Civilia 2014, 5(2):61-78 | DOI: 10.5507/civ.2014.012

The need for interdisciplinary cooperation in solving educational problems in schools

Zdenka Nováková1, Helena Skarupská2
1 Ústav pedagogiky a sociálních studií, Pedagogická fakulta UP Olomouc, Žižkovo nám. 5, 771 40 Olomouc
2 Ústav pedagogických věd, Fakulta humanitních studií UTB, Nám. T. G. Masaryka 1279, 769 01 Zlín

The present study defines the theoretical possibility of solving educational problems in the school environment, which is next to families within the social environment in which the individual grows up, socializing and enculturate important factor. The educational process is associated with many aspects dependent on the behavior of stakeholders, it is necessary to use different methods and techniques of working with children and their parents. The aim of this study is therefore to offer a view of the basic definition of possible solutions to educational problems in the context of interdisciplinary cooperation of stakeholders and highlight the inadequate legislative basis for interdisciplinary cooperation between these entities, including the rights and duties in creating interdisciplinary teams and responsibility for solving educational problems.

Keywords: Behavioral problems, School, Family, Concepts, Educational process, Interdisciplinary approach

Published: December 15, 2014  Show citation

ACS AIP APA ASA Harvard Chicago Chicago Notes IEEE ISO690 MLA NLM Turabian Vancouver
Nováková, Z., & Skarupská, H. (2014). The need for interdisciplinary cooperation in solving educational problems in schools. Civilia5(2), 61-78. doi: 10.5507/civ.2014.012
Download citation

