Civilia 2016, 7(2):26-37 | DOI: 10.5507/civ.2016.013

Příklady analýz historických hraných filmů pro potřeby výuky dějepisu

Kateřina Kyjovská
Katedra historie, Filozofická fakulta, Ostravská univerzita, Reální 5, 701 03 Ostrava

Klíčová slova: Historical feature film, Teaching history, Pedagogical content analysis, Content analysis, Formal analysis, Analysis of movie language

Historical Feature Films Analysis Examples for Teaching History Lessons

Historical feature film is a very popular medium. Young people get information about history from this source and still more teachers of history are included this medium into teaching. They should follow rules when working with the source. Including historical feature film in history lessons should be based on detailed analysis of this media. The article presents free methods of this analysis: pedagogical content analysis, content and formal analysis and analysis of movie language.

Grants and funding:

Tato studie vznikla v rámci řešení projektu SGS05/FF/2016-2017 Historické prameny a další edukační média využívaná ve výuce dějepisu z pohledu empirických výzkumů na Ostravské univerzitě.

Zveřejněno: 15. prosinec 2016  Zobrazit citaci

ACS AIP APA ASA Harvard Chicago Chicago Notes IEEE ISO690 MLA NLM Turabian Vancouver
Kyjovská, K. (2016). Příklady analýz historických hraných filmů pro potřeby výuky dějepisu. Civilia7(2), 26-37. doi: 10.5507/civ.2016.013
Stáhnout citaci

Reference

  1. BOČAN, H. Čest a sláva - krátké zamyšlení nad realizací historického filmu. In KOPAL, P. (ed.) Film a dějiny. Praha: Lidové noviny, 2004.
  2. ČINÁTL, K. Film ve výuce dějepisu - obrazy (z) normalizace. In MÄRC, J., LENCOVÁ, H. a kol. Brána školního dějepisu otevřená (Možnosti výuky mimo školu). Ústí nad Labem: Filozofická fakulta Univerzity J. E. Purkyně v Ústí nad Labem, 2012.
  3. ČINÁTL, K. Naše české minulosti aneb jak vzpomínáme. Praha: Lidové noviny, FF UK, 2014.
  4. ČINÁTL, K., PINKAS, J. Dějiny ve filmu: film ve výuce dějepisu. Praha: Ústav pro studium totalitních režimů, 2014.
  5. ČULÍK, J. Jací jsme. Česká společnost v hraném filmu devadesátých a nultých let. Brno: Host, 2007.
  6. GRACOVÁ, B. Využití českého hraného filmu posledního dvacetiletí ve výuce dějepisu (Výsledky empirického šetření). In MÄRC, J. a kol. Dějepisné výzvy mezioborových vztahů. Ústí nad Labem: Univerzita J. E. Purkyně, 2010.
  7. KUNDRÁTOVÁ, K. Možnosti využití českého hraného filmu ve výuce dějepisu.: Reflexe významných událostí a mezníků moderních dějin v českém hraném filmu od roku 1989. Ostrava, Ostravská univerzita, 2009. Diplomová práce.
  8. LABISCHOVÁ, D., GRACOVÁ, B. Příručka ke studiu didaktiky dějepisu. Ostrava: Ostravská univerzita v Ostravě, 2012.
  9. Lernbox Geschichte. Das Methodenbuch. Friedrich Verlag, 2004.
  10. MARCUS, A. S. (ed.) Celluloid Blackboard: Teaching History with Film. Charlotte: NC, 2007.
  11. MÍČOVÁ, P. Tmavomodrý svět: "Film, na který bychom měli být hrdí!" In Aluze. Cz [Revue pro literaturu, filozofii a jiné]. Viz http://www.aluze.cz/2001_02/sverak.php, 21. července 2008.
  12. ŠTĚPÁNEK, K. Hraný historický film jako podnět oborově didaktického výzkumu. Sborník prací PdF MU - řada společenských věd, 2012, roč. 26, č. 2. Dostupné z http://www.ped.muni.cz/whis/sbornik262.pdf [cit. 24. 10. 2016].
  13. ŠTĚPÁNEK, K. K sekvenční analýze hraného filmu a její implementaci do dějepisné výuky. Sborník prací PdF MU - řada společenských věd, 2014, roč. 28, č. 1. Dostupné z http://www.ped.muni.cz/whis/rsv141.pdf [cit. 24. 10. 2016].

Tento článek je publikován v režimu tzv. otevřeného přístupu k vědeckým informacím (Open Access), který je distribuován pod licencí Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License (CC BY-SA 4.0), která umožňuje distribuci, reprodukci a změny, pokud je původní dílo řádně ocitováno. Není povolena distribuce, reprodukce nebo změna, která není v souladu s podmínkami této licence.