Civilia 2023, 14(1):4-31 | DOI: 10.5507/civ.2023.001

Komunikační (r)evoluce?: politika a média v proměnách času

Jakub Charvát1, Denisa Charvátová2
1 Filozofická fakulta, Univerzita J. E. Purkyně v Ústí nad Labem, Katedra politologie, Pasteurova 13, 400 96 Ústí nad Labem
2 Filozofická fakulta, Univerzita J. E. Purkyně v Ústí nad Labem, Katedra filozofie a humanitních studií, Pasteurova 13, 400 96 Ústí nad Labem

Klíčová slova: Media, Social Media, Politics, Mediatization, Populism

The Communication (R)Evolution: Politics and Media Across Time

Contemporary societies are going through a turbulent period. Recent technological developments have given rise to a new and qualitatively different system of (political) communication. Hence, the present review essay deals with the changing relationship between politics, media and society. In particular, it focuses on the introduction of recent new communication trends, such as the emergence of Web 2.0 and social networks, the rise of populist political communication, and the mediatization and personalization of politics, and an assessment of their social and political implications. The essay is conceived as a descriptive diachronic case study by framing the phenomenon under study in the broader context of the transformation(s) of (political) communication over the recent decades.

Grants and funding:

Předkládaný text je dílčím výstupem z projektu "Civitas - občan a populismus" financovaného ze Studentského grantového systému Univerzity J. E. Purkyně v Ústí nad Labem v roce 2022 a realizovaného na FF UJEP.

Zveřejněno: 15. červen 2023  Zobrazit citaci

ACS AIP APA ASA Harvard Chicago Chicago Notes IEEE ISO690 MLA NLM Turabian Vancouver
Charvát, J., & Charvátová, D. (2023). Komunikační (r)evoluce?: politika a média v proměnách času. Civilia14(1), 4-31. doi: 10.5507/civ.2023.001
Stáhnout citaci