References

  1. AUGER, M. T., BOUCHARLET, CH. Učitel a problémový žák: strategie pro řešení problémů s kázní a učením. Praha: Portál, 2005.
  2. BENDL, S. Školní kázeň v teorii a praxi. Praha: Triton, 2011.
  3. BENEDICTOVÁ, R. Kulturní vzorce. Praha: Argo, 1999.
  4. CLONINGER, C. R., SVRAKIC, D. M., PRZYBECK, T. R. A psychobiological model of temperament and character. In Archives of General Psychiatry, n. 50, 1993, p. 975-990. Go to original source...
  5. DURKHEIM, É. Suicide. Taylor & Francis e-Library, 2005. Go to original source...
  6. JEDLIČKA, R. Výchovné problémy s žáky z pohledu hlubinné psychologie. Praha: Portál, 2011.
  7. KNOTOVÁ, D. Prostředí a výchova. In M. PŘADKA, D. KNOTOVÁ, FALTÝSOVÁ, J. Kapitoly ze sociální pedagogiky. Brno: PdF MU, 1999.
  8. KYRIACOU, CH. Řešení výchovných problémů ve škole. Praha: Portál, 2005.
  9. LAZEAR, E. Education:Consumption or Production? In Journal of Political Ekonomy, Vol. 85, No.3. 1977, pp. 569-598. Go to original source...
  10. LEWIS, O. The Culture of Poverty. In American, n. 4/215, 1966, pp. 19-25. Go to original source...
  11. LIŠKA, O. Autorita učitele a úloha rodičů. 2012 [online] [cit. 2014-11-10] Dostupné z: http://www.ceskaskola.cz/2008/10/ondrej-liska-autorita-ucitele-auloha.html.
  12. MERTON, R. K. Studie ze sociologické teorie. Praha: Slon, 2000.
  13. Metodický pokyn MŠMT č.j. 10194/2002-14 k jednotnému postupu při uvolňování a omlouvání žáků z vyučování, prevenci a postihu záškoláctví. Praha: MŠMT, 2002 [online] [cit. 2014-19-10]. Dostupné z: aplikace.msmt.cz/DOC/pokynn.doc.
  14. Metodický pokyn MŠMT č.j. 43301/2013 pro práci s Individuálním výchovným programem v rámci řešení rizikového chování žáků. Praha: MŠMT, 2013. [online] [cit. 2014-11-10] Dostupné z: www.msmt.cz/file/32936_1_1.
  15. Národní strategie primární prevence rizikového chování dětí a mládeže na období 2013-2018. Praha: MŠMT, 2013. [online] [cit. 2014-10-10] Dostupné z: http://www.msmt.cz/file/28077.
  16. NAVRÁTIL, S., MATTIOLI, J. Školní konflikty. Jak jim předcházet. Brno. Paido, 2005.
  17. NĚMEC, J., KUSÝ, M. Aktivní sociální učení v podmínkách ústavní a ochranné výchovy. Praha: Eteria, 1998.
  18. PRŮCHA, J. Učitel: Současné poznatky o profesi. Praha: Portál, 2002.
  19. RIEFOVÁ, S. F. Nesoustředěné a neklidné dítě ve škole. Praha: Portál, 2010.
  20. RYCHLÍK, D. Sanace biologické rodiny. In Právo a rodina. Praha: Linde, č.2/2009, 2009, s. 19-24.
  21. SKARUPSKÁ, H. Sociokulturní prostředí jako zdroj výchovných problémů u žáků středních škol. Nepublikovaná disertační práce, Olomouc: Univerzita Palackého, 2006.
  22. ŠOLCOVÁ, I. Činnost sociálního kurátora na Mohelnicku v návaznosti na školní prostředí. Diplomová práce, Olomouc: Univerzita Palackého, 2014. Dostupné z: http://theses.cz/id/7x5pyy.
  23. Úmluva o právech dítěte. Valné shromážděním OSN 20. listopadu 1989. Dostupné z: www.osn.cz/dokumenty-osn/soubory/umluva-o-pravech-ditete.pdf.
  24. Ústavní zákon č.2/1993 Sb., o vyhlášení Listiny základních práv a svobod jako součásti ústavního pořádku České republiky. Dostupné z: http://www.psp.cz/docs/laws/listina.html.
  25. VALIŠOVÁ, A. Asertivita v prostředí rodiny a školy. Pedagogické a psychologické kontexty v teorii a praxi. Praha: ISV nakladatelství, 2002.
  26. VÍTKOVÁ, M. Pojetí integrativní školní (speciální) pedagogiky In Vítková, M. (Eds.) Integrativní školní (speciální) pedagogika - základy, teorie, praxe. Brno: MSD s.r.o.. 2004.
  27. Vyhláška č. 73/2005 Sb., o vzdělávání dětí, žáků a studentů se speciálními vzdělávacími potřebami a dětí, žáků a studentů mimořádně nadaných, ve znění pozdějších předpisů. [online] [cit. 2014-11-10] Dostupné z: http://www.msmt.cz/dokumenty/vyhlaska-c-73-2005-sb-1.
  28. Vyhláška MŠMT č. 263/2007 Sb., kterou se stanoví pracovní řád pro zaměstnance škol a školských zařízení zřízených MŠMT, krajem, obcí nebo dobrovolným svazkem obcí, ve znění pozdějších předpisů. [online] [cit. 2014-12-10] Dostupné z: http://www.msmt.cz/dokumenty/vyhlaska-c-263-2007-sb-kterou-se-stanovi-pracovni-rad-pro-zamestnance-skol-a-skolskych-zarizeni-zrizenych-ministerstvem-skolstvi-mladeze-a-telovychovy-krajem-obci-nebo-dobrovolnym-svazkem-obci.
  29. Vyhláška MŠMT č. 72/2005 Sb., o poskytování poradenských služeb ve školách a školských zařízeních, ve znění pozdějších předpisů. [online] [cit. 2014-09-10] Dostupné z: http://www.msmt.cz/dokumenty/vyhlaska-c-72-2005-sb-1.
  30. Zákon č. 218/2003 Sb., o odpovědnosti mládeže za protiprávní činy a o soudnictví ve věcech mládeže a o změně některých zákonů, ve znění pozdějších předpisů. [online] [cit. 2014-11-07] Dostupné z: http://www.zakonyprolidi.cz/cs/2003-218.
  31. Zákon č. 359/1999 Sb., o sociálně-právní ochraně dětí, ve znění pozdějších předpisů. [online] [cit. 2014-11-02] Dostupné z: http://www.zakonyprolidi.cz/cs/1999-359.
  32. Zákon č. 257/2000 Sb., o probační a mediační službě. [online] [cit. 2014-11-20] Dostupné z: https://www.pmscr.cz/zakladni…/zakon-o-probacni-a-mediacni-sluzbe/.
  33. Zákon č. 40/2009 Sb., trestní zákon, ve znění pozdějších předpisů. [online] [cit. 2014-11-01] Dostupné z: http://www.zakonyprolidi.cz/cs/2009-40.
  34. Zákon č. 561/2004 Sb., o předškolním, základním, středním, vyšším odborném a jiném vzdělávání, ve znění pozdějších předpisů. [online] [cit. 2014-11-04] Dostupné z: http://www.msmt.cz/dokumenty/novy-skolsky-zákon.
  35. Zákon č. 563/2004 Sb., o pedagogických pracovnících a o změně některých zákonů, ve znění pozdějších předpisů. [online] [cit. 2014-11-03] Dostupné z: http://www.msmt.cz/dokumenty/aktualni-zneni-zakona-o-pedagogickych-pracovnicich-k-1-zari.
  36. Zákon č. 89/2012 Sb., občanský zákoník, ve znění pozdějších předpisů. [online] [cit. 2014-11-07] Dostupné z: http://www.zakonyprolidi.cz/cs/2012-89.
  37. Závazný pokyn policejního prezidenta č. 8/2002 Spolupráce předškolních zařízení, škola a školských zařízení s Policií ČR při prevenci a při vyšetřování kriminality dětí a mládeže a kriminality na dětech a mládeži páchané. Praha: MVČR, 2002. [online] [cit. 2014-11-10] Dostupné z: www.msmt.cz/file/7345_1_1/.

This is an open access article distributed under the terms of the Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License (CC BY-SA 4.0), which permits use, distribution, and reproduction in any medium, provided the original publication is properly cited. No use, distribution or reproduction is permitted which does not comply with these terms.