Civilia 2012, 3(1):37-60 | DOI: 10.5507/civ.2012.004

Didactical Knowledges of Content at the Teachers of Civics

Pavlína Vašátová
Katedra společenských věd, Pedagogická fakulta Univerzity Palackého v Olomouci, Žižkovo nám. 5, 771 40 Olomouc

This paper describes the final outputs of the research project Teaching Content Knowledge for teachers of civics and social science education, which originated in the Student Grant Competition of Palacky University. The article presents an analysis of outputs from the Q-methodology, where the responses between men and women teachers were compared as well as responses according to different lengths of experience of respondents.

Keywords: Education, Education for Citizenship, Teachers, Didactics, Research, School, Students,

Published: June 15, 2012  Show citation

ACS AIP APA ASA Harvard Chicago Chicago Notes IEEE ISO690 MLA NLM Turabian Vancouver
Vašátová, P. (2012). Didactical Knowledges of Content at the Teachers of Civics. Civilia3(1), 37-60. doi: 10.5507/civ.2012.004
Download citation

References

  1. CHRÁSKA, M. Zkoumání individuálních koncepcí výuky učitelů pomocí Q-metodologie. Paedagogica XIII., 1992. s. 133-145.
  2. JANÍK, T. a kol. Možnosti rozvíjení didaktických znalostí obsahu u budoucích učitelů. Paido: Brno, 2009.
  3. JANÍK, T. Znalost jako klíčová kategorie učitelského vzdělávání. Brno:Paido, 2005.
  4. JANÍK, T. K vybraným aspektům didaktických znalostí obsahu u učitelů fyziky. In FRANIOK, P, KNOTOVÁ, D. Učitel a žák v současné škole. Brno: Masarykova univerzita, 2008. s. 199-204.
  5. JARMARA, T. Občanská výchova ve vzdělávacím procesu: nová témata výchovy k občanství a demokracii. In Čítanka textů k rámcovému vzdělávacímu programu pro základní vzdělávaní. Ostrava: Ostravská univerzita, 2008.
  6. Národní program rozvoje vzdělávání v České republice: Bílá kniha. Praha: Tauris. 2001.
  7. PÍŠOVÁ, M., BREBERA, P. K procesům utváření didaktických znalostí obsahu v raných fázích učitelské dráhy. In JANÍK, T. a kol. Pedagogical content knowledge nebo didaktická znalost obsahu? Brno: Paido, 2007. s. 75-89.
  8. PRŮCHA, J. Učitel: současné poznatky o profesi. Praha: Portál, 2002.
  9. PRŮCHA, J. WALTEROVÁ, E. MAREŠ, J. Pedagogický slovn Praha: Portál 2009.
  10. Rámcový vzdělávací program pro základní vzdělávání. [online]. 2007, [cit. 29. 2. 2012], Dostupné na internetu: <http://www.vuppraha.cz/wpcontent/uploads/2009/12/RVPZV_2007-07>.
  11. TICHÁ, M., HOSPEŠOVÁ, A. Rozvíjení didaktických znalostí obsahu matematického vzdělávání v přípravě učitelů 1. stupně. In JANÍK, T. a kol. Možnosti rozvíjení didaktických znalostí obsahu u budoucích učitelů. Brno: Paido, 2009. s. 119-128.
  12. VAŠUTOVÁ, J. Profese učitele v českém vzdělávacím kontextu. Paido:Brno. 2004.

This is an open access article distributed under the terms of the Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License (CC BY-SA 4.0), which permits use, distribution, and reproduction in any medium, provided the original publication is properly cited. No use, distribution or reproduction is permitted which does not comply with these terms.