Civilia 2024, 15(1):4-15 | DOI: 10.5507/civ.2025.002
Tato práce zkoumá vývoj konceptu pedagogické kompetence, se specifickým zaměřením na její roli v rámci vzdělávacího systému. Prostřednictvím rozsáhlé literární rešerše, zahrnující díla z období od roku 1945 do roku 2024, analyzujeme původ pojmu kompetence, sledujeme jeho kořeny ve starověkém Řecku a následnou proměnu v klíčový pojem moderní teorie vzdělávání. Důraz je kladen na vývoj a klasifikaci pedagogické kompetence, její vztah k pedagogickým dovednostem a na význam role učitelů ve vzdělávacích procesech. Studie zdůrazňuje nutnost jasného a jednotného uchopení pedagogické kompetence a navrhuje její definici, která zachycuje její multidimenzionální povahu, zakotvenou v národních i mezinárodních perspektivách. Prostřednictvím komparativní analýzy stávajícího výzkumu se tato studie snaží zpřesnit porozumění pedagogické kompetence a poskytnout pevný základ pro další výzkum.
Received: October 21, 2024; Revised: December 6, 2024; Accepted: January 14, 2025; Prepublished online: January 22, 2025; Published: February 22, 2025 Show citation
This is an open access article distributed under the terms of the Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License (CC BY-SA 4.0), which permits use, distribution, and reproduction in any medium, provided the original publication is properly cited. No use, distribution or reproduction is permitted which does not comply with these terms.