Civilia 2023, 14(2):76-86 | DOI: 10.5507/civ.2023.009

Prvorepubliková inspirace pro didaktiku filosofie

Lubomír Vojtěch Baar
Katedra společenských věd, Pedagogická fakulta Univerzity Palackého v Olomouci, Žižkovo náměstí 5, 771 40 Olomouc

Klíčová slova: Didactics of Philosophy, Philosophy, J. L. Fischer, School curriculum

Inspiration for the Didactics of Philosophy from the First Czechoslovak Republic

The conference paper presents a comprehensive overview of First Republic discourse on philosophy didactics. It analyses the most popular initiatives during the First Republic, particularly those of Josef Ludvík Fischer. His proposition is well developed, and a critique of the time's authors is presented. For the sake of completeness, the historical development is briefly introduced and commented on.

Zveřejněno: 15. prosinec 2023  Zobrazit citaci

ACS AIP APA ASA Harvard Chicago Chicago Notes IEEE ISO690 MLA NLM Turabian Vancouver
Baar, L.V. (2023). Prvorepubliková inspirace pro didaktiku filosofie. Civilia14(2), 76-86. doi: 10.5507/civ.2023.009
Stáhnout citaci

Reference

  1. DRATVOVÁ, A. Filosofická propedeutika. Střední škola: pedagogická část Věstníku českých profesorů. V Praze: Ústřední spolek českých profesorů, 1928, roč. 8, č. 4, s. 248-254.
  2. DRATVOVÁ, A. Filosofie na českých středních školách. Česká mysl. 1936, 32 (3-4), s. 145-161.
  3. DRATVOVÁ, A. Filosofie pro nejvyšší třídu středních škol. V Praze: Československá grafická Unie, 1936.
  4. DRTINA, F. Universita a učitelstvo: Soubor statí. V Praze: Jan Laichter, 1932.
  5. FISCHER, J. L., SCHAMS, R. K diskusi o nových osnovách úvodu do filosofie. Střední škola: pedagogická část Věstníku českých profesorů. 1937, roč. 18, č. 2, 96-100. Přejít k původnímu zdroji...
  6. HENDRICH, J. Filosofická propedeutika. Střední škola: pedagogická část Věstníku českých profesorů. Praha: Ústřední spolek českých profesorů, 1925, roč. 6, č. 2-3, s. 64-67.
  7. HRUBÝ, V. K diskusi o úvodu do filosofie na středních školách. Střední škola: pedagogická část Věstníku českých profesorů. 1938, roč. 18, č. 3, s. 158-160.
  8. CHLUP, O, UHER, J., KUBÁLEK, J. Pedagogická encyklopedie: I. díl. V Praze: Novina, 1938.
  9. KÁDNER, O. Základy obecné pedagogiky. Praha: Unie, 1925. sv. 2.
  10. KOZÁK, J. B., DRATVOVÁ, A., FISCHER, J. L. Filosofie a školy. Praha: Čin, 1933.
  11. KRATOCHVIL, J. Rozpravy filosofické. Praha: nákladem Meditací, 1908.
  12. KRATOCHVIL, J., CHARVÁT, O., ČERNOCKÝ, K. Filosofický slovník. V Brně: Občanská tiskárna, 1937.
  13. KREJČÍ, F. Logika. Praha: I.L. Kober, 1921.
  14. LANDERER, Ch. Výuka logiky a psychologie na rakouských gymnáziích: Zimmermann, Lindner a jejich následný vliv. Filosofický časopis. 2009, roč. 57, č. 4, s. 555-575.
  15. NEUHÖFER, R. Deset úvah o středním školství. V Praze: Česká grafická Unie, 1930.
  16. POPELOVÁ, J. Soumrak filosofické propedeutiky na středních školách. Střední škola: pedagogická část Věstníku českých profesorů. 1937, roč. 18, č. 2, s. 101-106.
  17. PŘÍHODA, V. Pedagogika jako složka úvodu do filosofie. Střední škola: pedagogická část Věstníku českých profesorů. V Praze: Ústřední spolek českých profesorů, 1939, roč. 19, č. 4, s. 236-242.
  18. ŠAFRÁNEK, J. Školy české: obraz jejich vývoje a osudů, II. svazek, r. 1848-1913. V Praze: Nákladem Matice české, 1918.
  19. Věstník Ministerstva školství a národní osvěty. Praha: Ministerstvo školství a národní osvěty, 15.06.1919, 1(8). ISSN 1802-5048.
  20. Věstník Ministerstva školství a národní Praha: Ministerstvo školství a národní osvěty, 01.03.1920, 2(5). ISSN 1802-5048.

Tento článek je publikován v režimu tzv. otevřeného přístupu k vědeckým informacím (Open Access), který je distribuován pod licencí Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License (CC BY-SA 4.0), která umožňuje distribuci, reprodukci a změny, pokud je původní dílo řádně ocitováno. Není povolena distribuce, reprodukce nebo změna, která není v souladu s podmínkami této licence.