Civilia 2021, 12(1):4-41 | DOI: 10.5507/civ.2021.001

School as the Basis of the Citizen's Life? A Little Reflection on the Importance of Citizenship Education for Democracy

Jakub Charvát1, Ivana Havlínová2
1 Katedra politologie, Filozofická fakulta, Univerzita J. E. Purkyně v Ústí nad Labem, Pasteurova 13, 400 96 Ústí nad Labem
2 Katedra filozofie a humanitních studií, Filozofická fakulta, Univerzita J. E. Purkyně v Ústí nad Labem, Pasteurova 13, 400 96 Ústí nad Labem

The paper considers the importance of citizenship education for the meaningful and effective involvement of individuals in civic life in contemporary democracies. Following this, the concept of an open classroom climate is discussed as a potentially suitable teaching strategy on how to effectively pass on civic knowledge to pupils and students. The authors try to answer the following research questions. Whether and if so, why we need civic education and citizenship education? What do we mean by civic education? What should be the content and goals of civic education in today's democracies? And last but not least, what may civic education and citizenship education consist of?

Keywords: Citizen, Citizenship education, Civic culture, Democracy, Open classroom climate
Grants and funding:

Předkládaný text je dílčím výstupem z projektu "Civitas - občan a veřejný prostor" financovaného ze Studentského grantového systému Univerzity J. E. Purkyně v Ústí nad Labem.

Published: June 15, 2021  Show citation

ACS AIP APA ASA Harvard Chicago Chicago Notes IEEE ISO690 MLA NLM Turabian Vancouver
Charvát, J., & Havlínová, I. (2021). School as the Basis of the Citizen's Life? A Little Reflection on the Importance of Citizenship Education for Democracy. Civilia12(1), 4-41. doi: 10.5507/civ.2021.001
Download citation

