Civilia 2024, 15(2):42-49 | DOI: 10.5507/civ.2025.010
Teoretická studie reflektuje problematiku pedagogického výzkumu v oborové didaktice společenských věd a jeho dopad na rozvoj této akademické disciplíny. Úvodní část studie je věnována deskripci aktuálního stavu výchovy k občanství v kontextu probíhající revize kurikulárních dokumentů pro základní vzdělávání. Právě skutečnost, kdy výchova k občanství prochází svým „kopernikovským obratem“, což se odráží jak v edukační praxi a v aktuálním RVP ZV, tak i v návrhu revidovaného kurikulárního dokumentu, obnažuje problém, kterým je nedostatek relevantních dat
z pedagogického výzkum klíčových jevů. Ve druhé části studie, na základě analýzy přístupů oborové didaktiky dějepisu a s ohledem na fakt, že oborová didaktika společenských věd má z obecného pohledu dvě teoretické úrovně, vymezuje a charakterizuje možné badatelské oblasti v oborové didaktice společenských věd. Třetí část studie upozorňuje na limity a možné překážky, jež jsou spojené s vnímáním oborové didaktiky společenských věd a jejího vlastního badatelského pole.
The theoretical study reflects the issue of pedagogical research in the subject didactics of social sciences and its impact on the development of this academic discipline. The introductory part of the study is devoted to a description of the current state of citizenship education in the context of the ongoing revision of curricular documents for primary education. The fact that citizenship education is undergoing its "Copernican turn", which is reflected both in educational practice and in the current RVP ZV, as well as in the draft of the revised curricular document, exposes the problem of the lack of relevant data from pedagogical research on key phenomena. In the second part of the study, based on an analysis of the approaches of the subject didactics of history and with regard to the fact that the subject didactics of social sciences has two theoretical levels from a general perspective, it defines and characterizes possible research areas in the subject didactics of social sciences. The third part of the study draws attention to the limits and possible obstacles associated with the perception of the subject didactics of social sciences and its own research field.
Přijato: 23. únor 2025; Zveřejněno online: 23. únor 2025; Zveřejněno: 24. únor 2025 Zobrazit citaci
Tento článek je publikován v režimu tzv. otevřeného přístupu k vědeckým informacím (Open Access), který je distribuován pod licencí Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License (CC BY-SA 4.0), která umožňuje distribuci, reprodukci a změny, pokud je původní dílo řádně ocitováno. Není povolena distribuce, reprodukce nebo změna, která není v souladu s podmínkami této licence.