Civilia 2024, 15(2):42-49 | DOI: 10.5507/civ.2025.010

K problematice pedagogického výzkumu v oborové didaktice společenských vědPůvodní články

Antonín Staněk
Katedra společenských věd, Pedagogická fakulta, Univerzita Palackého v Olomouci

Teoretická studie reflektuje problematiku pedagogického výzkumu v oborové didaktice společenských věd a jeho dopad na rozvoj této akademické disciplíny. Úvodní část studie je věnována deskripci aktuálního stavu výchovy k občanství v kontextu probíhající revize kurikulárních dokumentů pro základní vzdělávání. Právě skutečnost, kdy výchova k občanství prochází svým „kopernikovským obratem“, což se odráží jak v edukační praxi a v aktuálním RVP ZV, tak i v návrhu revidovaného kurikulárního dokumentu, obnažuje problém, kterým je nedostatek relevantních dat
z pedagogického výzkum klíčových jevů. Ve druhé části studie, na základě analýzy přístupů oborové didaktiky dějepisu a s ohledem na fakt, že oborová didaktika společenských věd má z obecného pohledu dvě teoretické úrovně, vymezuje a charakterizuje možné badatelské oblasti v oborové didaktice společenských věd. Třetí část studie upozorňuje na limity a možné překážky, jež jsou spojené s vnímáním oborové didaktiky společenských věd a jejího vlastního badatelského pole.

Klíčová slova: oborová didaktika společenských věd, výchova k občanství, občanské vzdělávání, pedagogický výzkum

On the issue of pedagogical research in social science didactics

The theoretical study reflects the issue of pedagogical research in the subject didactics of social sciences and its impact on the development of this academic discipline. The introductory part of the study is devoted to a description of the current state of citizenship education in the context of the ongoing revision of curricular documents for primary education. The fact that citizenship education is undergoing its "Copernican turn", which is reflected both in educational practice and in the current RVP ZV, as well as in the draft of the revised curricular document, exposes the problem of the lack of relevant data from pedagogical research on key phenomena. In the second part of the study, based on an analysis of the approaches of the subject didactics of history and with regard to the fact that the subject didactics of social sciences has two theoretical levels from a general perspective, it defines and characterizes possible research areas in the subject didactics of social sciences. The third part of the study draws attention to the limits and possible obstacles associated with the perception of the subject didactics of social sciences and its own research field.

Keywords: subject didactics of social sciences, citizenship education, civic education, pedagogical research

Přijato: 23. únor 2025; Zveřejněno online: 23. únor 2025; Zveřejněno: 24. únor 2025  Zobrazit citaci

ACS AIP APA ASA Harvard Chicago Chicago Notes IEEE ISO690 MLA NLM Turabian Vancouver
Staněk, A. (2024). K problematice pedagogického výzkumu v oborové didaktice společenských věd. Civilia15(2), 42-49. doi: 10.5507/civ.2025.010
Stáhnout citaci

Reference

  1. Beneš, Z., Gracová, B. 2015. Didaktika dějepisu: mezi socializací jedince a jeho individuální výchovou. In I. Stuchlíková, T. Janík et al. Oborové didaktiky: vývoj - stav - perspektivy (pp. 289-326). Brno: Masarykova univerzita.
  2. Bertrand, Y. 1998. Soudobé teorie vzdělávání. Praha: Portál.
  3. Fink, E. 1992. Natur, Freiheit, Welt: Philosophie der Erziehung. Würzburg: Königshausen&Neumann.
  4. Hrubý, D. 2004. Otazníky nad vzděláváním. In A. Trojánek, J. Novotný, D. Hrubý (ed.). Matematika, fyziky a vzdělávání: sborník z XI. semináře o filozofických otázkách matematiky a fyziky (pp. 1-9). Brno: VOTIUM.
  5. Janík, T., Maňák, J. & Knecht, P. 2009. Cíle a obsahy školního vzdělávání a metodologie jejich utváření. Brno: Paido.
  6. Konečný, K. 2023. Pedagogický institut v Olomouci (1959-1964). Nástin vývoje - kurikulum - osobnosti. Civilia, 14 (2): 20-65. Přejít k původnímu zdroji...
  7. Klicperová, M., Feierabend, K. Ivo a kol. 2007. Demokratická kultura v České republice: Občanská kultura, étos a vlastenectví ze srovnávacího pohledu. Praha: Academia.
  8. Maňák, J. 2004. Myšlenková cesta pedagogického badatele při výzkumu. In J. Maňák, V. Švec (ed.). Cesty pedagogického výzkumu (pp. 9-20). Brno: Paido.
  9. Palouš, R. 2009. Paradoxy výchovy. Praha: Karolinum.
  10. Pinc, Z. 1992. Občanská výchova. In P. Piťha, J. Bílý, M. Blažková, M. Hlaváčková, D. Hořejšová, Z. Kolář, V. Peřich, O. Selucký, Š. Špinka, M. Tichá. Úvod do výchovy k občanství: knížka pro učitele a veřejnost. Praha: AVED.
  11. Podzimek, M. 2023. Občanské vědomí proti diktátu biomoci v didaktické perspektivě tvorby. Civilia, 14 (2): 4-19. Přejít k původnímu zdroji...
  12. Staněk, A. 2007. Výchova k občanství a evropanství. Olomouc: Nakladatelství Olomouc.
  13. Staněk, A. 2009. Výchova k občanství v současné škole: profesní identita učitele výchovy k občanství. Praha: Nakladatelství Epocha.
  14. Staněk, A. 2015. Didaktika společenských věd. In I. Stuchlíková, T. Janík et al. Oborové didaktiky: vývoj - stav - perspektivy (pp. 327-359). Brno: Masarykova univerzita.
  15. Staněk, A. 2018. Výchovné paradoxy v kontextu didaktiky společenských věd. Praha: Nakladatelství Epocha.
  16. Stuchlíková, I., Janík, T. et al. 2015. Oborové didaktiky: vývoj - stav - perspektivy. Brno: Masarykova univerzita. Přejít k původnímu zdroji...
  17. Tondl, L. 2002. Znalost, její lidské, společenské a epistemické dimenze. Praha: Filosofia.
  18. Tondl, L. 2006a. Problémy sémantiky. Praha: Karolinum.
  19. Tondl, L. 2006b. Půlstoletí poté. Pohledy na problémy sémantiky a sémiotiky v posledních desetiletích. Praha: Karolinum.

Tento článek je publikován v režimu tzv. otevřeného přístupu k vědeckým informacím (Open Access), který je distribuován pod licencí Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License (CC BY-SA 4.0), která umožňuje distribuci, reprodukci a změny, pokud je původní dílo řádně ocitováno. Není povolena distribuce, reprodukce nebo změna, která není v souladu s podmínkami této licence.