Civilia 2023, 14(2):76-86 | DOI: 10.5507/civ.2023.009

Inspiration for the Didactics of Philosophy from the First Czechoslovak Republic

Lubomír Vojtěch Baar
Katedra společenských věd, Pedagogická fakulta Univerzity Palackého v Olomouci, Žižkovo náměstí 5, 771 40 Olomouc

The conference paper presents a comprehensive overview of First Republic discourse on philosophy didactics. It analyses the most popular initiatives during the First Republic, particularly those of Josef Ludvík Fischer. His proposition is well developed, and a critique of the time's authors is presented. For the sake of completeness, the historical development is briefly introduced and commented on.

Keywords: Didactics of Philosophy, Philosophy, J. L. Fischer, School curriculum

Published: December 15, 2023  Show citation

ACS AIP APA ASA Harvard Chicago Chicago Notes IEEE ISO690 MLA NLM Turabian Vancouver
Baar, L.V. (2023). Inspiration for the Didactics of Philosophy from the First Czechoslovak Republic. Civilia14(2), 76-86. doi: 10.5507/civ.2023.009
Download citation

References

  1. DRATVOVÁ, A. Filosofická propedeutika. Střední škola: pedagogická část Věstníku českých profesorů. V Praze: Ústřední spolek českých profesorů, 1928, roč. 8, č. 4, s. 248-254.
  2. DRATVOVÁ, A. Filosofie na českých středních školách. Česká mysl. 1936, 32 (3-4), s. 145-161.
  3. DRATVOVÁ, A. Filosofie pro nejvyšší třídu středních škol. V Praze: Československá grafická Unie, 1936.
  4. DRTINA, F. Universita a učitelstvo: Soubor statí. V Praze: Jan Laichter, 1932.
  5. FISCHER, J. L., SCHAMS, R. K diskusi o nových osnovách úvodu do filosofie. Střední škola: pedagogická část Věstníku českých profesorů. 1937, roč. 18, č. 2, 96-100. Go to original source...
  6. HENDRICH, J. Filosofická propedeutika. Střední škola: pedagogická část Věstníku českých profesorů. Praha: Ústřední spolek českých profesorů, 1925, roč. 6, č. 2-3, s. 64-67.
  7. HRUBÝ, V. K diskusi o úvodu do filosofie na středních školách. Střední škola: pedagogická část Věstníku českých profesorů. 1938, roč. 18, č. 3, s. 158-160.
  8. CHLUP, O, UHER, J., KUBÁLEK, J. Pedagogická encyklopedie: I. díl. V Praze: Novina, 1938.
  9. KÁDNER, O. Základy obecné pedagogiky. Praha: Unie, 1925. sv. 2.
  10. KOZÁK, J. B., DRATVOVÁ, A., FISCHER, J. L. Filosofie a školy. Praha: Čin, 1933.
  11. KRATOCHVIL, J. Rozpravy filosofické. Praha: nákladem Meditací, 1908.
  12. KRATOCHVIL, J., CHARVÁT, O., ČERNOCKÝ, K. Filosofický slovník. V Brně: Občanská tiskárna, 1937.
  13. KREJČÍ, F. Logika. Praha: I.L. Kober, 1921.
  14. LANDERER, Ch. Výuka logiky a psychologie na rakouských gymnáziích: Zimmermann, Lindner a jejich následný vliv. Filosofický časopis. 2009, roč. 57, č. 4, s. 555-575.
  15. NEUHÖFER, R. Deset úvah o středním školství. V Praze: Česká grafická Unie, 1930.
  16. POPELOVÁ, J. Soumrak filosofické propedeutiky na středních školách. Střední škola: pedagogická část Věstníku českých profesorů. 1937, roč. 18, č. 2, s. 101-106.
  17. PŘÍHODA, V. Pedagogika jako složka úvodu do filosofie. Střední škola: pedagogická část Věstníku českých profesorů. V Praze: Ústřední spolek českých profesorů, 1939, roč. 19, č. 4, s. 236-242.
  18. ŠAFRÁNEK, J. Školy české: obraz jejich vývoje a osudů, II. svazek, r. 1848-1913. V Praze: Nákladem Matice české, 1918.
  19. Věstník Ministerstva školství a národní osvěty. Praha: Ministerstvo školství a národní osvěty, 15.06.1919, 1(8). ISSN 1802-5048.
  20. Věstník Ministerstva školství a národní Praha: Ministerstvo školství a národní osvěty, 01.03.1920, 2(5). ISSN 1802-5048.

This is an open access article distributed under the terms of the Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License (CC BY-SA 4.0), which permits use, distribution, and reproduction in any medium, provided the original publication is properly cited. No use, distribution or reproduction is permitted which does not comply with these terms.