for Indian industries. International Journal of Scientific & Engineering Research, 2011.
  34. 33. RAHMAN, M. S., TAMBI, F., ANNY, N. Z. The importance of enhancing pedagogical skills through continuing professional development. International Journal of Research in Business and Social Science, 2020, Vol. 9, Nr. 4, pp. 121-129. https://doi.org/10.20525/ijrbs.v9i4.757. Přejít k původnímu zdroji...
  35. 34. RÝDL, K. K vývoji správy a řízení školství v českých zemích I: (1774-1989). Pardubice: Univerzita Pardubice, 2010.
  36. 35. SAVIGNON, S. Communicative language teaching: Strategies and goals. In: HINKEL, E. (ed.) Handbook of research in second language teaching and learning. Mahwah, Lawrence Erlbaum Associates, 2005, pp. 635-651.
  37. 36. SERGEEVA, M. G., KODANEVA, L. N., ISLAMOV, A. E., et al. The development of teachers' pedagogical competence in the conditions of professional educational organization. Humanities & Social Sciences Reviews, 2019, Vol. 7, Nr. 4, pp. 827-832. https://doi.org/10.18510/hssr.2019.74109. Přejít k původnímu zdroji...
  38. 37. STANĚK, A. Výchova k občanství v současné škole: Profesní identita učitele výchovy k občanství. Praha: Epocha, 2009.
  39. 38. ŠVEC, V. Klíčové dovednosti ve vyučování a výcviku. Brno: Masarykova univerzita, 1998.
  40. 39. VAŠUTOVÁ, J. Strategie výuky ve vysokoškolském vzdělávání. Praha: Univerzita Karlova, 2002.
  41. 40. VAŠUTOVÁ, J. Profese učitele v českém vzdělávacím kontextu. Brno: Paido, 2004.
  42. 41. WAHAB, E. O., OYENUGA, A., ISAIAH, S., BHOWMICK, A. Social changes and education. In: WAHAB, E. O., BHOWMICK, A. (eds.) Foundations of Sociology of Education: A Reading. Berlin: Lambert Academic Publishing, 2021.
  43. 42. WALTEROVÁ, E. Úloha školy v rozvoji vzdělanosti. Brno: Paido, 2004.
  44. 43. WEINERT, F. E. Concept of competence: A conceptual clarification. In: RYCHEN, D. S., SALGANIK, L. H. (eds.) Defining and selecting key competencies. Göttingen: H. and H. Publishers, 2001.
  45. 44. WILSON, H. E., SIEGLE, D., MCCOACH, D. B., et al. A model of academic self-concept: Perceived difficulty and social comparison among academically accelerated secondary school students. Gifted Child Quarterly, 2014, Vol. 58, Nr. 2, pp. 111-126. https://doi.org/10.1177/0016986214522858. Přejít k původnímu zdroji...
  46. 45. WONG, S.-C. Competency definitions, development and assessment: A brief review. International Journal of Academic Research in Progressive Education and Development, 2020, Vol. 9, Nr. 3, pp. 95-114. Přejít k původnímu zdroji...
  47. http://dx.doi.org/10.6007/IJARPED/v9-i3/8223 Přejít k původnímu zdroji...

Tento článek je publikován v režimu tzv. otevřeného přístupu k vědeckým informacím (Open Access), který je distribuován pod licencí Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License (CC BY-SA 4.0), která umožňuje distribuci, reprodukci a změny, pokud je původní dílo řádně ocitováno. Není povolena distribuce, reprodukce nebo změna, která není v souladu s podmínkami této licence.