Civilia 2023, 14(2):147-171 | DOI: 10.5507/civ.2023.014

Metodologie historických prací

Monika Suková
Katedra společenských věd, Pedagogická fakulta Univerzity Palackého v Olomouci, Žižkovo náměstí 5, 771 40 Olomouc

Klíčová slova: Methodology, Qualitative, History, Student's theses

The Methodology of Historical Works

University students often face many problems when they start writing professional academic texts (term papers, bachelor's or master's theses). For example, how to write, what to write and why to write the text. The following text aims to present a summary view of the methodology of student theses in the social sciences (mainly for the study of history, but also largely applicable to sociology and philosophy) and to identify critical points of research for students.

Zveřejněno: 15. prosinec 2023  Zobrazit citaci

ACS AIP APA ASA Harvard Chicago Chicago Notes IEEE ISO690 MLA NLM Turabian Vancouver
Suková, M. (2023). Metodologie historických prací. Civilia14(2), 147-171. doi: 10.5507/civ.2023.014
Stáhnout citaci

Reference

  1. ASPERS, P., COURT, H. What is Qualitative in Qualitative Research. Qualitative Sociology [online]. 2018, Vol. 42, pp. 139-160 [cit. 2023-10-02]. ISSN 11133-019-9413-7. Dostupné z: https://doi.org/10.1007/s11133-019-9413-7. Přejít k původnímu zdroji...
  2. DOHNALOVÁ, A. Dějiny školství v Žádovicích v kontextu historie a charakteristiky obce [online]. 2022, [cit. 2023-10-04]. Dostupné z: https://theses.cz/id/i76scy/. Diplomová práce. Univerzita Palackého v Olomouci, Pedagogická fakulta, Katedra společenských věd. Vedoucí práce PhDr. Pavel Kopeček, Ph.D.
  3. DVOŘÁK, T. Úvod do studia dějepisu. Brno: Masarykova univerzita, 2014.
  4. HENDL, J. Kvalitativní výzkum: základní teorie, metody a aplikace. Praha: Portál, 2016.
  5. HROCH, M. Úvod do studia dějepisu: celostát. vysokošk. učeb. pro stud. ped. a filoz. fak. stud. oboru učit. všeob. vzděl. předmětů - dějepis. Praha: SPN, 1985.
  6. HUBÁLEK, T. Etické a morální aspekty v přístupu k výzkumu "moderních" dějin pedagogiky. In Etické a sociální aspekty v oblasti vzdělávání a pedagogickém výzkumu. Plzeň: Česká asociace pedagogického výzkumu, 2015, s. 10-16.
  7. MEŠKO, D. VIVAT ACADEMIA 95 ROKOV UNIVERZITY KOMENSKÉHO. Bratislava: Univerzita Komenského v Bratislave, 2014.
  8. NOSKOVÁ, J. Biografická metoda a metoda orální historie: na příkladu výzkumu každodenního života v socialismu. Brno: Etnologický ústav AV ČR Praha - pracoviště Brno, 2014.
  9. NOVOTNÁ, H., ŠPAČEK, O., ŠŤOVÍČKOVÁ JANTULOVÁ, M. Metody výzkumu ve společenských vědách. Praha: Univerzity Karlovy, 2020.
  10. OCHRANA, F. Metodologie sociálních věd. Praha: Karolinum, 2021.
  11. ORWELL, G. 1984. Voznice: Leda. Slavné utopie, 2021.
  12. PANOFSKY, E. Význam ve výtvarném umění [online]. 3. Praha: Malvern, 2013. [cit. 2023-10-04]. ISBN 978-80-7530-302-8. Dostupné z: https://is.muni.cz/el/1421/podzim2017/ESB038/um/04_komiks_vizualni_komunikace/panofsky_erwin_-_ikonografie_a_ikonologie.pdf.
  13. PETRÁŇ, J. Mikrohistorie aneb o nedějinách. In Dějiny ve věku nejistot: sborník k příležitosti 70. narozenin Dušana Třeštíka. Praha: Nakladatelství Lidové noviny, 2003, s. 201-208.
  14. PETRUSEK, M. Teorie a metoda v moderní sociologii. Praha: Univerzita Karlova, 1993.
  15. REICHEL, J. Kvantitativní a kvalitativní přístup. In Kapitoly metodologie sociálních výzkumů [online], Sociologie, 2009, s. 42. Dostupné z: https://www.bookport.cz/kniha/kapitoly-metodologie-socialnich-vyzkumu-395 [cit. 2023-10-02].
  16. RŮŽIČKOVÁ, J. Historický lexikon obcí České republiky 1869-2005. Praha: Český statistický úřad, 2006.
  17. SIEGLOVÁ, D. Konec školní nudy: didaktické metody pro 21. století [online]. Praha: Grada, 2009. Dostupné z: https://www.bookport.cz/kniha/konec-skolni-nudy-6032 [cit. 2023-10-04].
  18. STRAUSS, A. L., CORBIN, J. Základy kvalitativního výzkumu: postupy a techniky metody zakotvené teorie. Boskovice: Albert, 1999.
  19. SUKOVÁ, M. Vznik a utváření Československého svazu mládeže na Univerzitě Palackého v Olomouci mezi roky 1948-1953. In Aktuální problémy pedagogiky ve výzkumech studentů doktorských studijních programů XVI. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2021, s. 377-383.
  20. TIMANS, R., WOUTERS, P., HEILBRON, J. Mixed methods research: what it is and what it could be. Theory and Society, 2019, Vol. 48, pp. 193-216. Přejít k původnímu zdroji...
  21. VANĚK, M., MÜCKE, P. Třetí strana trojúhelníku: teorie a praxe orální historie [online]. Praha: Univerzita Karlova, Karolinum, 2022. Dostupné z: https://www.bookport.cz/kniha/treti-strana-trojuhelniku-11356 [cit. 2023-10-04].
  22. VLČEK, P. Srovnávací výzkum v pedagogice: některé úvahy o metodologii problémového přístupu. Pedagogická orientace, 2015, roč. 25, č. 3, s. 394-412. Přejít k původnímu zdroji...
  23. ZOUNEK, J., ŠIMÁNĚ, M. Úvod do studia dějin pedagogiky a školství: kapitoly z metodologie historicko-pedagogického výzkumu [online]. Brno: Masarykova univerzita, 2014. Dostupné z: https://digilib.phil.muni.cz/handle/11222.digilib/131197 [cit. 2023-10-04].

Tento článek je publikován v režimu tzv. otevřeného přístupu k vědeckým informacím (Open Access), který je distribuován pod licencí Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License (CC BY-SA 4.0), která umožňuje distribuci, reprodukci a změny, pokud je původní dílo řádně ocitováno. Není povolena distribuce, reprodukce nebo změna, která není v souladu s podmínkami této licence.