Reference

  1. AALBERG, T., VREESE de, C. H. Introduction: Comprehending Populist Political Communication. In AALBERG, T. a kol. Populist Political Communication in Europe. New York: Routledge, 2017, s. 3-11. Přejít k původnímu zdroji...
  2. ALDRICH, J. a kol. Getting out the vote in the social media era: Are digital tools changing the extent, nature and impact of party contacting in elections? Party Politics, 2016, roč. 22, č. 2, s. 165-178. Přejít k původnímu zdroji...
  3. ASP, K., ESAIASON, P. The Modernization of Swedish Campaigns: Individualization, Professionalization, and Medialization. In SWANSON, D. L., MANCINI, P. (eds.) Politics, Media, and Modern Democracy: An International Study of Innovations in Electoral Campaigning and Their Consequences. Westport: Praeger, 1996, s. 73-90. Přejít k původnímu zdroji...
  4. BALL-ROKEACH, S., DEFLEUR, M. L. Teorie masové komunikace. Praha: Karolinum, 1996.
  5. BANDURA, A. Social learning theory. Englewood Cliffs: Prentice Hall, 1977.
  6. BARNETT, S. Will a Crisis in Journalism Provoke a Crisis in Democracy? Political Quarterly, 2002, roč. 73, č. 4, s. 400-408. Přejít k původnímu zdroji...
  7. BECK, U. Vynalézání politiky: k teorii reflexivní modernizace. Praha: Sociologické nakladatelství, 2007.
  8. BEDNAŘÍK, J., JIRÁK, J., KÖPPLOVÁ, B. Dějiny českých médií: Od počátku do současnosti, 2., upravené a doplněné vydání. Praha: Grada, 2019.
  9. BENNETT, W. L. The Personalization of Politics: Political Identity, Social Media, and Changing Patterns of Participation. The ANNALS of the American Academy of Political and Social Science, 2012, roč. 644, č. 1, s. 20-39. Přejít k původnímu zdroji...
  10. BENNETT, W. L., ENTMAN, R. M. Mediated Politics: An Introduction. In BENNETT, W. L., ENTMAN, R. M. (eds.) Mediated Politcs: Communication in the future of democracy. Cambridge: Cambridge University Press, 2001, s. 1-29. Přejít k původnímu zdroji...
  11. BERGER, P. L., LUCKMANN, T. The Social Construction of Reality: A Treatise in the Sociology of Knowledge, Garden City: Anchor Books, 1966.
  12. BLUMLER, J. G., KATZ, E. (eds.) The Uses of Mass Communications: Current Perspectives on Gratifications Research. Beverly Hills: Sage, 1974.
  13. BLUMLER, J. G., KAVANAGH, D. The Third Age of Political Communication: Influences and Features. Political Communication, 1999, roč. 16, č. 3, s. 209-230. Přejít k původnímu zdroji...
  14. BRADOVÁ, E., ŠARADÍN, P. Permanentní kampaň a proces vládnutí: politika v éře konzultantů. In ŠARADÍN, P. (ed.) Politické kampaně, volby a politický marketing. Olomouc: Periplum, 2007, s. 31-52.
  15. BRANTS, K. Who's Afraid of Infotainment? European Journal of Communication, 1998, roč. 13, č. 3, s. 315-335. Přejít k původnímu zdroji...
  16. CAPRARA, G. V., ZIMBARDO, P. G. Personalizing Politics: A Congruency Model of Political Preference. American Psychologist, 2004, roč. 59, č. 7, s. 581-594 Přejít k původnímu zdroji...
  17. COHEN, B. C. The Press and Foreign Policy. Princeton: Princeton University Press, 1963.
  18. CORNER, J., PELS, D. Media and the Restyling of Politics. London, Thousand Oaks, New Delhi: Sage, 2003. Přejít k původnímu zdroji...
  19. CURRAN, J. Nový pohled na masová média a komunikaci. In JIRÁK, J., ŘÍCHOVÁ, B. (eds.) Politická komunikace a média, Praha: Karolinum, 2000, s. 116-164.
  20. CURRAN, J., FENTON, N., FREEDMAN, D. Misunderstanding the Internet. 2nd Edition. London: Routledge, 2016. Přejít k původnímu zdroji...
  21. CURRAN, J., SEATON, J. Power Without Responsibility: The Press, Broadcasting, and New Media in Britain. London: Routledge, 2003. Přejít k původnímu zdroji...
