Civilia 2017, 8(1):15-34 | DOI: 10.5507/civ.2017.002

Možnosti využití politických televizních diskusí v rámci mediální výchovy (se zaměřením na gymnaziální vzdělávání)

Eva Niklesová
Katedra mediálních studií, Metropolitní univerzita Praha, Dubečská 900/10, 100 31 Praha 10

Klíčová slova: Framework Education Programme for Secondary General Education (Grammar Schools), Media literacy, Political television discussion, Mediated political communication, Pervasive, Political marketing

The Possibilities of Utilization of TV Discussions within Media Education (with Focus on Gymnasium's Education)

The paper deals with the possibilities of educational use of the Czech political television debates within the integration of the cross-cutting theme of Media Education especially in the educational fields Civil and Social Sciences, Czech Language and Literature and History. The paper attempts to capture various aspects of the views of this type of program (source of information on current political events, part of pre-election campaigns, marketing tool for self-presentation of politicians, demonstration of current trends in mediated communication, material for analysis of persuasion strategies, etc.). The aim of the contribution lies in the general effort to link the development of media and political literacy and political socialization (especially) to students of grammar schools.

Zveřejněno: 15. červen 2017  Zobrazit citaci

ACS AIP APA ASA Harvard Chicago Chicago Notes IEEE ISO690 MLA NLM Turabian Vancouver
Niklesová, E. (2017). Možnosti využití politických televizních diskusí v rámci mediální výchovy (se zaměřením na gymnaziální vzdělávání). Civilia8(1), 15-34. doi: 10.5507/civ.2017.002
Stáhnout citaci

