Civilia 2023, 14(2):147-171 | DOI: 10.5507/civ.2023.014

The Methodology of Historical Works

Monika Suková
Katedra společenských věd, Pedagogická fakulta Univerzity Palackého v Olomouci, Žižkovo náměstí 5, 771 40 Olomouc

University students often face many problems when they start writing professional academic texts (term papers, bachelor's or master's theses). For example, how to write, what to write and why to write the text. The following text aims to present a summary view of the methodology of student theses in the social sciences (mainly for the study of history, but also largely applicable to sociology and philosophy) and to identify critical points of research for students.

Keywords: Methodology, Qualitative, History, Student's theses

Published: December 15, 2023  Show citation

ACS AIP APA ASA Harvard Chicago Chicago Notes IEEE ISO690 MLA NLM Turabian Vancouver
Suková, M. (2023). The Methodology of Historical Works. Civilia14(2), 147-171. doi: 10.5507/civ.2023.014
Download citation

References

  1. ASPERS, P., COURT, H. What is Qualitative in Qualitative Research. Qualitative Sociology [online]. 2018, Vol. 42, pp. 139-160 [cit. 2023-10-02]. ISSN 11133-019-9413-7. Dostupné z: https://doi.org/10.1007/s11133-019-9413-7. Go to original source...
  2. DOHNALOVÁ, A. Dějiny školství v Žádovicích v kontextu historie a charakteristiky obce [online]. 2022, [cit. 2023-10-04]. Dostupné z: https://theses.cz/id/i76scy/. Diplomová práce. Univerzita Palackého v Olomouci, Pedagogická fakulta, Katedra společenských věd. Vedoucí práce PhDr. Pavel Kopeček, Ph.D.
  3. DVOŘÁK, T. Úvod do studia dějepisu. Brno: Masarykova univerzita, 2014.
  4. HENDL, J. Kvalitativní výzkum: základní teorie, metody a aplikace. Praha: Portál, 2016.
  5. HROCH, M. Úvod do studia dějepisu: celostát. vysokošk. učeb. pro stud. ped. a filoz. fak. stud. oboru učit. všeob. vzděl. předmětů - dějepis. Praha: SPN, 1985.
  6. HUBÁLEK, T. Etické a morální aspekty v přístupu k výzkumu "moderních" dějin pedagogiky. In Etické a sociální aspekty v oblasti vzdělávání a pedagogickém výzkumu. Plzeň: Česká asociace pedagogického výzkumu, 2015, s. 10-16.
  7. MEŠKO, D. VIVAT ACADEMIA 95 ROKOV UNIVERZITY KOMENSKÉHO. Bratislava: Univerzita Komenského v Bratislave, 2014.
  8. NOSKOVÁ, J. Biografická metoda a metoda orální historie: na příkladu výzkumu každodenního života v socialismu. Brno: Etnologický ústav AV ČR Praha - pracoviště Brno, 2014.
  9. NOVOTNÁ, H., ŠPAČEK, O., ŠŤOVÍČKOVÁ JANTULOVÁ, M. Metody výzkumu ve společenských vědách. Praha: Univerzity Karlovy, 2020.
  10. OCHRANA, F. Metodologie sociálních věd. Praha: Karolinum, 2021.
  11. ORWELL, G. 1984. Voznice: Leda. Slavné utopie, 2021.
  12. PANOFSKY, E. Význam ve výtvarném umění [online]. 3. Praha: Malvern, 2013. [cit. 2023-10-04]. ISBN 978-80-7530-302-8. Dostupné z: https://is.muni.cz/el/1421/podzim2017/ESB038/um/04_komiks_vizualni_komunikace/panofsky_erwin_-_ikonografie_a_ikonologie.pdf.
  13. PETRÁŇ, J. Mikrohistorie aneb o nedějinách. In Dějiny ve věku nejistot: sborník k příležitosti 70. narozenin Dušana Třeštíka. Praha: Nakladatelství Lidové noviny, 2003, s. 201-208.
  14. PETRUSEK, M. Teorie a metoda v moderní sociologii. Praha: Univerzita Karlova, 1993.
  15. REICHEL, J. Kvantitativní a kvalitativní přístup. In Kapitoly metodologie sociálních výzkumů [online], Sociologie, 2009, s. 42. Dostupné z: https://www.bookport.cz/kniha/kapitoly-metodologie-socialnich-vyzkumu-395 [cit. 2023-10-02].
  16. RŮŽIČKOVÁ, J. Historický lexikon obcí České republiky 1869-2005. Praha: Český statistický úřad, 2006.
  17. SIEGLOVÁ, D. Konec školní nudy: didaktické metody pro 21. století [online]. Praha: Grada, 2009. Dostupné z: https://www.bookport.cz/kniha/konec-skolni-nudy-6032 [cit. 2023-10-04].
  18. STRAUSS, A. L., CORBIN, J. Základy kvalitativního výzkumu: postupy a techniky metody zakotvené teorie. Boskovice: Albert, 1999.
  19. SUKOVÁ, M. Vznik a utváření Československého svazu mládeže na Univerzitě Palackého v Olomouci mezi roky 1948-1953. In Aktuální problémy pedagogiky ve výzkumech studentů doktorských studijních programů XVI. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2021, s. 377-383.
  20. TIMANS, R., WOUTERS, P., HEILBRON, J. Mixed methods research: what it is and what it could be. Theory and Society, 2019, Vol. 48, pp. 193-216. Go to original source...
  21. VANĚK, M., MÜCKE, P. Třetí strana trojúhelníku: teorie a praxe orální historie [online]. Praha: Univerzita Karlova, Karolinum, 2022. Dostupné z: https://www.bookport.cz/kniha/treti-strana-trojuhelniku-11356 [cit. 2023-10-04].
  22. VLČEK, P. Srovnávací výzkum v pedagogice: některé úvahy o metodologii problémového přístupu. Pedagogická orientace, 2015, roč. 25, č. 3, s. 394-412. Go to original source...
  23. ZOUNEK, J., ŠIMÁNĚ, M. Úvod do studia dějin pedagogiky a školství: kapitoly z metodologie historicko-pedagogického výzkumu [online]. Brno: Masarykova univerzita, 2014. Dostupné z: https://digilib.phil.muni.cz/handle/11222.digilib/131197 [cit. 2023-10-04].

This is an open access article distributed under the terms of the Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License (CC BY-SA 4.0), which permits use, distribution, and reproduction in any medium, provided the original publication is properly cited. No use, distribution or reproduction is permitted which does not comply with these terms.