  22. DEARING, J. W., ROGERS, E. M. Agenda-Setting. London, Thousand Oaks, New Delhi: Sage, 1996. Přejít k původnímu zdroji...
  23. DELLI CARPINI, M. X., WILLIAMS, B. A. Let Us Infotain You: Politics in the New Media Environment. In BENNETT, W. L., ENTMAN, R. M. (eds.) Mediated Politcs: Communication in the future of democracy. Cambridge: Cambridge University Press, 2001, s. 160-181. Přejít k původnímu zdroji...
  24. DÖRNER, A. Politainment: Politik in der medialen Erlebnisgesellschaft. Frankfurt am Main: Suhrkamp, 2001.
  25. ERNST, N. a kol. Populists Prefer Social Media Over Talk Shows: An Analysis of Populist Messages and Stylistic Elements Across Six Countries. Social Media + Society, 2019, roč. 5, č. 1, s. 1-14. Přejít k původnímu zdroji...
  26. FIŠEROVÁ, M. Neomediální smrt postmoderny: rozepře naruby. In ŠKODOVÁ, M., ŠKRÁBOVÁ, M. a kol. Mediální smrt konsenzu. Praha: Togga a MUP Press, 2016, s. 125-162.
  27. FREEDMAN, J. Web 2.0 and the Death of Blackbuster Economy.
  28. GREGOR, M., VEJVODOVÁ, P., ZVOL SI INFO. Nejlepší kniha o fake news, dezinformacích a manipulacích!!! Brno: CPress, 2018.
  29. GRONBECK, B. E. The Web, Campaign 07-08, and Engaged Citizens: Political, Social,and Moral Consequences. In DENTON, Robert E. Jr. (ed.) The 2008 Presidential Campaign, Lanham: Lexington Books, 2009, s. 228-243.
  30. GRUSELL, M., NORD, L. Setting the Trend or Changing the Game? Professionalization and Digitalization of Election Campaigns in Sweden. Journal of Political Marketing, 2016, roč. 19, č. 2, s. 258-278. Přejít k původnímu zdroji...
  31. HALL, S. W. Encoding/Decoding. In HALL, S. W. a kol. (eds.) Culture, Media, Language: Working Papers in Cultural Studies. London: Hutchinson, 1980, s. 63-87.
  32. HALLIN, D. C., MANCINI, P. Americanization, Globalization, and Secularization: Understanding the Convergence of Media Systems and Political Communication. In ESSER, F., PFETSCH, B. (eds.) Comparing Political Communication: Theories, Cases, and Challenges. Cambridge: Cambridge University Press, s. 25-44.
  33. HERMAN, E. S., CHOMSKY, N. Manufacturing Consent: The Political Economy of the Mass Media. New York: Pantheon Press, 1988.
  34. CHADWICK, A., STROMER-GALLEY, J. Digital Media, Power, and Democracy in Parties and Election Campaigns: Party Decline or Party Renewal? The International Journal of Press/Politics, 2016, roč. 21, č. 3, s. 283-293. Přejít k původnímu zdroji...
  35. CHARVÁTOVÁ, D., CHARVÁT, J., NIKLESOVÁ, E. Populismus jako komunikační strategie: případová studie SPD a Tomia Okamury. In BUDZYŃSKA-DACA, A., RUSIN DYBALSKA, R. (eds.) Dyskursy polityczne w Polsce i Czechach po roku 1989: gatunki, strategie komunikacyjne, wizerunki medialne / Politické diskurzy v Polsku a Česku po roce 1989: žánry, komunikační strategie, mediální obrazy. Warszawa: Wydawnictwa Uniwersytetu Warszawskiego, 2022, s. 83-96. Přejít k původnímu zdroji...
  36. JAKUBOWICZ, K. Nová ekologie médií: Konvergence a mediamorfóza. Zlín: Radim Bačuvčík - VeRBuM, 2013.
  37. JIRÁK, J. Demokracie, mediální demokracie, nebo mediokracie? In OUTRATA, F. a kol. Demokracie - jak dál? Rizika a výzvy pro Česko a svět. Praha: Vyšehrad, 2021, s. 87-102.
  38. JOHNSON, D. W. Campaigning in the TwentyFirst Century: A Whole New Ballgame? New York: Routledge, 2011.
  39. JUKES, S. A Perfect Storm: Journalism facing unprecedented challenges. In FOWLER-WATT, K., STUART, A. (eds.) Journalism: New Challenges. Bournemouth: Bournemouth University, 2013, s. 1-18.
  40. KARVONEN, L. The Personalization of Politics: A Study of Parliamentary Democracies. London: ECPR Press, 2010.
