Civilia 2021, 12(2):4-18 | DOI: 10.5507/civ.2021.006

Media on the media: How do the Czech media inform about the media issues

Jan Podzimek
Univerzita Karlova, Fakulta sociálních věd, Institut komunikačních studií a žurnalistiky, Smetanovo nábřeží 6, 110 01 Praha 1

The study is focused on how the contemporary Czech media inform about media issues. The research sample is based on keywords related to crucial issues (e.g., disinformation), standards of the journalist profession, and legislative measures. Owing to the application of the discourse analysis, we managed not only to describe the discussed topics but also to explore many hidden aspects characteristic for the contemporary situation of this discourse: from narrative framing and semantic definition of some terms to unspoken presumptions, which are taken for granted. The study has also discovered a change in using the terms disinformation, fake news, and hoax.

Keywords: Media education, Media literacy, Disinformation, Fake news, Discourse analysis

Published: December 15, 2021  Show citation

ACS AIP APA ASA Harvard Chicago Chicago Notes IEEE ISO690 MLA NLM Turabian Vancouver
Podzimek, J. (2021). Media on the media: How do the Czech media inform about the media issues. Civilia12(2), 4-18. doi: 10.5507/civ.2021.006
Download citation

References

  1. CALDAS-COULTHARD, C. R., COULTHARD, M. (eds.) Texts and Practices: Readings in Critical Discourse Analysis. Taylor & Francis e-Library, 2003.
  2. ECO, U. Meze interpretace. Praha: Karolinum, 2004.
  3. FAIRCLOUGH, N. Discourse and Social Change. Polity Press, 1993.
  4. GEE, J. P. An Introduction to Discourse Analysis: Theory and method. New York: Routledge, 2005.
  5. GEE, J. P. How to do Discourse Analysis: A Toolkit. New York: Routledge, 2014. Go to original source...
  6. JIRKŮ, J. Reprezentace "pseudoreality" v řetězových e-mailech a jejich vnímání seniory. In BUČKOVÁ, Z. et al. (eds.) Megatrendy a médiá 2018: Realita a mediálne bubliny. Trnava: Fakulta masmediálnej komunikácie UCM v Trnave, 2018, s. 61-73. Dostupné z: http://fmk.sk/download/Megatrendy-a-media_Realita-a-medialne-bubliny.pdf.
  7. KUL. Balda spáchal teroristický čin. Nejvyšší soud odmítl skutek překvalifikovat. Česká televize: ČT24 [online]. Česká televize, 1996-2021, 18. 12. 2019 [cit. 2021-9-29]. Dostupné z: https://ct24.ceskatelevize.cz/domaci/3007673-ani-nejvyssi-soud-nezbavil-seniora-baldu-trestu-za-terorismus
  8. LEEUWEN, T. Introducing Social Semiotics. New York: Routledge, 2005. Go to original source...
  9. LEEUWEN, T. Discourse and Practice: New Tools for Critical Discourse Analysis. Oxford: Oxford University Press, 2008. Go to original source...
  10. PODZIMEK, J. Pojem "fake news" v českých médiích. Civilia - Odborná revue pro didaktiku společenských věd, 2018, roč. 9, č. 2, s. 23-36. Go to original source...
  11. SAUSSURE, F. Kurs obecné lingvistiky. Praha: Academia, 1996.
  12. SCHNEIDEROVÁ, Soňa. Analýza diskurzu a mediální text. Praha: Karolinum, 2015.
  13. Usnesení Nejvyššího soudu ze dne 11. 12. 2019, sp. zn. 8 Tdo 1089/2019. Dostupné také z: https://www.nsoud.cz/Judikatura/judikatura_ns.nsf/WebSearch/3117B51D4BBB20E3C12584F800349F0F?openDocument&Highlight=0,null
  14. WEISS, G., WODAK, R. (eds.) Critical Discourse Analysis: Theory and Interdisciplinarity. Palgrave: Macmillan, 2003. Go to original source...
  15. Zákon č. 231/2001 Sb., o provozování rozhlasového a televizního vysílání a o změně dalších zákonů. In: Sbírka zákonů České republiky.
  16. Zákon č. 483/1991 Sb., o České televizi. In Sbírka zákonů České republiky.
  17. Zákon č. 484/1991 Sb., o Českém rozhlasu. In Sbírka zákonů České republiky.
  18. Zákon č. 40/2009 Sb., trestní zákoník. In Sbírka zákonů České republiky.

This is an open access article distributed under the terms of the Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License (CC BY-SA 4.0), which permits use, distribution, and reproduction in any medium, provided the original publication is properly cited. No use, distribution or reproduction is permitted which does not comply with these terms.