Civilia 2021, 12(2):68-82 | DOI: 10.5507/civ.2021.011

Možnosti a limity kvantitativní analýzy zpravodajských hodnot: aplikace na sportovní žurnalistiku

Miroslav Langer
Univerzita Karlova v Praze, Fakulta sociálních věd, Institut komunikačních studií a žurnalistiky, Smetanovo nábřeží 6, 110 01 Praha 1

Klíčová slova: News values, Sports journalism, Quantitative analysis

Possibilities and limitations of news values qualitative analysis: Application to sports journalism

'News values' is an established term for factors that determine the selection of topics and events into the news coverage. A primary method of the German tradition of news values research, the quantitative content analysis, requires construction of a robust codebook based on catalogs of news values. There are lists elaborated for general (political) news reporting, but their application to sports journalism carries the risk of distortion. The qualitative interviews conducted previously with editors of Czech sports media suggest how to modify the existing lists. This pilot research proves the legitimacy of these modifications, especially in the process of evaluation of positivity and negativity, ethnocentrism and status of the sport.

Grants and funding:

Výzkum je financován Karlovou univerzitou, projektem GA UK č. 264721.

Zveřejněno: 15. prosinec 2021  Zobrazit citaci

ACS AIP APA ASA Harvard Chicago Chicago Notes IEEE ISO690 MLA NLM Turabian Vancouver
Langer, M. (2021). Možnosti a limity kvantitativní analýzy zpravodajských hodnot: aplikace na sportovní žurnalistiku. Civilia12(2), 68-82. doi: 10.5507/civ.2021.011
Stáhnout citaci

Reference

  1. BEDNAREK, M., CAPLE, H. The discourse of news values: how news organizations create newsworthiness. New York: Oxford University Press, 2017. Přejít k původnímu zdroji...
  2. BOUKES, M., JONES, N. P., VLIEGENTHART, R. Newsworthiness and story prominence: How the presence of news factors relates to upfront position and length of news stories. Journalism [online], 2020. 1464884919899313. Přejít k původnímu zdroji...
  3. CAPLE, H., BEDNAREK, M. Delving into the discourse: approaches to news values in journalism studies and beyond [online]. 2016. [vid. 2019-12-20]. Dostupné z: https://ora.ox.ac.uk/objects/uuid:1f5c6d91-bb1f-4278-a160-66149ecfb36b
  4. GALTUNG, J., RUGE, M. H. The structure of foreign news: The presentation of the Congo, Cuba and Cyprus crises in four Norwegian newspapers. Journal of peace research, 1965, Vol. 2, Nr. 1, pp. 64-90. Přejít k původnímu zdroji...
  5. HARCUP, T., O'NEILL, D. What is news? Galtung and Ruge revisited. Journalism studies. 2001, Vol. 2, Nr. 2, pp. 261-280. Přejít k původnímu zdroji...
  6. HARCUP, T., O'NEILL, D. What is News? Journalism Studies [online], 2017, Vol. 18, Nr. 12, pp. 1470-1488. Přejít k původnímu zdroji...
  7. JIRÁK, J., KÖPPLOVÁ, B. Masová média. Praha: Portál, 2015.
  8. KEPPLINGER, H. M. Der Nachrichtenwert der Nachrichtenfaktoren. In HOLTZ-BACHA, CH. SCHERER, H., WALDMANN, N. (Hrsg.) Wie die Medien die Welt erschaffen und wie die Menschen darin leben. Wiesbaden: VS Verlag für Sozialwissenschaften, 1998, S. 19-38. Přejít k původnímu zdroji...
  9. LANGER, M. Výběr zpráv a jeho výzkum: K metodologii studia zpravodajských hodnot. In Sborník z IX. mezinárodní vědecké konference studentů doktorských studijních programů v oblasti společenských věd. Olomouc, Praha: Epocha, 2021a, s. 7-19.
  10. LANGER, M. What is sports news? The news values for sports journalism revisited. IAMCR Online, Nairobi, 11.-15. 7. 2021, 2021 b. Conference paper.
  11. LIPPMANN, W. Veřejné mínění. Praha: Portál, 2015.
  12. LOOSEN, W. Die Medienrealität des Sports: Evaluation und Analyse der Printberichterstattung. B.m.: Deutscher Universitätsverlag, 1998. Přejít k původnímu zdroji...
  13. MAIER, M, RETZBACH, J., GLOGGER, I., STENGEL, K. Nachrichtenwerttheorie. Baden-Baden: Nomos Verlag, 2018.
  14. ÖSTGAARD, E. Factors Influencing the Flow of News. Journal of Peace Research. 1965, Vol. 2, Nr. 1, pp. 39-63. Přejít k původnímu zdroji...
  15. PARKS, P. Textbook News Values: Stable Concepts, Changing Choices. Journalism & Mass Communication Quarterly [online]. 2019, Vol. 96, Nr. 3, pp. 784-810. Přejít k původnímu zdroji...
  16. PAULUSSEN, S., AELST, P. News Values in Audience-Oriented Journalism: Criteria, Angles, and Cues of Newsworthiness in the (Digital) Media Context. In TEMMERMAN, M., MAST, J. (eds.) News Values from an Audience Perspective. B.m.: Palgrave Macmillan, 2021, p. 37-56. Přejít k původnímu zdroji...
  17. SCHULZ, W. Die Konstruktion von Realität in den Nachrichtenmedien: Analyse der aktuellen Berichterstattung. Freiburg; München: Alber, 1976.
  18. SCHULZ, W. News Structure and People's Awareness of Political Events. Gazette (Leiden, Netherlands). 1982, Vol. 30, Nr. 3, pp. 139-153. Přejít k původnímu zdroji...
  19. WINNEBECK, M. Die Nachrichtenauswahl im Fernsehsport: warum ein Ereignis zur Sport-Nachricht wird - eine Analyse der Sendung "Bundesliga Aktuell". Saarbrücken: VDM Verlag Dr. Müller, 2010.

Tento článek je publikován v režimu tzv. otevřeného přístupu k vědeckým informacím (Open Access), který je distribuován pod licencí Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License (CC BY-SA 4.0), která umožňuje distribuci, reprodukci a změny, pokud je původní dílo řádně ocitováno. Není povolena distribuce, reprodukce nebo změna, která není v souladu s podmínkami této licence.