Civilia 2015, 6(2):4-20 | DOI: 10.5507/civ.2015.008

Dějiny ženské emancipace v rakouských učebnicích dějepisu

Denisa Labischová
Katedra výchovy k občanství, Pedagogická fakulta Ostravské univerzity, Fráni Šrámka 3, 709 00 Ostrava - Mariánské Hory

Klíčová slova: History didactics, Content analysis, Foreign History textbooks, Gender dimension

History of Women Emancipation in Austrian Textbooks

The study presents the results of qualitative content analysis of contemporary Austrian History textbooks for upper secondary schools (covering 20th century). In the introduction the main criteria for analysis and evaluation are defined and the analysis results with examples of women emancipation history implementation are presented. The research results show that there are many chapters dedicated to this topic in the textbooks, covering the history of development of women emancipation aspirations in the 19th and 20th centuries, women involvement in both world wars, different aspects of everyday life and changes of women portrayal in advertisements. It is worth mentioning that the emphasis is on updating of historical topics and activization methods, educational projects and multiple use of primary sources. The form of gender presentation in foreign textbooks may serve as an inspiration for Czech textbooks authors.

Zveřejněno: 15. prosinec 2015  Zobrazit citaci

ACS AIP APA ASA Harvard Chicago Chicago Notes IEEE ISO690 MLA NLM Turabian Vancouver
Labischová, D. (2015). Dějiny ženské emancipace v rakouských učebnicích dějepisu. Civilia6(2), 4-20. doi: 10.5507/civ.2015.008
Stáhnout citaci

Reference

  1. BAUER, A. Frauen und Mädchen in Geschichtsschulbüchern für Hauptschulen aus den letzten Jahren. Eine empirische Untersuchung. Diplomarbeit (Prüfer BORRIES, B.), Universität Hamburg, 2005.
  2. BONKOVÁ, S., LABISCHOVÁ, D. Genderová dimenze učebnic občanské výchovy pro základní školy. Civilia. Revue pro oborovou didaktiku společenských věd, 2014, roč. 5, č. 2, s. 15-44. Přejít k původnímu zdroji...
  3. BONKOVÁ, S. Komparativní analýza současných učebnic občanské výchovy z genderového hlediska. Diplomová práce (vedoucí práce LABISCHOVÁ, D.). Ostrava: PdF OU, 2014.
  4. BORRIES, B. Frauen in Schulgeschichtsbüchern - zum Problem der Benachteiligung von Mädchen im Unterricht. Westermanns Pädagogische Beiträge, 27, 1975, Heft 11, S. 601-618.
  5. GAVORA, P. Úvod do pedagogického výzkumu. Brno: Paido, 2010.
  6. GRACOVÁ, B. Gender v českých učebnicích dějepisu, optimum a realita. In BENEŠ, Z., GRACOVÁ, B., PRŮCHA, J. a kol. Sondy a analýzy. Učebnice dějepisu - teorie a multikulturní aspekty edukačního média. Praha, 2008, s. 59-67.
  7. GRACOVÁ, B. Ženská tematika na stránkách nejnovějších českých učebnic dějepisu. In MÄRC, J. a kol. Žena jako subjekt a objekt dějepisného vyučování. Ústí nad Labem: FF UJEP, 2010, s. 27-38.
  8. GRACOVÁ, B. Ženská tematika v současných českých dějepisných učebnicích. In VACULÍK, J., NĚMEC, J. (eds.) Problematika sociálních skupin ve výuce společenskovědních předmětů. Katedra historie a sociální pedagogiky MU, Brno 2006, s. 144-151.
  9. JEISMANN, K. E. Geschichtsbewußtsein als zentrale Kategorie der Geschichtsdidaktik. In SCHNEIDER, G. (Hrsg.) Geschichtsbewußtsein und historisch-politisches Lernen. Pfaffenweiler: Centaurus-Verlags-Gesellschaft, 1988, S. 1-24.
  10. LABISCHOVÁ, D. Genderová dimenze zahraničních učebnic dějepisu: obsahová analýza edukačního média. Sborník prací Masarykovy univerzity, řada společenských věd. 2015a, roč. 29, č. 1, rukopis 22 stran, v tisku.
  11. LABISCHOVÁ, D. Analiza genderowa brytyjskich i niemieckich podręczników historii. In W kręgu rodziny epok dawnych - rytmy życia, rytmy codzienności. Kobieta i mężczyzna - dwa światy, jedna przestrzeń. Kraków 2015(b), rukopis 13 stran, v tisku.
  12. LABISCHOVÁ, D. Genderová tematika v učebnicích dějepisu - zahraniční inspirace. In MÄRC, J. a kol. Žena jako subjekt a objekt dějepisného vyučování. In Žena jako subjekt a objekt dějepisného vyučování. Ústí nad Labem: FF UJEP, 2010, s. 39-57.
  13. LABISCHOVÁ, D. Koncept gender jako součást interkulturního vzdělávání v sociálně humanitních předmětech (s akcentem na výchovu k občanství a dějepis). Civilia. Revue pro oborovou didaktiku společenských věd, 2011, roč. 2, č. 2, s. 87-101. Přejít k původnímu zdroji...
  14. NIKLESOVÁ, E. Edukační materiály a korektnost (genderové hledisko). In BÍNA, D., NIKLESOVÁ, E. Hledání nových cest v didaktice slohu a literární výchovy. České Budějovice: Pedagogická fakulta JČU, 2007, s. 52-59.
  15. POPP, S. Frauen als Spezialfall der Geschichte? Geschichtsdidaktische Probleme der Gestaltung von Frauengeschichte in aktuellen Schulbüchern. In KREBS, U., FORSTER, J. (Hrsg.) "Sie und Er" interdisziplinär. Aktuelle Themen interdisziplinär. Bd. 1. Berlin: LIT Verlag, 2007. S. 239-271.
  16. VALDROVÁ, J., SMETÁČKOVÁ-MORAVCOVÁ, I., KNOTKOVÁ-ČAPKOVÁ, B. Příručka pro posuzování genderové korektnosti učebnic. Praha, 2004.

Tento článek je publikován v režimu tzv. otevřeného přístupu k vědeckým informacím (Open Access), který je distribuován pod licencí Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License (CC BY-SA 4.0), která umožňuje distribuci, reprodukci a změny, pokud je původní dílo řádně ocitováno. Není povolena distribuce, reprodukce nebo změna, která není v souladu s podmínkami této licence.