References

  1. ALIVERNINI, F., MANGANELLI, S. Is There a Relatonship between Openness in classroom Discussion and Students' Knowledge in Civic and Citizenship Education? Procedia - Social and Behavioral Sciences, 2011, roč. 15, s. 3441-3445. Go to original source...
  2. ALMOND, G. A., POWELL JR., G. B. Comparative Politics: System, Process, and Policy. Second Edition. Boston: Little, Brown and Company, 2004.
  3. ALMOND, G. A., VERBA, S. The Civic Culture: Political Attitudes and Democracy in Five Nations. Newbury Park: Sage Publications, 1989 (1963). Go to original source...
  4. BEAUMONT, E. Political agency and empowerment: Pathways for developing a sense of political efficacy in young adults. In SHERROD, L. R., TORNEY-PURTA, J., FLANAGAN, C. A. (eds.) Handbook of Research in Civic Engagement in Youth. Hoboken: Wiley, 2010, s. 525-558. Go to original source...
  5. BLÁHA, P., HAVLÍNOVÁ, I., MAŠKARINEC, P., VOJTÍŠKOVÁ, K. Politická participace: Současné trendy, příležitosti a problémy jako inspirace pro Ústecký kraj. Ústí nad Labem: Ústečan, Filozofická fakulta Univerzity Jana Evangelisty Purkyně v Ústí nad Labem, 2017.
  6. BLANKENSHIP, G. Classroom Climate, Global Knowledge, Global Attitudes, Political Attitudes. Theory & Research in Social Education, 1990, roč. 18, č. 4, s. 363-386. Go to original source...
  7. BÖHLER, W. Úvod. In KALINA, O.; MATĚJKA, O. (eds.) Vyplatí se rozumět politice?: Občanské vzdělávání - klíč ke svobodě a prosperitě občanů. Praha: Konrad Adenauer Stiftung, 2013, s. 8-11.
  8. BROOKS, R. Young people's extra-curricular activities: critical social engagement - or something for the CV? Journal of Social Policy, 2007, roč. 36, č. 3, s. 417-434. Go to original source...
  9. CABADA, L., CHARVÁT, J., STULÍK, O. Současná komparativní politologie: Klíčové koncepty. Praha, Plzeň: Metropolitan University Prague Press, Vydavatelství a nakladatelství Aleš Čeněk, 2015.
  10. CAMPBELL, D. Why we vote: How schools and communities shape or civic life. Princeton: Princeton University Press, 2006.
  11. CAMPBELL, D. Sticking Together: Classroom Diversity and Civic Education. American Politics Research, 2007, roč. 35, č. 1, s. 57-78. Go to original source...
  12. CAMPBELL, D. Voice in the Classroom: How an Open Classroom Climate Fosters Political Engagement Among Adolescents. Political Behavior, 2008, roč. 30, č. 4, s. 437-454. Go to original source...
  13. CASTILLO, J. C. et al. Mitigating the political participation gap from the school: the rols of civic knowledge and classroom climate. Journal of Youth Studies, 2015, roč. 18, č. 1, s. 16-35. Go to original source...
  14. CÍSAŘ, O. Politický aktivismus v České republice: Sociální hnutí a občanská společnost v období transformace a evropeizace. Brno: Centrum pro studium demokracie a kultury, 2008.
  15. ČÁP, P., MATĚJKA, O., PROTIVÍNSKÝ, T. Občanské vzdělávání v České republice. In KALINA, O., MATĚJKA, O. (eds.) Vyplatí se rozumět politice?: Občanské vzdělávání - klíč ke svobodě a prosperitě občanů. Praha: Konrad Adenauer Stiftung, 2013, s. 12-32.
  16. DALTON, R. J. Democratic Challenges, Democratic Choices. Oxford: Oxford University Press, 2004. Go to original source...
  17. DAHRENDORF, R. Úvahy o revoluci v Evropě v dopise, který měl být zaslán jistému pánovi ve Varšavě. Praha: Evropský kulturní klub, 1991.
  18. DELLI CARPINI, M. X., KEETER, S. What Americans know about politics and why it matters. New Haven: Yale University Press, 1996.
  19. DVOŘÁKOVÁ, V. Civil society in the Czech Republic. Impulse 99 and Thank You, Time to Go. In KOPECKY, P., MUDDE, C. (eds.) Uncivil Society? Contentious politics in post-communist Europe. London, New York: Routledge, s. 130-151.
  20. EIDHOF, B. B. F., TEN DAM, G. T. M., DIJKSTRA, A. B., VAN DE WERFHORSRT, H. G. Inequalities in Youth Citizenship Knowledge and Attitudes: Does Cognitive Classroom Composition Matter? AMCIS Working Paper 2014/3. Amsterdam: Amsterdam Centre for Inequality Studies, 2014.
  21. FLANAGAN, C. A., SHERROD, L. R. Youth political developlment: An introduction. Journal of Social Issues, 1998, roč. 54, č. 3, s. 447-456. Go to original source...
  22. GALSTON, W. A. Political Knowledge, Political Engagement and Civic Education. Annual Review of Political Science, 2001, roč. 4, s. 217-234. Go to original source...
  23. GALSTON, W. A. Civic Education and Political Participation. PS: Political Science and Politics, 2004, roč. 37, č. 2, s. 263-266. Go to original source...
  24. GALSTON, W. A. Civic Knowledge, Civic Education and Civic Engagement: A Summary of Recent Research. International Journal of Public Administration, 2007, roč. 30, č. 6-7, s. 623-642. Go to original source...
  25. GEBOERS, E., GEIJSEL, F., ADMIRAAL, W., TEN DAM, G. Review of the Effects of Citizenship Education. Educational Research Review, 2013, roč. 9, s. 158-173. Go to original source...
  26. GIBSON, C., LEVINE, P. The Civic Mission of Schools. New York: Carnegie corporation and the Center for Information and Research on Civic Learning.
