Civilia 2023, 14(1):32-39 | DOI: 10.5507/civ.2023.002

Školní časopisy a možnosti jejich využití v mediální výchově

Jan Jirků
Univerzita Karlova, Fakulta sociálních věd, Institut komunikačních studií a žurnalistiky, Katedra žurnalistiky, Smetanovo nábřeží 6, 110 01 Praha 1

Klíčová slova: Functionalist Theory of Journalism, Media Education, Media Training, Medium, Micro-medium, School Magazines

School Magazines and Possibilities of Their Usage in Media Training

This text deals with the issue of school magazines and their usage in media training, emphasizing functions that these specific micro-media can fulfill in the educational process at primary and secondary schools in the context of functions that belong to journalism in society in general (according to McQuail's viewpoint). It also accents their possible classification in terms of media typology and integration into the media (eco)system. It deals with the effects of interactivity in the fields of production and perception of school magazines as well.

Grants and funding:

Tento výstup vznikl v rámci programu Cooperatio, vědní oblasti MCOM.

Zveřejněno: 15. červen 2023  Zobrazit citaci

ACS AIP APA ASA Harvard Chicago Chicago Notes IEEE ISO690 MLA NLM Turabian Vancouver
Jirků, J. (2023). Školní časopisy a možnosti jejich využití v mediální výchově. Civilia14(1), 32-39. doi: 10.5507/civ.2023.002
Stáhnout citaci

Reference

  1. BRUNS, A. Blogs, Wikipedia, Second Life, and Beyond: From Production to Produsage. New York: Peter Lang, 2008.
  2. CASTELLS, M. The Rise of the Network Society. Second edition. With a new preface. Chichester: Wiley-Blackwell, 2010.
  3. DEUZE, M. The web and its journalisms: considering the consequences of different types of newsmedia online. New Media & Society, 2003, Vol. 5, Nr. 2, pp. 203-230. Přejít k původnímu zdroji...
  4. HROCH, M. Vystřihni - nalep: Jak post-digitální tisk a ziny vzkřísily papírová média. Praha: Akropolis, 2022.
  5. CHADWICK, A. The Hybrid Media System: Politics and Power. New York: Oxford University Press, 2013. Přejít k původnímu zdroji...
  6. JENKINS, H. Convergence Culture: Where Old and New Media Collide. New York: New York University Press, 2008. Přejít k původnímu zdroji...
  7. JIRÁK, J. a KÖPPLOVÁ, B. Masová média. Praha: Portál, 2009.
  8. LISTER, M. et al. New Media: a critical introduction. Second Edition. New York: Routledge, 2009. Přejít k původnímu zdroji...
  9. McQUAIL, D. Úvod do teorie masové komunikace. Z anglického originálu přeložili Jan Jirák a Marcel Kabát. Vyd. 3. Praha: Portál, 2007.
  10. McQUAIL, D. Žurnalistika a společnost. Z anglického originálu Journalism and Society vydaného nakladatelstvím Sage přeložili Alice N. Tejkalová a Roman Hájek. Praha: Karolinum, 2016.
  11. PAVLIK, J. V. Media in the Digital Age. New York: Columbia University Press, 2008.
  12. REIFOVÁ, I. et al. Slovník mediální komunikace. Praha: Portál, 2004.
  13. SIEGERT, G. From "the end of advertising as we know it" to "beyond content"?: Changes in advertising and the impact on journalistic media. In NIENSTEDT, H. W., RUSS-MOHL, S., WILCZEK, B. (eds.) Journalism and Media Convergence. Berlin: Walter de Gruyter, 2013, pp. 29-40. Přejít k původnímu zdroji...
  14. VOBIČ, I. Online multimedia news in print media: A lack of vision in Slovenia. Journalism, 2011, Vol. 12, Nr. 8, pp. 946-962. Přejít k původnímu zdroji...
  15. Zákon č. 46/2000 Sb.: Zákon o právech a povinnostech při vydávání periodického tisku a o změně některých dalších zákonů (tiskový zákon).

Tento článek je publikován v režimu tzv. otevřeného přístupu k vědeckým informacím (Open Access), který je distribuován pod licencí Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License (CC BY-SA 4.0), která umožňuje distribuci, reprodukci a změny, pokud je původní dílo řádně ocitováno. Není povolena distribuce, reprodukce nebo změna, která není v souladu s podmínkami této licence.