Civilia 2023, 14(2):119-136 | DOI: 10.5507/civ.2023.012

Výchova k občanství v (nejen) České televizi

Roman Chrenčík
Univerzita Karlova, Fakulta sociálních věd, Katedra mediálních studií, Smetanovo nábřeží 6, 110 00 Praha 1

Klíčová slova: Citizenship education, Czech Television, Public responsibility, Media, Public service

Citizenship education in (not only) Czech Television

This study deals with the relationship between the Czech media, led by Czech Television, and citizenship education. The conducted research is of a qualitative nature, data collection took place in the form of semi-structured interviews with relevant stakeholders for the fields of education and media. The reality of questioning often turned the topic to the relationship between the media and education in general, as well as to the issue of social responsibility of the media. The research points to the absence of clearly formulated priorities for both key areas, namely civic education and the media. In addition to the specific educational plan, the civic education also lacks personalities who would become the driving force behind this topic. For the media, especially public service ones, there is the demand for the redefinition of the public service and the establishment of clear requirements for Czech Television incl. those regarding the topic of citizenship education.

Zveřejněno: 15. prosinec 2023  Zobrazit citaci

ACS AIP APA ASA Harvard Chicago Chicago Notes IEEE ISO690 MLA NLM Turabian Vancouver
Chrenčík, R. (2023). Výchova k občanství v (nejen) České televizi. Civilia14(2), 119-136. doi: 10.5507/civ.2023.012
Stáhnout citaci