  27. GODFREY, G. B., GRAYMAN, J. K. Teaching citizens: The role of open classroom climate in fostering critical consciousness among youth. Journal of Youth and Adolecsence, 2014, roč. 43, č. 11, s. 1801-1817. Go to original source...
  28. HAHN, C. L. Becoming political: Comparative perspectives on citizenship education. Albany: State University of New York Press, 1998.
  29. HAHN, C., TOCCI, C. M. Classroom Climate and controversial Issues Discussions: A Five Nations Study. Political Attitudes, Theory & Research in Social Education, 1990, roč. 18, č. 4, s. 344-362. Go to original source...
  30. HESS, D. Controversy in the classroom. New York: Routledge, 2009. Go to original source...
  31. HIBBING, J. R., THEISS-MORSE, E. Civics is not enough: Teaching barbarics in K-12. PS: Political Science and Politics, 2002, roč. 29, č. 1, s. 57-62. Go to original source...
  32. HIBBING, J. R., THEISS-MORSE, E. Stealth democracy: Amecians' belief about how government should work. New York: Cambridge University Press, 2002. Go to original source...
  33. HILLYGUS, S. D. The Missing Link: Exploring the Relationship Between Higher Education and Political Engagement. Political Behavior, 2005, roč. 27, č. 1, s. 25-47. Go to original source...
  34. HUBÁLEK, T. a kol. Vývoj občanského vzdělávání a etické výchovy v českých zemích: Od počátků občanského vzdělávání, etické a mravní výchovy v českých zemí po současnost. Praha: Nakladatelství Epocha, 2017.
  35. CHMELÍK, R. Žákovská participace na státních gymnáziích v České republice. In Hubálek, T. (ed.). Sborník z Mezinárodní vědecké konference studentů doktorských studijních programů v oblasti společenských věd. Praha: Nakladatelství Epoch, 2012, s. 632-647.
  36. ICHILOV, O. Education and democratic citizenship in a changing world. In SEARS, D. O.; Huddy, L.; Jervis, R. (eds.). Oxford Handbook of Political Psychology. New York: Oxford University Press, 2003, s. 639-669.
  37. ISAC, M. M., MASLOWSKI, R., CREEMERS, B., VAN DER WERF, G. The contribution of schooling to secondary-school students' citizenship outcomes across countries. School Effectiveness and School Improvement, 2014, roč. 25, č. 1, s. 29-63. Go to original source...
  38. JINEK, J., ŠTOGR, J. Vzdělanost a kultura. In HAVLÍČEK, A; KRBEC, L. (eds.). Hodnoty, stát a společnost. Ústí nad Labem: Filozofická fakulta Univerzity Jana Evangelisty Purkyně v Ústí nad Labem, 2014, s. 158-176.
  39. KOPEČEK, M. Disent jako minulost, liberalismus jako projekt. Občanské hnutí - Svobodní demokraté v české polistopadové politice. In GJURIČOVÁ, A. (ed.) Rozděleni minulostí: Vytváření politických identit v České republice po roce 1989. Praha: Knihovna Václava Havla, 2011, s. 61-103.
  40. KORKMAZ, H. E., GÜMÜSELI, A. I. Development of the Democratic Education Environment Scale. International Journal of Educational Science, 2013, roč. 5, č. 1, s. 82-98.
  41. KUDRNÁČ, A. Vliv klimatu školní třídy a jejího socioekonomického složení na občanské znalosti a postoj k volební účasti. Sociologický časopis, 2017, roč. 53, č. 2, s. 209-240. Go to original source...
  42. KUDRNÁČ, A., LYONS, P. Paternal Example as a Motivation for Turnout among Youths. Political Studies, 2017, roč. 65, č. 1, s. 43-63. Go to original source...
  43. LEBEDA, T. Slabá místa českých voleb - reflexe třicetiletého vývoje. Příspěvek přednesený na konferenci 30 let vývoje české demokracie v lokálním, národním a mezinárodním kontextu, Praha, 25. října 2019.
  44. LEVINSON, M. The Civic Empowerment Gap: Defining the Problem and Locating Solutions. In Sherrod, L. R.; Torney-Purta, J.; Flanagan, C. A. (eds.). Handbook of Research in Civic Engagement in Youth. Hoboken: Wiley, 2010, s. 331-361. Go to original source...
  45. LINEK, L. Zrazení snu? Struktura a dynamika postojů k politickému režimu a jeho institucím a jejich důsledky. Praha: Sociologické nakladatelství, 2010.
  46. MANGANELLI, S., LUCIDI, F., ALIVERNINI, F. Italian adolescents' civic engagement and open classroom climate: The mediating role of self-efficacy. Journal of Applied Developmental Psychology, 2015, roč. 41, č. 1, s. 8-18. Go to original source...
  47. MARTENS, A. M., GAINOUS, J. Civic Education and Democratic Capacity: How Do Teachers Teach and What Works. Social Science Quarterly, 2013, roč. 94, č. 4, s. 956-976. Go to original source...
  48. MAYER, F. Češi a jejich komunismus: Paměť a politická identita. Praha: Argo, 2009.
  49. MCALLISTER, I. Civic Education and Political Knowledge in Australia. Australian Journal of Political Science, 1998, roč. 33, č. 1, s. 7-23. Go to original source...
  50. MCAVOY, P., HESS, D. Classroom Deliberation in an Era of Political Polarization. Curriculum Inquiry, 2013, roč. 43, č. 1, s. 14-47. Go to original source...
  51. MIKLIKOWSKA, M., HURME, M. Democracy Begins at Home: Democratic parenting and Adolescents' Support for Democratic Values. European Journal of Developmental Psychology, 2011, roč. 8, č. 5, s. 541-557. Go to original source...