  41. KOVARIK, B. Revolutions in Communication: Media History From Gutenberg to the Digital Age. New York, London: Bloomsbury Academic, 2016.
  42. KRÁKORA, P. a kol. Významné události soudobých českých dějin a jejich reflexe v médiích. Praha: Nakladatelství Epocha, 2014.
  43. KRIESI, H. Personalization of national election campaigns. Party Politics, 2012, roč. 18, č. 6, s. 825-844. Přejít k původnímu zdroji...
  44. KRIESI, H. The Transformation of Cleavage Politics: The 1997 Stein Rokkan Lecture. European Journal of Political Research, 1998, roč. 33, č. 2, s. 165-185. Přejít k původnímu zdroji...
  45. KŘEČEK, J. Politická komunikace: od Res Publica po Public Relations. Praha: Grada, 2013.
  46. KUMKALE, G. T., ALBARRACÍN, D. The Sleeper Effect in Persuasion: A Meta-Analytic Review. Psychological Bulletin, 2004, roč. 130, č. 1, s. 143-172. Přejít k původnímu zdroji...
  47. LASSWELL, H. D. Propaganda Technique in the World War. New York: Alfred A. Knopf, 1927.
  48. LAZARSFELD, P. F., BERELSON, B., GAUDET, H. The People's Choice: How the Voter Makes Up His Mind in a Presidential Campaign, New York: Columbia University Press, 1944.
  49. LILLEKER, D. G. Key Concepts in Political Communication. London, Thousand Oaks, New Delhi: Sage, 2006. Přejít k původnímu zdroji...
  50. LINEK, L., VOŽENÍLKOVÁ, M. Strany na ústupu, lídři na vzestupu? Personalizace volebního chování v České republice. Sociologický časopis, 2017, roč. 53, č. 2, s. 147-180. Přejít k původnímu zdroji...
  51. LIPIŃSKI, A., STĘPIŃSKA, A. Polish Right-Wing Populisms in the Era of Social Media. Problems of Post-Communism, 2019, roč. 66, č. 1, s. 71-82. Přejít k původnímu zdroji...
  52. LIPPMANN, W. Public Opinion. New York: Macmillan, 1922.
  53. LISTER, M. a kol. New Media: a critical introduction. Second edition. Abingdon: Routledge, 2009.
  54. MARSH, D., HART, P., TINDALL, K. Celebrity Politics: The Politics of the Late Modernity? Political Studies Review, 2010, roč. 8, č. 3, s. 322-340. Přejít k původnímu zdroji...
  55. MAZZOLENI, G., SCHULZ, W. Mediatization of Politics: A Challenge for Democracy. Political Communication, 1999, roč. 16, č. 3, s. 247-261. Přejít k původnímu zdroji...
  56. MCCOMBS, M. E., SHAW, D. L. The Agenda-Setting Function of Mass Media. The Public Opinion Quarterly, 1972, roč. 36, č. 2, s. 176-187. Přejít k původnímu zdroji...
  57. MCQUAIL, D. Úvod do teorie masové komunikace. Praha: Portál, 2009.
  58. MEYER, T. Media Democracy: How the Media Colonize Politics. Cambridge: Polity, 2002.
  59. MIRER, M. L., BODE, L. Tweeting in defeat: How candidates concede and claimvictory in 140 characters. New Media & Society, 2015, roč. 17, č. 3, s. 453-469. Přejít k původnímu zdroji...
  60. MOFFITT, B. Populism 2.0: Social media and the false allure of 'unmediated' representation. In FITZI, G. a kol. Populism and the Crisis of Democracy. London: Routledge, 2018, s. 30-46. Přejít k původnímu zdroji...
  61. NIELAND, J.-U. Politainment. In DONSBACH, W. (ed.) The International Encyclopedia of Communication. London: Blackwell, 2008, s. 3659-3661. Přejít k původnímu zdroji...
  62. NIKLESOVÁ, E. Politická celebrita - projevy a podoby. In KRAVIAROVÁ, M., PEKNUŠIAKOVÁ, E. (eds.) Média a text 7 (II. část). Prešov: Prešovská univerzita v Prešove, 2021, s. 6-13.
  63. NOELLE-NEUMANN, E. The Spiral of Silence a Theory of Public Opinion. Journal of Communication, 1974, roč. 24, č. 2, s. 43-51. Přejít k původnímu zdroji...
  64. NORRIS, P. A Virtuous Circle: Political Communications in Postindustrial Societies. Cambridge: Cambridge University Press, 2000. Přejít k původnímu zdroji...