Reference

  1. BIPARVA, A., ZAMANI, S. Human and Citizenship Rights Education by Media. Modern Applied Science, 2016, 10. 101. 10.5539/mas.v10n9p101. Přejít k původnímu zdroji...
  2. BRYSON, J. M., PATTON, M. Q., BOWMAN, R. A. Working with evaluation stakeholders: A rationale, step-wise approach and toolkit. Evaluation and Program Planning, 2011, Vol. 34, pp. 1-12. doi:10.1016/j.evalprogplan.2010.07.001. Přejít k původnímu zdroji...
  3. BUCKINGHAM, D. News media, political socialization and popular citizenship: towards a new agenda. Critical Studies in Media Communication, 1997, Vol. 14, Nr. 4, pp. 344-366. Přejít k původnímu zdroji...
  4. BUCKINGHAM, D. Media Education and the End of the Critical Consumer. Harvard Educational Review, 2003, Vol. 73. 10.17763/haer.73.3.c149w3g81t381p67. Přejít k původnímu zdroji...
  5. ČÁP, P., MATĚJKA, O., PROTIVÍNSKÝ, T. Občanské vzdělávání v ČR. Masarykova univerzita: Centrum občanského vzdělávání. Nedat.
  6. DAHLGREN, P. Beyond information: TV news as cultural discourse. Communications 12, 1986, pp. 125-136. doi:10.1515/comm.1986.12.2.125. Přejít k původnímu zdroji...
  7. GIROUX, H. A, BOSIO, E. Critical pedagogy and global citizenship education. In BOSIO E. (ed.) Conversations on Global Citizenship Education. Routledge, 2021, pp. 3-12. Přejít k původnímu zdroji...
  8. https://cnn.iprima.cz/komentar-nejvetsim-porazenym-voleb-jsou-fandici-novinari-199427 [cit. 25. 9. 2023].
  9. https://www.atmedia.cz/atblog-serial-o-tv-sledovanost-a-trendy-v-chovani-televiznichdivaku [cit. 25. 9. 2023].
  10. https://www.idnes.cz/zpravy/domaci/zvyseni-poplatku-ceska-televize-cesky-rozhlasbaxa-ministr-kultury-baxa-koalice.A230905_113225_domaci_kop [cit. 25. 9. 2023].
  11. https://www.jsns.cz/projekty/studentske-volby/vysledky-studentskych-voleb [cit. 25. 9. 2023].
  12. https://www.novinky.cz/clanek/zahranicni-evropa-islamsti-teroriste-vystrileli-v-parizi-redakci-satirickeho-magazinu-12-mrtvych-265854 [cit. 25. 9. 2023].
  13. CHEN, Z., CHAN, M. Motivations for social media use and impact on political participation in China: A cognitive and communication mediation approach. Cyberpsychology, Behavior, and Social Networking, 2017, Vol. 20, Nr. 2, pp. 83-90. doi:10.1089/cyber.2016.0174. Přejít k původnímu zdroji...
  14. JACKSON, L. The challenges of learning to live together: Navigating the global, national, and local. Asia Pacific Education Review, 2019, Vol. 20, Nr. 2, pp. 249-257. doi:10.1007/s12564-019-09591-3. Přejít k původnímu zdroji...
  15. JARMARA, T. Výchova k občanství. Ostrava, OSU, 2013.
  16. KAHNE, J., WESTHEIMER, J. The Limits of Political Efficacy: Educating Citizens for a Democratic Society. Political Science & Politics, 2006, Vol. 39, Nr. 2, pp. 289-296. Přejít k původnímu zdroji...
  17. KINCHELOE, J. L., MCLAREN, P. Critical Pedagogy: Where Are We Now? New York, Bern, Berlin, Bruxelles, Frankfurt Am Main, Oxford, Wien: Peter Lang, 2007.
  18. MARKIEWICZ, A. A balancing act: Resolving multiple stakeholder interests in program evaluation. Evaluation Journal of Australasia, 2005, Vol. 4 (new series, 1&2), pp. 13-21. Přejít k původnímu zdroji...
  19. MÜLLER, R. Aufgaben und Ziele politischer Bildung [online]. Dostupné http://www.onlinedissertation.de/politische_bildung/aufgaben_ziele.htm.
  20. OSLER, A., STARKEY, H. Education for Democratic Citizenship: a review of research, policy and practice 1995-2005. Research Papers in Education, 2006, Vol. 24, pp. 433-466. Přejít k původnímu zdroji...
  21. PRESKILL, H., JONES, N. A Practical Guide for Engaging Stakeholders in Developing Evaluation Questions. Robert Wood Johnson Foundation Evaluation Series, 2009.
  22. RASOULI, M. R., ZENDEH, B. K. Media and citizen rights education. Public relations researches, 2009, No. 60.
  23. Rozpočet České televize na rok 2023. Dostupné on-line na https://img.ceskatelevize.cz/boss/document/1957.pdf [cit. 25. 9. 2023].
  24. SCHULZ, W., AINLEY, J., FRAILLON, J., KERR, D., LOSITO, B. Prvotní zjištění z Mezinárodní studie občanské výchovy. Praha: Ústav pro informace ve vzdělávání, 2010.
  25. STACK, M., DEIRDRE, M. K. "Popular Media, Education, and Resistance." Canadian Journal of Education / Revue Canadienne de l'éducation 29, 2006, Nr. 1, pp. 5-26. https://doi.org/10.2307/20054144. Přejít k původnímu zdroji...
  26. Strategie vzdělávací politiky České republiky do roku 2030+. Praha: MŠMT, 2020.
  27. VROMEN, A., XENOS, M. A., LOADER, B. Young people, social media and connective action: from organisational maintenance to everyday political talk. Journal of Youth Studies, 2015, Vol. 18, Nr. 1, pp. 80-100. doi:10.1080/13676261.2014.933198. Přejít k původnímu zdroji...
  28. Výchova k občanství: Doplňující koncepce k současnému kurikulu. Praha: 2012.
  29. ZHANG, W. Social media and elections in Singapore: Comparing 2011 and 2015. Chinese Journal of Communication, 2016, Vol. 9, Nr. 4, pp. 367-384. doi:10.1080/17544750.2016.1231129. Přejít k původnímu zdroji...
  30. ZHANG, W., CHEN, Z., CHIA, Y. T., NEOH, J. Y. Rethinking civic education in the digital era: How media, school, and youth negotiate the meaning of citizenship. International Communication Gazette, 2022, Vol. 84, Nr. 4, pp. 287-305. https://doi.org/10.1177/17480485221094101. Přejít k původnímu zdroji...

Tento článek je publikován v režimu tzv. otevřeného přístupu k vědeckým informacím (Open Access), který je distribuován pod licencí Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License (CC BY-SA 4.0), která umožňuje distribuci, reprodukci a změny, pokud je původní dílo řádně ocitováno. Není povolena distribuce, reprodukce nebo změna, která není v souladu s podmínkami této licence.