Civilia 2012, 3(2):54-64 | DOI: 10.5507/civ.2012.018

Inspiration Experiential Teaching Methods in a Plane Flow to humanize the Teaching of Physical Education and Sport

Josef Oborný1, Eva Štefaničiaková2
1 Katedra športovej edukológie a športovej humanistiky, Fakulta telesnej výchovy a športu Univerzity Komenského, Nábrežie L. Svobodu 9, 814 69 Bratislava, Slovenská republika
2 Základná škola, ul. J. A. Komenského 495/33, 029 01 Námestovo, Slovenská republika

Contemporary researches document an increasing disinterest of students for sports activities. One of the possible solutions could be the orientation of physical education classes towards games (play activities) and related experience. Generally, a game itself has a high motivational potential for sports activities and we can achieve the state of the flow through a game.

Keywords: Game, Experience, Flow, Competition
Grants and funding:

Tato práca vznikla ako súčasť riešenia grantového projektu VEGA 1/0635/11 "Vplyv športových pohybových aktivít na kvalitatívne aspekty spôsobu života slovenskej populácie".

Published: December 15, 2012  Show citation

ACS AIP APA ASA Harvard Chicago Chicago Notes IEEE ISO690 MLA NLM Turabian Vancouver
Oborný, J., & Štefaničiaková, E. (2012). Inspiration Experiential Teaching Methods in a Plane Flow to humanize the Teaching of Physical Education and Sport. Civilia3(2), 54-64. doi: 10.5507/civ.2012.018
Download citation

References

  1. CSIKSZENTMIHALYI, M. O štěstí a smyslu života. Praha: Lidové noviny, 1996 ISBN 80-7106-139-5.
  2. HUIZINGA, J. Jeseň stredoveku. Homo ludens. Bratislava: Tatran, 1990. ISBN 80-222-0211-8.
  3. HURYCH, E. Možnosti transferu od teorie k praxi v některých oblastech filosofické kinantropologie. In: Tělesná kultura, 2010, 33 (3), ss. 7-26. Olomouc: Fakulta tělesné kultury Univerzity Palackého. ISSN 1211-6521. Go to original source...
  4. JACKSON, S. & CSIKSZENTMIHALYI, M. Flow in sports: The keys to optimal experiences and performances. Champaign, II. Human Kinetics, 1999. ISBN 0-88011-876-8.
  5. ŘEPKA, E. Flow optimální prožitek - jeden ze zdrojů vnitřní motivace k pohybové sportovní aktivitě. In: Studia kinantropologica, III, 1, 2002. České Budějovice. ISSN: 1213-2101.
  6. SEMAN, F. Tramping a pohybové aktivity. In: BELÁS, M. ed. Aktuálne vedecké a odborné poznatky z oblasti športov v prírode a turistiky. Zborník vedeckých a odborných prác. Bratislava: Univerzita Komenského v Bratislave, Fakulta telesnej výchovy a športu, 2011. [CD-ROM], s. 72-79. ISBN 978-80-223-3118-0.
  7. SIGMUND, E., FRÖMEL, K., CHMELÍK, F., LOKVENCOVÁ, P., GROFFIK, D. Oblíbený obsah vyučovacích jednotek tělesné výchovy - pozitivně hodnocený prostředek vyššího tělesného zatížení děvčat. In: Tělesná kultura, 2009, sv. 32, č. 2, ss. 46-64. Olomouc: Fakulta tělesné kultury Univerzity Palackého. ISSN 1211-6521.
  8. ŠTEFANIČIAKOVÁ, E. Hra, zážitkovosť a flow na aktivitách telesnej a športovej výchovy. Bratislava: Univerzita Komenského v Bratislave, Fakulta telesnej výchovy a športu. Dizertačná práca, 2012.
  9. ZAPPE, P. Reflexe zážitkové pedagogiky v pedagogické kinantropologii. In: Tělesná kultura, 2009, sv. 32, č. 1, ss. 28-42. Olomouc: Fakulta tělesné kultury Univerzity Palackého. ISSN 1211-6521.

This is an open access article distributed under the terms of the Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License (CC BY-SA 4.0), which permits use, distribution, and reproduction in any medium, provided the original publication is properly cited. No use, distribution or reproduction is permitted which does not comply with these terms.