Civilia 2017, 8(1):4-14 | DOI: 10.5507/civ.2017.001

Zalidněme školní dějepis. Několik důvodů pro systematické zařazení metod orální historie a ego-historie do didaktiky dějepisu

Naděžda Morávková
Katedra historie, Pedagogická fakulta Západočeské univerzity v Plzni, Veleslavínova 42, 306 19 Plzeň

Klíčová slova: Methodology of history, Oral history, Ego-history, History of everyday life

Let's Personify School History. Several Reasons for the Systematic Inclusion of Oral History and Ego-history into Didactics of History.

Possibilities of work with the witnesses and possibilities of ego-history in the didactics of history are considerable and still full of challenges. The paper describes the methodological occasions in combination of classical educational media and oral historical documents in teaching school history. It is about importance of oral history for teaching in general. Contribution consists mainly in personalization of school history, a defence against a black and white perception of the past or in mediating an authentic historical record in the history of everyday life. But it is also address to the difficulties which this method could bring in a school education. It presents several examples of good practice from author's own experience.

Zveřejněno: 15. červen 2017  Zobrazit citaci

ACS AIP APA ASA Harvard Chicago Chicago Notes IEEE ISO690 MLA NLM Turabian Vancouver
Morávková, N. (2017). Zalidněme školní dějepis. Několik důvodů pro systematické zařazení metod orální historie a ego-historie do didaktiky dějepisu. Civilia8(1), 4-14. doi: 10.5507/civ.2017.001
Stáhnout citaci

Reference

  1. GRACOVÁ, B., BENEŠ, Z. History didactics in the Czech Republic. In ERDMANN, E., HASSBERG, W. (eds.) Facing, mapping, bringing diversity. Foundation of a European diskurse on history education I - II. Schwalbach: Wocheschau Verlag, 2011.
  2. GÜNTER-ARNDT, H. Geschichtsdidaktik. Praxishandbuch für die Sekundarstufe I und II. Berlin: Cornelsen, 2003.
  3. HUDECOVÁ, D. Jak modernizovat výuku dějepisu. Výchovné a vzdělávací strategie v dějepisném vyučování. Praha: SPL Práce, 2007.
  4. KRÁKORA, P., CINGELOVÁ, G., KOPEČEK, P., VANÍČKOVÁ, V. Tak trochu jiné soudobé dějiny. Praha: Epocha, 2017.
  5. MEMO. Časopis pro orální historii/Oral History Journal, 2011 - násl. ISSN 1804-753X (Print); 1804-7548 (Online).
  6. MLYNARČÍKOVÁ, H. Alternatívna koncepcia dejepisu a jej možnosti na školách. Bratislava: MPC, 2007.
  7. VANĚK, M. Orální historie. Metodické a technické postupy. Olomouc: Univerzita Palackého, 2003.
  8. STUCHLÍKOVÁ, I., JANÍK, T. a kol. Oborové didaktiky. Vývoj - stav - perspektivy. Brno: Masarykova univerzita, 2015. Přejít k původnímu zdroji...
  9. STRADLING, R. Jak učit evropské dějiny 20. století. Praha: MŠMT, 2004.
  10. Rámcový vzdělávací program pro základní vzdělávání, znění z 1. 7. 2007. (RVP ZV). Dostupné z www: http://www.msmt.cz/vzdelavani/skolstvi-v-cr/skolskareforma/ramcove-vzdelavaci-programy.
  11. Rámcový vzdělávací program pro gymnázia platný od 24. 7. 2007. (RVP G). Dostupné z www: http://www.msmt.cz/vzdelavani/skolstvi-v-cr/skolskareforma/ramcove-vzdelavaci-programy.

Tento článek je publikován v režimu tzv. otevřeného přístupu k vědeckým informacím (Open Access), který je distribuován pod licencí Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License (CC BY-SA 4.0), která umožňuje distribuci, reprodukci a změny, pokud je původní dílo řádně ocitováno. Není povolena distribuce, reprodukce nebo změna, která není v souladu s podmínkami této licence.