Civilia 2023, 14(1):65-81 | DOI: 10.5507/civ.2023.004

Nová média jako prostředek získávání informací mezi studenty středních škol

Markéta Janovská
Univerzita Karlova, Fakulta sociálních věd, Institut komunikačních studií a žurnalistiky, Katedra žurnalistiky, Smetanovo nábřeží 6, 110 01 Praha 1

Klíčová slova: New media, Traditional media, Information, Secondary school students, Social networking sites, Disinformation, Media literacy, Media education

New media as a means of obtaining information among secondary school students

This contribution is focused on what role new media play in acquiring information among students in the second year of grammar schools and non-grammar school types of high schools. A part is devoted to how media literacy is viewed by different authors and how it is related to media education. The consumption of news by young people is also a topic, for example what is media literacy, or whether young people are able to distinguish between information and misinformation. The information and research contained in the post are part of my diploma thesis, which I defended this June at the Faculty of Social Sciences of Charles University.

Zveřejněno: 15. červen 2023  Zobrazit citaci

ACS AIP APA ASA Harvard Chicago Chicago Notes IEEE ISO690 MLA NLM Turabian Vancouver
Janovská, M. (2023). Nová média jako prostředek získávání informací mezi studenty středních škol. Civilia14(1), 65-81. doi: 10.5507/civ.2023.004
Stáhnout citaci

Reference

  1. ALTHEIDE, D. L., SNOW, R. P. Media Logic. London: Sage, 1979.
  2. BOCZKOWSKI, P., MITCHELSTEIN, E., MATASSI, M. "News Comes across When I'm in a Moment of Leisure': Understanding the Practices of Incidental News Consumption on Social Media." New Media & Society, 2018, Vol. 20, Nr. 10, p. 3523-3539. Přejít k původnímu zdroji...
  3. BOLTER, J. D. a R. GRUSIN. Remediation: understanding new media. Cambridge: MIT Press, 2000.
  4. BUCKINGHAM, D. Media Education: Literacy, Learning and Contemporary Culture. 1st pub. Cambridge: Polity Press, 2003.
  5. CLARK, L., MARCHI, R. Young People and the Future of News: Social Media and the Rise of Connective Journalism. Cambridge, New York: Cambridge University Press, 2017. Přejít k původnímu zdroji...
  6. COSTERA MEIJER, Irene. The Paradox of Popularity: How Young People Experience the News. Journalism studies (London, England), 2007, Vol. 8, Nr. 1, p. 96-116. Přejít k původnímu zdroji...
  7. DeFLEUR, M. L. Mass Communication Theories: Explaining Origins, Processes, and Effects. New York: Routledge, 2016. Přejít k původnímu zdroji...
  8. GREGOR, Miloš a Petra VEJVODOVÁ. Nejlepsí kniha o fake news, dezinformacích a manipulacích!!!. Brno: CPress, 2018.
  9. JIRKŮ, Jan. Aktuální témata mediální výchovy a mediálního vzdělávání. Civilia - Odborná revue pro didaktiku společenských věd. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2021, roč. 12, č. 1, s 91-98. Přejít k původnímu zdroji...
  10. KRAMP, L. "'We Need to Keep Moving': Strategies of News Media to Attract Young Audiences in Germany." In TOSONI, S., CARPENTIER, N., MURRU, M., KILBORN, R., KRAMP, L., KUNELIUS, R., MCNICHOLAS, A., OLSSON, T., PRUULMANN-VENGERFELDT, P. (eds.) Present Scenarios of Media Production and Engagement. Bremen: Edition Lumière, 2017, pp. 107-122.
  11. KRAMP, L., WEICHERT, S. "Millennials, die unbekannten Wesen: Wie journalistische Medien und Nachrichtenangebote junge Menschen im digitalen Zeitalter erreichen - und was sie von ihnen lernen." In OTTO, K., KÖHLER, A. (eds.) Crossmedialität im Journalismus und in der Unternehmenskommunikation. Wies - baden: Springer, 2018, p. 269-290. ISBN 3-658-21744-8. Přejít k původnímu zdroji...
  12. MADDEN, M., LENHART, A., FONTAINE, C. How Youth Navigate the News Landscape [online]. Knight Foundation, 2017 [cit. 2023-02-13]. Dostupné z: https://knightfoundation.org/reports/how-youth-navigate-the-news-landscape/
  13. MARCHI, Regina.With Facebook, Blogs, and Fake News, Teens Reject Journalistic "Objectivity". The Journal of communication inquiry, 2012, Vol. 36, Nr. 3, p. 246-262. Přejít k původnímu zdroji...
  14. MIČIENKA, Marek a Jan JIRÁK. Základy mediální výchovy. Praha: Portál, 2007.
  15. MITCHELL, A., GOTTFRIED, J., BARTHEL, M., SHEARER, E. The Modern News Consumer: News Attitudes and Practices in the Digital Era [online]. Pew Research Center, 2016 [cit. 2023-02-25]. Dostupné z: https://www.pewresearch.org/journalism/2016/07/07/the-modern-news-consumer/
  16. POTTER, J. W. Media literacy. London: Sage Publications, 2001.
  17. REIFOVÁ, I. Slovník mediální komunikace. Praha: Portál, 2004.
  18. ŠEBESTOVÁ, N. Mediální gramotnosti na 2. stupni ZŠ. Diplomová práce. Univerzita Karlova, Fakulta sociálních věd, Institut komunikačních studií a žurnalistiky, Katedra mediálních studií, 2022 Dostupné z: https://dspace.cuni.cz/handle/20.500.11956/174463.
  19. ŠEBEŠ, M. Odpojení a propojení: mladí lidé, konzumace zpráv a občanská angažovanost. Civilia - Odborná revue pro didaktiku společenských věd. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2020, roč. 11, č. 2, s. 4-23. Přejít k původnímu zdroji...
  20. ŠIMKOVÁ, K. "Je jich dostatek, ale různé kvality." Učitelé mediální výchovy o výukových materiálech. Civilia - Odborná revue pro didaktiku společenských věd, 2022, roč. 13, č. 2, s. 35-48. Přejít k původnímu zdroji...

Tento článek je publikován v režimu tzv. otevřeného přístupu k vědeckým informacím (Open Access), který je distribuován pod licencí Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License (CC BY-SA 4.0), která umožňuje distribuci, reprodukci a změny, pokud je původní dílo řádně ocitováno. Není povolena distribuce, reprodukce nebo změna, která není v souladu s podmínkami této licence.