Civilia 2015, 6(1):111-126 | DOI: 10.5507/civ.2015.006

Studie jednotažného lineárního písma žáků na 1. stupni základní školy v České republice

Martina Fasnerová
Katedra primární a preprimární pedagogiky, Pedagogická fakulta Univerzity Palackého, Žižkovo nám. 5, 779 00 Olomouc

Klíčová slova: Joined-up linear handwriting, Primary school, Research, Qualitative elements handwriting, Analysis of the written product pupils, Age and sex of the individual

The study of joined-up linear handwriting by pupils at the primary school in the Czech Republic

The study deals with a research survey, which took place on primary schools in the Czech Republic in Olomouc region in the years 2009-2013. The author describes the current status with the classical handwriting (joined-up linear) and evaluate research results handwritings students based on this draft due to the sex of individuals and grade who attend to primary school. These selected categories are part of an extensive research, which were assessed by qualitative elements handwriting quantitative research methods, specifically analysing the written product pupil. The obtained results it can be stated that contemporary classical writing template that is offered by most pupils at a primary school in the Czech Republic, for individuals younger school age appropriate as a departure from the norm shape depending on the grade and gender has not been demonstrated.

Zveřejněno: 15. červen 2015  Zobrazit citaci

ACS AIP APA ASA Harvard Chicago Chicago Notes IEEE ISO690 MLA NLM Turabian Vancouver
Fasnerová, M. (2015). Studie jednotažného lineárního písma žáků na 1. stupni základní školy v České republice. Civilia6(1), 111-126. doi: 10.5507/civ.2015.006
Stáhnout citaci

Reference

  1. FABIÁNKOVÁ, B., HAVEL, J., NOVOTNÁ, M. Výuka čtení a psaní na 1. stupni základní školy. Brno: Paido, 1999.
  2. FASNEROVÁ, M. Současné předlohy písma na primární škole jako součást reforem ve školství. Olomouc: PdF UP, 2014.
  3. FASNEROVÁ, M. Joined-up linear handwriting in elementary grades in the context of postponed compulsory school attendance. E - Pedagogium. 2014a, roč. 2014, č. 2, s. 82-96. Přejít k původnímu zdroji...
  4. HŘEBEJKOVÁ, J. Metodická příručka k výuce ČJ v 1. ročníku ZŠ. Praha: SPN, 1987.
  5. CHRÁSKA, M. Metody pedagogického výzkumu. Praha: Grada. 2007.
  6. KŘIVÁNEK, Z., WILDOVÁ, R. Didaktika prvopočátečního čtení a psaní. Praha: Pedagogická fakulta UK, 1998.
  7. MLČÁKOVÁ, R. Grafomotorika a počáteční psaní. Praha: Grada Publishing, 2009.
  8. PENC, V. Metodika psaní. Praha: SPN. 1968.
  9. PUNCH, F. K. Developing Effective Research Proposals. London: SAGE Publications of London. 2006.
  10. VODIČKA, I. Nechte leváky drápat: metodika levorukého psaní, kreslení a malování. Praha: Portál, 2008.

Tento článek je publikován v režimu tzv. otevřeného přístupu k vědeckým informacím (Open Access), který je distribuován pod licencí Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License (CC BY-SA 4.0), která umožňuje distribuci, reprodukci a změny, pokud je původní dílo řádně ocitováno. Není povolena distribuce, reprodukce nebo změna, která není v souladu s podmínkami této licence.