Civilia 2024, 15(2):42-49 | DOI: 10.5507/civ.2025.010

On the issue of pedagogical research in social science didacticsOriginal contributions, Original article, Research article

Antonín Staněk
Katedra společenských věd, Pedagogická fakulta, Univerzita Palackého v Olomouci

The theoretical study reflects the issue of pedagogical research in the subject didactics of social sciences and its impact on the development of this academic discipline. The introductory part of the study is devoted to a description of the current state of citizenship education in the context of the ongoing revision of curricular documents for primary education. The fact that citizenship education is undergoing its "Copernican turn", which is reflected both in educational practice and in the current RVP ZV, as well as in the draft of the revised curricular document, exposes the problem of the lack of relevant data from pedagogical research on key phenomena. In the second part of the study, based on an analysis of the approaches of the subject didactics of history and with regard to the fact that the subject didactics of social sciences has two theoretical levels from a general perspective, it defines and characterizes possible research areas in the subject didactics of social sciences. The third part of the study draws attention to the limits and possible obstacles associated with the perception of the subject didactics of social sciences and its own research field.

Keywords: subject didactics of social sciences, citizenship education, civic education, pedagogical research

Accepted: February 23, 2025; Prepublished online: February 23, 2025; Published: February 24, 2025  Show citation

ACS AIP APA ASA Harvard Chicago Chicago Notes IEEE ISO690 MLA NLM Turabian Vancouver
Staněk, A. (2024). On the issue of pedagogical research in social science didactics. Civilia15(2), 42-49. doi: 10.5507/civ.2025.010
Download citation

References

  1. Beneš, Z., Gracová, B. 2015. Didaktika dějepisu: mezi socializací jedince a jeho individuální výchovou. In I. Stuchlíková, T. Janík et al. Oborové didaktiky: vývoj - stav - perspektivy (pp. 289-326). Brno: Masarykova univerzita.
  2. Bertrand, Y. 1998. Soudobé teorie vzdělávání. Praha: Portál.
  3. Fink, E. 1992. Natur, Freiheit, Welt: Philosophie der Erziehung. Würzburg: Königshausen&Neumann.
  4. Hrubý, D. 2004. Otazníky nad vzděláváním. In A. Trojánek, J. Novotný, D. Hrubý (ed.). Matematika, fyziky a vzdělávání: sborník z XI. semináře o filozofických otázkách matematiky a fyziky (pp. 1-9). Brno: VOTIUM.
  5. Janík, T., Maňák, J. & Knecht, P. 2009. Cíle a obsahy školního vzdělávání a metodologie jejich utváření. Brno: Paido.
  6. Konečný, K. 2023. Pedagogický institut v Olomouci (1959-1964). Nástin vývoje - kurikulum - osobnosti. Civilia, 14 (2): 20-65. Go to original source...
  7. Klicperová, M., Feierabend, K. Ivo a kol. 2007. Demokratická kultura v České republice: Občanská kultura, étos a vlastenectví ze srovnávacího pohledu. Praha: Academia.
  8. Maňák, J. 2004. Myšlenková cesta pedagogického badatele při výzkumu. In J. Maňák, V. Švec (ed.). Cesty pedagogického výzkumu (pp. 9-20). Brno: Paido.
  9. Palouš, R. 2009. Paradoxy výchovy. Praha: Karolinum.
  10. Pinc, Z. 1992. Občanská výchova. In P. Piťha, J. Bílý, M. Blažková, M. Hlaváčková, D. Hořejšová, Z. Kolář, V. Peřich, O. Selucký, Š. Špinka, M. Tichá. Úvod do výchovy k občanství: knížka pro učitele a veřejnost. Praha: AVED.
  11. Podzimek, M. 2023. Občanské vědomí proti diktátu biomoci v didaktické perspektivě tvorby. Civilia, 14 (2): 4-19. Go to original source...
  12. Staněk, A. 2007. Výchova k občanství a evropanství. Olomouc: Nakladatelství Olomouc.
  13. Staněk, A. 2009. Výchova k občanství v současné škole: profesní identita učitele výchovy k občanství. Praha: Nakladatelství Epocha.
  14. Staněk, A. 2015. Didaktika společenských věd. In I. Stuchlíková, T. Janík et al. Oborové didaktiky: vývoj - stav - perspektivy (pp. 327-359). Brno: Masarykova univerzita.
  15. Staněk, A. 2018. Výchovné paradoxy v kontextu didaktiky společenských věd. Praha: Nakladatelství Epocha.
  16. Stuchlíková, I., Janík, T. et al. 2015. Oborové didaktiky: vývoj - stav - perspektivy. Brno: Masarykova univerzita. Go to original source...
  17. Tondl, L. 2002. Znalost, její lidské, společenské a epistemické dimenze. Praha: Filosofia.
  18. Tondl, L. 2006a. Problémy sémantiky. Praha: Karolinum.
  19. Tondl, L. 2006b. Půlstoletí poté. Pohledy na problémy sémantiky a sémiotiky v posledních desetiletích. Praha: Karolinum.

This is an open access article distributed under the terms of the Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License (CC BY-SA 4.0), which permits use, distribution, and reproduction in any medium, provided the original publication is properly cited. No use, distribution or reproduction is permitted which does not comply with these terms.