  65. NORRIS, P., INGLEHART, R. Cultural Backlash: Trump, Brexit and Authoritarian Populism. Cambridge: Cambridge University Press, 2019. Přejít k původnímu zdroji...
  66. NUTIL, P. Média, lži a příliš rychlý mozek: Průvodce postpravdivým světem. Praha: Grada, 2018.
  67. PARISER, E. The Filter Bubble: What the Internet is Hiding from You. New York: The Penguin Press, 2011.
  68. POSTER, M. The Second Media Age. Cambridge: Polity, 1995.
  69. POSTILL, J. Populism and Social Media: A Global Perspective. Media, Culture & Society, 2018, roč. 40, č. 5, s. 754-765. Přejít k původnímu zdroji...
  70. RAHAT, G., KENIG, O. From Party Politics to Personalized Politics? Party Change and Political Personalization in Democracies. Oxford: Oxford University Press, 2018. Přejít k původnímu zdroji...
  71. REINEMANN, C. a kol. Populist Political Communication: Toward a Model of Its Causes, Forms, and Effects. In AALBERG, T. a kol. (eds.) Populist Political Communication in Europe. New York: Routledge, 2017, s. 12-28.
  72. ŘÍCHOVÁ, B., JIRÁK, J. Politická komunikace a média. In JIRÁK, J., ŘÍCHOVÁ, B. (eds.) Politická komunikace a média, Praha: Karolinum, 2000, s. 5-20.
  73. SABATO, L. J. Feeding Frenzy: How Attack Journalism Has Transformed American Politics. New York: Free Press, 1991.
  74. SHENK, D. Data Smog: Surviving the Information Glut. New York: HarperCollins Publisher, 1997.
  75. SCHMUCK, D., HAMELEERS, M. It's us against them: a comparative experiment on the effects of populist messages communicated via social media. Information, Communication & Society, 2017, roč. 20, č. 9, s. 1425-1444. Přejít k původnímu zdroji...
  76. SCHULZ, W. a kol. Analýza obsahu mediálních sdělení. Praha: Karolinum, 2004, s. 9-27.
  77. STREET, J. Politics Lost, Politics Transformed, Politics Colonized? Theories of the Impact of Mass Media. Political Science Review, 2005, roč. 3, č. 1, s. 17-33. Přejít k původnímu zdroji...
  78. STRÖMBÄCK, J. Four Phases of Mediatization: An Analysis of the Mediatization of Politics. The Harvard International Journal of Press/Politics, 2008, roč. 13, č. 3, s. 228-246. Přejít k původnímu zdroji...
  79. SUNSTEIN, C. R. Republic.com 2.0. Princeton: Princeton University Press, 2007.
  80. SWANSON, D. L., MANCINI, P. Politics, Media, and Modern Democracy: Introduction. In SWANSON, D. L., MANCINI, P. (eds.) Politics, Media, and Modern Democracy: An International Study of Innovations in Electoral Campaigning and Their Consequences, Westport: Praeger, 1996, s. 1-26. Přejít k původnímu zdroji...
  81. THOMPSON, J. B. Média a modernita: sociální teorie médií. Praha: Karolinum, 2004.
  82. VAN DIJCK, J. The Culture of Connectivity: A Critical History of Social Media. Oxford: Oxford University Press, 2013. Přejít k původnímu zdroji...
  83. VAN DIJK, J. The Network Society. 4th Edition. London, Thousand Oaks, New Delhi, Singapore: Sage, 2020.
  84. VAN ZOONEN, L. Entertaining the Citizen: When Politics and Popular Culture Converge. Lanham: Rowman & Littlefield Publishers, 2005.
  85. VIVIANI, L. A Political Sociology of Populism and Leadership. Società Mutamento Politica, 2017, roč. 8, č. 15, s. 279-303.
  86. WEST, D. M., ORMAN, J. M. Celebrity Politics. Englewood Cliffs: Prentice Hall, 2003.

Tento článek je publikován v režimu tzv. otevřeného přístupu k vědeckým informacím (Open Access), který je distribuován pod licencí Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License (CC BY-SA 4.0), která umožňuje distribuci, reprodukci a změny, pokud je původní dílo řádně ocitováno. Není povolena distribuce, reprodukce nebo změna, která není v souladu s podmínkami této licence.