Civilia 2019, 10(1):94-102 | DOI: 10.5507/civ.2019.005

Príprava učiteľa na vyučovanie dejepisu s účasťou žiakov s ľahkým mentálnym postihnutím (psychologické východiská)

Michal Veselei
Katedra histórie, Pedagogická fakulta, Univerzita Komenského v Bratislave, Moskovská 3, 811 08 Bratislava, Slovenská republika

Klíčová slova: History, Constructivism, Mild mental disability, Preparation for teaching, Educational goasl, Elementary school

Teacher training in history subjects for the pupils with mild mental disabilities (psychological background)

The work is focused in psychological aspects of teacher training for history teaching, where also pupils with mental disabilities are attended the class. It considers the starting approaches of the theories of goals and constructivicism developed by Jaean Piaget and Lev Vygotskij. Individual parts of the training preparation and class study contents are listed and characterized further.

Zveřejněno: 15. červen 2019  Zobrazit citaci

ACS AIP APA ASA Harvard Chicago Chicago Notes IEEE ISO690 MLA NLM Turabian Vancouver
Veselei, M. (2019). Príprava učiteľa na vyučovanie dejepisu s účasťou žiakov s ľahkým mentálnym postihnutím (psychologické východiská). Civilia10(1), 94-102. doi: 10.5507/civ.2019.005
Stáhnout citaci

Reference

  1. BAJO, I., VAŠEK, Š. Pedagogika mentálne postihnutých (psychopédia). Bratislava: Sapientia, 1994.
  2. BARTOŇOVÁ, M. Pupils with Mild Intellectual Disabilities In Inclusion Education. in Education and healthcare: School and health 21. Brno: Masarykova univerzita, 2011.
  3. JAKABČIC, I. Psychológia detí a mládeže s mentálnym postihnutím. Nové Zámky: Psychoprof, 2017.
  4. KOLLÁRIKOVÁ, Z., PUPALA, B. (eds.). Předškolní a primární pedagogika. Predškolská a elementárna pedagogika. Praha: Portál, 2001.
  5. MŰLLER, O. Lehká mentální retardace v pedagogickopsychologickém kontextu. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2002.
  6. ORIEŠČIKOVÁ, H. Pedagogika mentálne postihnutých. Ružomberok: Verbum, 2012.
  7. PETLÁK, E. Všeobecná didaktika. Bratislava: Iris, 2004.
  8. PIAGET, J. - INHELDER, B. Psychologie dítěte. Praha: Portál, 2014.
  9. RYBÁR, J. Úvod do epistemológie Jeana Piageta. Bratislava: Iris, 1997.
  10. RYS, S. Příprava učitele na vyučování. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1979.
  11. STRAČÁR, E. Predpoklady a dosah modernizácie učebného procesu. In Modernizace výchovnovzdělávací práce a moderní didaktická technika. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1975.
  12. ŠTECH, S. Škola stále nová. Praha: Karolinum, 1992.
  13. TÓTHOVÁ, R. Konštruktivistický prístup vo výučbe ako možnosť rozvoja myslenia žiakov. Bratislava: Metodicko-pedagogické centrum, 2014.
  14. TUREK, I. Didaktika. Bratislava: Wolters Kluwer, 2014.
  15. VALENTA, M., MICHALÍK, J., LEČBYCH, M.A. kol. Mentální postižení v pedagogickém, psychologickém a sociálně-právním kontextu. Praha: Grada, 2012.
  16. VYGOTSKIJ, L. S. Psychologie myšlení a řeči. Praha: Portál, 2017.

Tento článek je publikován v režimu tzv. otevřeného přístupu k vědeckým informacím (Open Access), který je distribuován pod licencí Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License (CC BY-SA 4.0), která umožňuje distribuci, reprodukci a změny, pokud je původní dílo řádně ocitováno. Není povolena distribuce, reprodukce nebo změna, která není v souladu s podmínkami této licence.