Civilia 2011, 2(1):27-38 | DOI: 10.5507/civ.2011.004

Etická dimenze historického vědomí - podněty pro oborovou didaktiku

Denisa Labischová
Katedra společenských věd, Pedagogická fakulta Ostravské univerzity, Fráni Šrámka 3, 709 00 Ostrava-Mariánské Hory

Text přináší zamyšlení nad vhodností zařazení nového vzdělávacího oboru etická výchova do školního vzdělávání na základním stupni. Autorka poukazuje na obsahové prolínání s jinými segmenty kurikula a před vytvářením nových vyučovacích předmětů preferuje spíše akcentaci etické dimenze ve stávajících školních disciplínách, především ve vzdělávací oblasti Člověk a společnost a Člověk a jeho svět. Hlouběji se zabývá formováním historického vědomí prostřednictvím školní výuky dějepisu a jeho prosociálními a morálními aspekty.

Klíčová slova: etická výchova, etická dimenze vzdělávání, rámcový vzdělávací program, kurikulum, historie, školní dějepis, oborová didaktika, morální vědomí, kultivace historického vědomí.

Zveřejněno: 15. červen 2011  Zobrazit citaci

ACS AIP APA ASA Harvard Chicago Chicago Notes IEEE ISO690 MLA NLM Turabian Vancouver
Labischová, D. (2011). Etická dimenze historického vědomí - podněty pro oborovou didaktiku. Civilia2(1), 27-38. doi: 10.5507/civ.2011.004
Stáhnout citaci

Reference

  1. BENEŠ, Z. Co se školním dějepisem? In BENEŠ, Z. (ed.): Historie a škola I. Otázky koncepce českého školního dějepisu. Úvaly: Albra 2002, s. 5-18.
  2. ČAPEK, V. a kol. Didaktika dějepisu I. Praha: SPN 1985.
  3. GRACOVÁ, B. Vědomosti a postoje české a polské studující mládeže. Spisy Filozofické fakulty Ostravské univerzity, č. 153, Ostrava: FF OU 2004, s. 207-228.
  4. GRACOVÁ, B. Výzkum aktuální podoby výuky dějin 20. století na základních a středních školách. In Výuka dějin 20. století na českých a slovenských školách. Ústí nad Labem: Ústav humanitních studií UJEP 2006, s. 51-56.
  5. GRACOVÁ, B. Poznatky z Výzkumu aktuální podoby výuky dějepisu na základních a středních školách. In Historie a škola VI. Klíčové kompetence a současný stav vzdělávání v dějepise. Praha 2008, s 9-30.
  6. KALIVODA, K. - SADECKÝ, F. Přípravy pro vyučování dějepisu a zeměpisu v 6.-8. postupném ročníku. Přehlédl R. Bačkovský. Praha 1936.
  7. KLÍMA, B. (ed.) Mládež a dějiny. Publikace výsledků mezinárodního dotazníkového šetření a výzkumu historického vědomí adolescentů se zaměřením na Českou republiku. Brno: PdF MU 2001.
  8. KRATOCHVÍL, V. Modely na rozvíjanie kompetencií žiakov. K transformácii vzťahu histórie a školského dejepisu. Bratislava 2004.
  9. LABISCHOVÁ, D. Čech závistivec - Rakušan byrokrat? Proměny obrazu Čechů, Rakušanů a jejich minulosti ve vědomí studující mládeže. Spisy Ostravské univerzity, č. 155. Ostrava: FF OU 2005.
  10. LABISCHOVÁ, D. Stereotypy a předsudky v dynamickém pojetí interkulturního vzdělávání. In KRÁKORA, P. a kol.: Multikulturalita a výchova k občanství ve středoevropském kontextu. Praha: Nakladatelství Epocha 2011 s. 63-77.
  11. LABISCHOVÁ, D. - GRACOVÁ, B. Příručka ke studiu didaktiky dějepisu. Ostrava: FF OU 2008.
  12. MOREE, D. a kol. Než začneme s multikulturní výchovou. Od skupinových konceptů k osobnostnímu přístupu. Praha: Člověk v tísni 2008.
  13. Návrh alternativní verze vzdělávacího oboru Dějepis pro čtyřleté gymnázium a vyšší stupeň víceletého gymnázia (didaktická inovace dějepisného kurikula). Praha: VÚP 2010. (elektronicky dostupný na http://clanky.rvp.cz/vyber/vyuka/clanek/c/G/2898/NAVRH-ALTERNATIVNI-VERZE-VZDELAVACIHO-OBORU-DEJEPIS-V-RVP-PRO-CTYRLETE-GYMNAZIUM-A-VYSSI-STUPEN-VICELETEHO-GYMNAZIA-DIDAKTICKA-INOVACE-DEJEPISNEHO-KURIKULA.html).
  14. PANDEL, H. J. Dimensionen des Geschitsbewußtseins. Ein Versuch, seine Struktur für Empirie und Pragmatik diskutierbar zu machen. In Geschichtsdidaktik 12, 1987, s. 132.
  15. POLÁKOVÁ, E. Mediálne kompetencie. Úvod do problematiky mediálnych kompetencií 1. Trnava: FMK UCM 2006.
  16. RAK, J. Bývali Čechové. České historické mýty a stereotypy. Jinočany, H & H 1994.
  17. Rámcový vzdělávací program pro základní vzdělávání. Praha: VÚP 2005.
  18. SMETÁČKOVÁ, I. - VLKOVÁ, K. Gender ve škole. Příručka pro vyučující předmětů občanská výchova, občanská nauka a základy společenských věd na základních a středních školách. Praha: Otevřená společnost 2005.
  19. SOCHOR, J. Učebnice dějepisu pro nižší třídy středních škol 3. Praha: Česká grafická unie 1946.
  20. STRADLING, R. Jak učit evropské dějiny 20. století. Praha: MŠMT 2004.
  21. STRADLING, R. Multiperspektivita ve vyučování dějepisu: příručka pro učitele. Praha: MŠMT 2004.
  22. Virtuální hospitace. Dějepis II. (elektronicky dostupná na http://digifolio.rvp.cz/view/view.php?id=3151)
  23. Zápis Akreditační komise ČR č. 01-11 z 1.-2. 2. 2011. (elektronicky dostupný na http://www.akreditacnikomise.cz/attachments/article/261/zapis_ak_01_2011.pdf).

Tento článek je publikován v režimu tzv. otevřeného přístupu k vědeckým informacím (Open Access), který je distribuován pod licencí Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License (CC BY-SA 4.0), která umožňuje distribuci, reprodukci a změny, pokud je původní dílo řádně ocitováno. Není povolena distribuce, reprodukce nebo změna, která není v souladu s podmínkami této licence.