Civilia 2022, 13(1):4-12 | DOI: 10.5507/civ.2022.001

Orientátory v dezinformačních sděleních

Jan Jirků
Univerzita Karlova, Fakulta sociálních věd, Institut komunikačních studií a žurnalistiky, Katedra žurnalistiky, Smetanovo nábřeží 6, 110 01 Praha 1

Klíčová slova: Disinformation, Disinformation Content, Disinformation Message, Online Media, Orientator, Three Types of Reading Text

Orientators in Disinformation Messages

This text deals with the issue of identifying disinformation messages by ordinary media users in the communication flow on online media platforms, which, due to their characteristics, are the most frequent host of disinformation content. It leans on the concept of three types of reading text according to Stuart Hall (2021)2. In the context of this theoretical source, it explains how the receiver must approach disinformation content in order to identify it. It also offers a list of basic orientators that appear in disinformation messages on various communication platforms in cyberspace.

Grants and funding:

Tento výstup vznikl v rámci programu Cooperatio, vědní oblasti MCOM.

Zveřejněno: 15. červen 2022  Zobrazit citaci

ACS AIP APA ASA Harvard Chicago Chicago Notes IEEE ISO690 MLA NLM Turabian Vancouver
Jirků, J. (2022). Orientátory v dezinformačních sděleních. Civilia13(1), 4-12. doi: 10.5507/civ.2022.001
Stáhnout citaci

Reference

  1. BREEN, M. J. Mass Media and New Media Technologies. In: DEVEREUX, E. (ed.) Media Studies: Key Issues and Debates. London: Sage, 2007, pp. 55-77.
  2. BRUNS, A. Blogs, Wikipedia, Second Life, and Beyond: From Production to Produsage. New York: Peter Lang, 2008.
  3. ČTK. Sdružení CZ.NIC zablokovalo osm dezinformačních webů. MediaGuru.cz [online]. 25. února 2022, 15:25, [cit. 2022-08-14]. Dostupné z: https://www.mediaguru.cz/clanky/2022/02/sdruzeni-cz-nic-zablokovalo-osm-dezinformacnich-webu/
  4. GREGOR, M., MLEJNKOVÁ, P. Explaining the Challenge: From Persuasion to Relativisation. In GREGOR, M., MLEJNKOVÁ, P. (eds.) Challenging Online Propaganda and Disinformation in the 21st Century. Cham: Palgrave Macmillan, 2021, pp. 3-41. Přejít k původnímu zdroji...
  5. HALL, S. Encoding and Decoding in Television Discourse. In BRUNDSON, CH. (ed.) Writings on Media: History of the Present / Stuart Hall. Durham: Duke University Press, 2021, pp. 247-266. Přejít k původnímu zdroji...
  6. JENKINS, H. Convergence Culture: Where Old and New Media Collide. New York: New York University Press, 2008. Přejít k původnímu zdroji...
  7. JIRÁK, J. a KÖPPLOVÁ, B. Masová média. Praha: Portál, 2015.
  8. JIRKŮ, J. Online zpravodajství. In OSVALDOVÁ, B. (ed.) Zpravodajství v médiích. Praha: Karolinum, 2020, s. 118-130.
  9. JIRKŮ, J. Reprezentace "pseudoreality" v řetězových e-mailech a jejich vnímání seniory. In BUČKOVÁ, Z. (ed.) Megatrendy a médiá 2018: Realita a mediálne bubliny. Trnava: Fakulta masmediálnej komunikácie UCM v Trnave, 2018, s. 61-73.
  10. JÍLEK, V. Žurnalistické texty jako výsledek působení jazykových a mimojazykových vlivů. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2009.
  11. LISTER, M. et al. New Media: a critical introduction. Second Edition. New York: Routledge, 2009.
  12. MACHÁČKOVÁ, E. Teorie textu a edice Linguistica. Naše řeč, 1985, roč. 68, č. 1, s. 30-34.
  13. MAREŠ, M.A. MLEJNKOVÁ, P. Propaganda and Disinformation as a Security Threat. In GREGOR, M., MLEJNKOVÁ, P. (eds.). Challenging Online Propaganda and Disinformation in the 21st Century. Cham: Palgrave Macmillan, 2021, pp. 75-103. Přejít k původnímu zdroji...
  14. PAVLIK, J. V. Media in the Digital Age. New York: Columbia University Press, 2008.
  15. PODZIMEK, J. Pojem "fake news" v českých médiích. Civilia: odborná revue pro didaktiku společenských věd, 2018, roč. 9, č. 2, s. 23-36. Přejít k původnímu zdroji...
  16. SIAPERA, E. Understanding New Media. London: Sage, 2012.
  17. SIEGERT, G. From "the end of advertising as we know it" to "beyond content"?: Changes in advertising and the impact on journalistic media. In NIENSTEDT, S., RUSS-MOHL, H. W., WILCZEK, B. (eds.) Journalism and Media Convergence. Berlin: Walter de Gruyter, 2013, pp. 29-40. Přejít k původnímu zdroji...

Tento článek je publikován v režimu tzv. otevřeného přístupu k vědeckým informacím (Open Access), který je distribuován pod licencí Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License (CC BY-SA 4.0), která umožňuje distribuci, reprodukci a změny, pokud je původní dílo řádně ocitováno. Není povolena distribuce, reprodukce nebo změna, která není v souladu s podmínkami této licence.