Civilia 2016, 7(2):26-37 | DOI: 10.5507/civ.2016.013

Historical Feature Films Analysis Examples for Teaching History Lessons

Kateřina Kyjovská
Katedra historie, Filozofická fakulta, Ostravská univerzita, Reální 5, 701 03 Ostrava

Historical feature film is a very popular medium. Young people get information about history from this source and still more teachers of history are included this medium into teaching. They should follow rules when working with the source. Including historical feature film in history lessons should be based on detailed analysis of this media. The article presents free methods of this analysis: pedagogical content analysis, content and formal analysis and analysis of movie language.

Keywords: Historical feature film, Teaching history, Pedagogical content analysis, Content analysis, Formal analysis, Analysis of movie language
Grants and funding:

Tato studie vznikla v rámci řešení projektu SGS05/FF/2016-2017 Historické prameny a další edukační média využívaná ve výuce dějepisu z pohledu empirických výzkumů na Ostravské univerzitě.

Published: December 15, 2016  Show citation

ACS AIP APA ASA Harvard Chicago Chicago Notes IEEE ISO690 MLA NLM Turabian Vancouver
Kyjovská, K. (2016). Historical Feature Films Analysis Examples for Teaching History Lessons. Civilia7(2), 26-37. doi: 10.5507/civ.2016.013
Download citation

References

  1. BOČAN, H. Čest a sláva - krátké zamyšlení nad realizací historického filmu. In KOPAL, P. (ed.) Film a dějiny. Praha: Lidové noviny, 2004.
  2. ČINÁTL, K. Film ve výuce dějepisu - obrazy (z) normalizace. In MÄRC, J., LENCOVÁ, H. a kol. Brána školního dějepisu otevřená (Možnosti výuky mimo školu). Ústí nad Labem: Filozofická fakulta Univerzity J. E. Purkyně v Ústí nad Labem, 2012.
  3. ČINÁTL, K. Naše české minulosti aneb jak vzpomínáme. Praha: Lidové noviny, FF UK, 2014.
  4. ČINÁTL, K., PINKAS, J. Dějiny ve filmu: film ve výuce dějepisu. Praha: Ústav pro studium totalitních režimů, 2014.
  5. ČULÍK, J. Jací jsme. Česká společnost v hraném filmu devadesátých a nultých let. Brno: Host, 2007.
  6. GRACOVÁ, B. Využití českého hraného filmu posledního dvacetiletí ve výuce dějepisu (Výsledky empirického šetření). In MÄRC, J. a kol. Dějepisné výzvy mezioborových vztahů. Ústí nad Labem: Univerzita J. E. Purkyně, 2010.
  7. KUNDRÁTOVÁ, K. Možnosti využití českého hraného filmu ve výuce dějepisu.: Reflexe významných událostí a mezníků moderních dějin v českém hraném filmu od roku 1989. Ostrava, Ostravská univerzita, 2009. Diplomová práce.
  8. LABISCHOVÁ, D., GRACOVÁ, B. Příručka ke studiu didaktiky dějepisu. Ostrava: Ostravská univerzita v Ostravě, 2012.
  9. Lernbox Geschichte. Das Methodenbuch. Friedrich Verlag, 2004.
  10. MARCUS, A. S. (ed.) Celluloid Blackboard: Teaching History with Film. Charlotte: NC, 2007.
  11. MÍČOVÁ, P. Tmavomodrý svět: "Film, na který bychom měli být hrdí!" In Aluze. Cz [Revue pro literaturu, filozofii a jiné]. Viz http://www.aluze.cz/2001_02/sverak.php, 21. července 2008.
  12. ŠTĚPÁNEK, K. Hraný historický film jako podnět oborově didaktického výzkumu. Sborník prací PdF MU - řada společenských věd, 2012, roč. 26, č. 2. Dostupné z http://www.ped.muni.cz/whis/sbornik262.pdf [cit. 24. 10. 2016].
  13. ŠTĚPÁNEK, K. K sekvenční analýze hraného filmu a její implementaci do dějepisné výuky. Sborník prací PdF MU - řada společenských věd, 2014, roč. 28, č. 1. Dostupné z http://www.ped.muni.cz/whis/rsv141.pdf [cit. 24. 10. 2016].

This is an open access article distributed under the terms of the Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License (CC BY-SA 4.0), which permits use, distribution, and reproduction in any medium, provided the original publication is properly cited. No use, distribution or reproduction is permitted which does not comply with these terms.