Civilia 2019, 10(1):94-102 | DOI: 10.5507/civ.2019.005

Teacher training in history subjects for the pupils with mild mental disabilities (psychological background)

Michal Veselei
Katedra histórie, Pedagogická fakulta, Univerzita Komenského v Bratislave, Moskovská 3, 811 08 Bratislava, Slovenská republika

The work is focused in psychological aspects of teacher training for history teaching, where also pupils with mental disabilities are attended the class. It considers the starting approaches of the theories of goals and constructivicism developed by Jaean Piaget and Lev Vygotskij. Individual parts of the training preparation and class study contents are listed and characterized further.

Keywords: History, Constructivism, Mild mental disability, Preparation for teaching, Educational goasl, Elementary school

Published: June 15, 2019  Show citation

ACS AIP APA ASA Harvard Chicago Chicago Notes IEEE ISO690 MLA NLM Turabian Vancouver
Veselei, M. (2019). Teacher training in history subjects for the pupils with mild mental disabilities (psychological background). Civilia10(1), 94-102. doi: 10.5507/civ.2019.005
Download citation

References

  1. BAJO, I., VAŠEK, Š. Pedagogika mentálne postihnutých (psychopédia). Bratislava: Sapientia, 1994.
  2. BARTOŇOVÁ, M. Pupils with Mild Intellectual Disabilities In Inclusion Education. in Education and healthcare: School and health 21. Brno: Masarykova univerzita, 2011.
  3. JAKABČIC, I. Psychológia detí a mládeže s mentálnym postihnutím. Nové Zámky: Psychoprof, 2017.
  4. KOLLÁRIKOVÁ, Z., PUPALA, B. (eds.). Předškolní a primární pedagogika. Predškolská a elementárna pedagogika. Praha: Portál, 2001.
  5. MŰLLER, O. Lehká mentální retardace v pedagogickopsychologickém kontextu. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2002.
  6. ORIEŠČIKOVÁ, H. Pedagogika mentálne postihnutých. Ružomberok: Verbum, 2012.
  7. PETLÁK, E. Všeobecná didaktika. Bratislava: Iris, 2004.
  8. PIAGET, J. - INHELDER, B. Psychologie dítěte. Praha: Portál, 2014.
  9. RYBÁR, J. Úvod do epistemológie Jeana Piageta. Bratislava: Iris, 1997.
  10. RYS, S. Příprava učitele na vyučování. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1979.
  11. STRAČÁR, E. Predpoklady a dosah modernizácie učebného procesu. In Modernizace výchovnovzdělávací práce a moderní didaktická technika. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1975.
  12. ŠTECH, S. Škola stále nová. Praha: Karolinum, 1992.
  13. TÓTHOVÁ, R. Konštruktivistický prístup vo výučbe ako možnosť rozvoja myslenia žiakov. Bratislava: Metodicko-pedagogické centrum, 2014.
  14. TUREK, I. Didaktika. Bratislava: Wolters Kluwer, 2014.
  15. VALENTA, M., MICHALÍK, J., LEČBYCH, M.A. kol. Mentální postižení v pedagogickém, psychologickém a sociálně-právním kontextu. Praha: Grada, 2012.
  16. VYGOTSKIJ, L. S. Psychologie myšlení a řeči. Praha: Portál, 2017.

This is an open access article distributed under the terms of the Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License (CC BY-SA 4.0), which permits use, distribution, and reproduction in any medium, provided the original publication is properly cited. No use, distribution or reproduction is permitted which does not comply with these terms.