Civilia 2011, 2(1):4-5
Civilia 2011, 2(1):6-12 | DOI: 10.5507/civ.2011.002
Příspěvek je zaměřen na obsah a proměny tradiční "ideje univerzity". Ústřední kategorií je zde "étos" jako průsečík hodnoty vzdělání, vědy, humanity a demokracie. Hodnocení těchto aspektů může být i impulzem k lepšímu porozumění soudobé situaci.
Civilia 2011, 2(1):13-26 | DOI: 10.5507/civ.2011.003
Dílo Adama Smitha se setkalo vesměs s příznivým hodnocením filozofů, historiků a ekonomů. Jako většina prací ze společenských věd nalezly námi uváděné knihy i své kritiky. Někteří tvrdí, že nepřináší v obou vědních disciplínách nic nového, respektive že jsou převzaty z prací jiných autorů. Řada kritiků se zaměřila na rozpor mezi etickými zásadami v Teorii mravních citů (zaměřených na empatii) a v Bohatství národů, které vychází ze sobectví.
Civilia 2011, 2(1):27-38 | DOI: 10.5507/civ.2011.004
Text přináší zamyšlení nad vhodností zařazení nového vzdělávacího oboru etická výchova do školního vzdělávání na základním stupni. Autorka poukazuje na obsahové prolínání s jinými segmenty kurikula a před vytvářením nových vyučovacích předmětů preferuje spíše akcentaci etické dimenze ve stávajících školních disciplínách, především ve vzdělávací oblasti Člověk a společnost a Člověk a jeho svět. Hlouběji se zabývá formováním historického vědomí prostřednictvím školní výuky dějepisu a jeho prosociálními a morálními aspekty.
Civilia 2011, 2(1):39-43 | DOI: 10.5507/civ.2011.005
Příspěvek pojednávající o etice vědecké práce uvádí několik příkladů nevhodného přístupu akademických pracovníků ke svému povolání a ke studentům, jakož i všeobecně nízké úrovně vzdělanosti.
Civilia 2011, 2(1):44-53 | DOI: 10.5507/civ.2011.006
Text je věnován vztahu politiky a vzdělávacího systému, a to jak v širším kontextu evropském, tak v kontextu České republiky. Autor se rovněž zaměřuje na vybrané problémy související s pronikáním a s různým vnímáním politiky ve škole.
Civilia 2011, 2(1):54-64 | DOI: 10.5507/civ.2011.007
Příspěvek zobrazuje základní historický přehled vývoje sexuální výchovy v primární škole. Poukazuje na význam sexuální výchovy v současné společnosti a na její etické aspekty.
Civilia 2011, 2(1):65-79 | DOI: 10.5507/civ.2011.008
Príspevok predstavuje kritický pohľad na koncepciu vyučovacieho predmetu etická výchova v Slovenskej republike. Cieľom štúdie je analýza tohto predmetu z pohľadu súčasných kurikulárnych zmien, komparácia koncepčných prístupov realizácie etickej výchovy v Slovenskej a Českej republike, zdôraznenie filozoficko-etického charakteru etickej výchovy, štruktúra a obsahové zameranie pregraduálnej prípravy budúcich učiteľov etickej výchovy.
Civilia 2011, 2(1):80-85 | DOI: 10.5507/civ.2011.009
Text představuje stručné zamyšlení nad charakteristikou doby, v níž se nyní nacházíme. V této souvislosti se autor pokouší upozornit na některé problémy, s nimiž se setkáváme při přechodu české společnosti od totality k demokracii.
Civilia 2011, 2(1):86-100 | DOI: 10.5507/civ.2011.010
Příspěvek ve své první části podává obecnou charakteristiku stoické filozofie. Další část textu se specializuje na individualismus v širších filozofických souvislostech, poté se zaměření příspěvku zužuje na individualismus v Senekově pojetí. Závěr pojednává o významu Senekovy koncepce individualismu pro dnešní dobu.