Reference

  1. Babiš versus Bárta: Souboj toustovacích chlebů. In Youtube [online] 23. 3. 2013 [cit. 20-08-2016]. Dostupné z www: <https://www.youtube.com/watch?v=xiCD5wsLzPk>. Kanál uživatele RobinZwama.
  2. BÍNA, D. a kol. Výchova k mediální gramotnosti. České Budějovice: Jihočeská univerzita, 2005.
  3. BOKR, J., SVÁTEK, J. Základy logiky a argumentace pro zájemce o umělou inteligenci, filozofii, práva a učitelství. Dobrá Voda u Pelhřimova: Aleš Čeněk, 2000.
  4. BUCHER, H. J. Die Medienrealität des Politischen. In FREVERT, U., BRAUNGART, W. (eds.) Sprachen des Politischen. Medien und Medialität in der Geschichte. Göttingen: Vandenhoeck & Ruprecht, 2004, s. 268-303.
  5. CARR, P. R. Political conscientization and Media (il)literacy. Critiquing the mainstream media as a form of democratic engagement. [online]. In Multicultural education, 17 (1), 2009, s. 1-10. [cit. 20-04-2017] Dostupné z www: <http://files.eric.ed.gov/fulltext/EJ871358.pdf>.
  6. CASSEL, C. A. a CECILIA C. Lo. [online]. Theories of Political Literacy. In Political Behavior, 19(4), 1997, s. 317-335. [cit. 15-04-2017] Dostupné z WWW: http://www.jstor.org/stable/586504. Přejít k původnímu zdroji...
  7. Co se ještě stihne do voleb? [online]. Demagog - factcheck politických diskusí. [cit. 28-05-2017]. Dostupné z www: <http://demagog.cz/diskusie/415/co-se-jeste-stihne-do-voleb>.
  8. Česká televize. [online]. Kodex České televize, čl. 6 Diskusní pořady a pluralita. [cit. 20-04-2016]. Dostupné z www: <http://www.ceskatelevize.cz/vse-o-ct/kodex-ct/cl-6-diskusni-porady-a-pluralita/>.
  9. Česká televize. [online]. Otázky Václava Moravce, díl vysílaný 4. 1. 2004. [cit. 10-07-2016] Dostupné z WWW: <http://www.ceskatelevize.cz/porady/1126672097-otazky-vaclavamoravce/204452801200001/>.
  10. Česká televize. [online]. Velké politické retro. 2010. [cit. 10-05-2016]. Dostupné z www: <http://www.ceskatelevize.cz/porady/10300439824-velke-politicke-retro/210411033100808>.
  11. Česká televize. [online]. Velké politické retro. Co týden dal - historicky první debata s Otou Černým a Jozefem Hübelem z 21. 10. 1990, 2010. [cit. 10-05-2016]. Dostupné z www: <http://www.ceskatelevize.cz/porady/10300439824-velke-politicke-retro/210411033100707/>.
  12. Česká televize. [online]. Otázky Václava Moravce, díl vysílaný 10. 3. 2013. [cit. 16-08-2016] Dostupné z www: <http://www.ceskatelevize.cz/ivysilani/1126672097-otazky-vaclava-moravce/213411030500310>.
  13. Česká televize. [online]. Otázky Václava Moravce, díl vysílaný 22. 3. 2015. [cit. 18-03-2016] Dostupné z www: <http://www.ceskatelevize.cz/ivysilani/1126672097-otazky-vaclava-moravce/215411030500322>.
  14. Česká televize. [online]. Otázky Václava Moravce, díl vysílaný 4. 10. 2015. [cit. 28-04-2016] Dostupné z www: <http://www.ceskatelevize.cz/porady/1126672097-otazky-vaclava-moravce/215411030501004/>.
  15. ČMEJRKOVÁ, S. Televizní interview a jiné duely. Mediální dialog jako žánr veřejného projevu. [online]. In Slovo a slovesnost 60(4), 1999. [cit. 15-6-2016]. Dostupné z www: <http://sas.ujc.cas.cz/archiv.php?art=3855>.
  16. ČMEJRKOVÁ, S. ed. a HOFFMANNOVÁ, J. (ed.) Jazyk, média, politika. Praha: Academia, 2003.
  17. ČMEJRKOVÁ, S. a kol. Styl mediálních dialogů. Vyd. 1. Praha: Academia, 2013.
  18. DAVID, R. Politologie: základy společenských věd. Olomouc: Nakladatelství Olomouc, 2003.
  19. EIBL, O., PETROVÁ, B. Political TV Debates in the Czech Republic - from Bread Snacks to Sound Bites. In Contemporary European Studies, 2010, Vol. 5, Nr. 1, Olomouc: Palacký University, pp. 17-30.
  20. FILIPEC, J. Čeština z obrazovky. In Naše řeč, 70(1), 1987. [cit. 10-8-2016]. Dostupné z www: <http://nase-rec.ujc.cas.cz/archiv.php?art=6666>.
  21. GREPL, M. et al. Příruční mluvnice češtiny. Praha: Nakladatelství Lidové noviny, 1995.
  22. HLAVSOVÁ, J. Jazyk politiky. In DANEŠ, F. a kol. Český jazyk na přelomu tisíciletí. Praha: Academia, 1997. s. 26-41.
  23. HOLLY, W. Confrontainment: Politik als Schaukampf im Fernsehen. In BOSSHART, L. a HOFFMANN, R.. W.(eds.). Medienlust und Mediennutz: Unterhaltung als öffentliche Kommunikation. 1. Auflage. München: UVK, 1994. S. 422-434.
  24. Institut politického marketingu. [online]. 2015. Slovník politického marketingu: Personalizace politiky. Dostupné z www: <http://politickymarketing.com/glossary/personalizace-politiky>. Jak hodnotíme? [online]. Demagog - factcheck politických diskusí. [cit. 15-03-2016]. Dostupné z www: <http://demagog.cz/jak-hodnotime-metodika>.
  25. JIRÁK, J., KÖPPLOVÁ, B. Média a společnost. Praha: Portál, 2003.
  26. JIRÁK, J., ŘÍCHOVÁ, B. (eds.) Politická komunikace a média. Praha: Karolinum, 2000.
  27. Kennedy-Nixon First Presidential Debate, 1960. In Youtube [online]. 21. 9. 2010. [cit. 12-06-2016]. Dostupné z www: https://www.youtube.com/watch?v=gbrcRKqLSRw. Kanál uživatele JFK Library.
  28. KOUKOLÍK, F., DRTILOVÁ, J. Základy stupidologie. Propaganda a logické klamy. [online]. In Britské listy, 19. 2. 2008. [cit. 12-07-2016] Dostupné z www: <https://legacy.blisty.cz/art/39049.html>.
  29. NIKLESOVÁ, E. Teorie a východiska současné mediální výchovy. České Budějovice: Pedagogická fakulta Jihočeské univerzity v Českých Budějovicích, 2007.
  30. NIKLESOVÁ, E., BÍNA, D. Mediální gramotnost a mediální výchova: studijní texty. České Budějovice: Vlastimil Johanus, 2010.
  31. POSTMAN, N. Ubavit se k smrti: veřejná komunikace ve věku zábavy. Praha: Mladá fronta, 1999.
  32. PRAVDOVÁ, M. Infotainment, politainment, edutainment aneb K jazyku masových médií. [online]. In Naše řeč, 86(4), 2003. [cit. 15-8-2017] Dostupné z www: <http://nase-rec.ujc.cas.cz/archiv.php?art=7741>.
  33. Rámcový vzdělávací program pro gymnázia. [online]. Praha: Výzkumný ústav pedagogický v Praze, 2007. [cit. 11-04-2017] Dostupné z www: <http://www.vuppraha.cz/wp-content/uploads/2009/12/RVPG-2007-07_final.pdf>.
  34. REIFOVÁ, I. a kol. Slovník mediální komunikace. Praha: Portál, 2004.
  35. SANDERS, K. Communicating Politics in the Twenty-First Century. Basingstoke, New York: Palgrave, Macmillan, 2009. Přejít k původnímu zdroji...
  36. SPIEKER, A. Licht ins Dunkel der TV-Duelle: Rhetorische Strategien und ihre Wirkungen im TV-Duell 2009. In HASCHKE, J. F., MOSER, A. M. (Hrgs.) Politik - Deutsch, Deutsch - Politik: Aktuelle Trends und Forschungsergebnisse. Beiträge zur 6. Fachtagung des DFPK. Berlin: Frank & Timme, 2011. S. 75-94.
  37. SZYMANEK, K. Umění argumentace: terminologický slovník. Olomouc: Univerzita Palackého, 2003.
  38. ŠTĚDROŇ, B. a kol. Politika a politický marketing. Praha: C. H. Beck, 2013.
  39. Virtualita a realita aneb Odkud mládež získává informace o světě a jak se v něm angažuje. [online]. Praha: Národní institut dětí a mládeže MŠMT, 2011. [cit. 20-07-2016]. Dostupné z www: <http://znv.nidv.cz/userfiles/file/KPZ/vystupy/01-vyzkumy/virtualita-a-realita-brozura.pdf>. ISBN 978-80-86784-93-9.
  40. VYBÍRAL, Z. Psychologie lidské komunikace. Praha: Portál, 2000.
  41. ZUBÍKOVÁ, Z., DRÁBOVÁ, R. Společenské vědy v kostce: pro střední školy. Havlíčkův Brod: Fragment, 2007.

Tento článek je publikován v režimu tzv. otevřeného přístupu k vědeckým informacím (Open Access), který je distribuován pod licencí Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License (CC BY-SA 4.0), která umožňuje distribuci, reprodukci a změny, pokud je původní dílo řádně ocitováno. Není povolena distribuce, reprodukce nebo změna, která není v souladu s podmínkami této licence.