  52. MÜLLER, K. B. Češi a občanská společnost: pojem, problémy, východiska. Praha: Triton, 2003.
  53. MÜLLER, K. B. Dobré vládnutí ve veřejném nezájmu: Lokální politické elity jako klíčoví aktéři demokratizace? Praha: Sociologické nakladatelství, 2018.
  54. NARVAEZ, D. Building a Sustaining Classroom Climate for Purposeful Ethical Citizenship. In LOVAT, T., TOOMEY, R., CLEMENT, N. (eds.) International Research Handbook on Values Education and Student Wellbeing. London: Springer, 2010, s. 659-676. Go to original source...
  55. NIEMI, R. G., JUNN, J. Civic Education: What Makes Students Learn. New Haven: Yale University Press, 1998.
  56. NOSÁL, I. Zrození české postkomunistické politické kultury. In Skalník, P. (ed.). Politická kultura: antropologie, sociologie, politologie. Praha: Set out, 2004, s. 71-88.
  57. OSOBA, P. Vliv vzdělání a životní spokojenosti na angažovanost obyvatel Česka. Naše společnost, č. 2/2017, s. 15-30. Go to original source...
  58. PASEK, J., FELDMAN, L., ROMER, D., JAMIESON, K. Schools as incubators for democratic participation: Building long-term political efficacy with civic education. Applied Developmental Science, 2008, roč. 12, č. 1, s. 236-237. Go to original source...
  59. PATRICK, J. J. Teaching Democracy Globally, Internationally and Coparatively: The 21st-Century Civic Mission of Schools. In PATRICK, J. J., HAMOT, G. E.; LEMING, R. S. (eds.) Civic Learning in Teacher Education. Volume 3. International Perspectives on Education for Democracy in the Preparation of Teachers. Indiana: Indiana University, 2004.
  60. PERLIGER, A., CANETTI-NISIM, D., PEDAHZUR, A. Democratic attitudes among high-school pupils: The role played by perceptions of class climate. School Effectiveness and School Improvement, 2006, roč. 17, č. 1, s. 119-140. Go to original source...
  61. PIAGET, J., INHELDEROVÁ, B. Psychologie dítěte. Praha: Portál, 2010.
  62. PLUTZER, E. Becoming a habitual voter: inertia, resources, and growth in young adulthood. American Political Science Review, 2002, roč. 96, č. 1, s. 41-56. Go to original source...
  63. PRINT, M., ØRNSTRØM, S., NIELSEN, H. S. Education for Democratic Processes in Schools and Classrooms. European Journal of Education, 2002, roč. 37, č. 2, s. 193-210. Go to original source...
  64. QUINTELIER, E. The Effect of Schools on Political Participation: A Multilevel Logistic Analysis. Research papers in education, 2010, roč. 25, č. 2, s. 137-154. Go to original source...
  65. QUINTELIER, E., HOOGHE, M. The relationship between political participation intentions of adolescents and a participatory democratic climate at school in 35 countries. Oxford Review of Education, 2013, roč. 39, č. 5, s. 567-589. Go to original source...
  66. RAKUŠANOVÁ, P. Civil society and civic participation in the Czech Republic. Praha: Sociologický ústav AV ČR, 2005.
  67. RYCHETSKÝ, P. Projev předsedy Ústavního soudu Pavla Rychetského na konferenci k výročí pádu železné opony. iRozhlas.cz, 11. 11. 2019 [cit. 4. 8. 2019]. Dostupné na: https://www.irozhlas.cz/zpravy-domov/dokument-30-let-od-listopadu-projev-pavel-rychetsky_1911111819_miz.
  68. SEARS, A., HUGHES, A. Citizenship: Education or Indoctrination? Citizenship Teaching and Learning, 2006, roč. 2, č. 1, s. 3-17.
  69. SEARS, D. O., LEVY, S. Childhood and adult political development. In SEARS, D. O.; Huddy, L.; Jervis, R. (eds.). Oxford Handbook of Political Psychology. New York: Oxford University Press, 2003, s. 60-109.
  70. SCHULZ, W. et al. International Civic and Citizenship Education Study: Assessment framework. Amsterdam: International Association for the Evaluation of Educational Achievement, 2008.
  71. SKOVAJSA, M. Klasická koncepce politické kultury v díle Gabriela A. Almonda. Politologická revue, 2005, roč. 10, č. 2, s. 3-26.
  72. SKOVAJSA, M. Politologický koncept politické kultury a jeho využití v české historiografii. Historie - otázky - problémy, 2014a, č. 1/2014, s. 9-21.
  73. SKOVAJSA, M. Politická kultura a kulturalistická sociální věda: příběh váhavého sbližování. In Kubát, M.; Lebeda, T. (eds.). O komparativní politologii a současné české politice. Praha: Karolinum, 2014 b, s. 123-137.
  74. SOLHAUG, T. Knowledge and Elf-efficacy as Predictors of Political Participation and Civic Attitudes: With Relevance for Educational Practice. Policy Futures in Education, 2006, roč. 4, s. 265-278. Go to original source...
  75. SOUKUP, P. (ed.) Národní zpráva z Mezinárodní studie občanské výchovy. Praha: Ústav pro informace ve vzdělávání, 2010.
  76. STANĚK, A. Obnova výchovy k občanství po roce 1989. In KRÁKORA, P. a kol. Obnova demokracie v Československu po roce 1989. Praha: Nakladatelství Epocha, s. 322-329.
  77. ŠEREK, J. Noví mladí Masaryci? Podpora demokracie a jejich principů u českých adolescentů. Soicologický časopis, 2017, roč. 53, č. 2, s. 181-208. Go to original source...
  78. ŠEREK, J., MACHACKOVA, H. Role of school climate and personality in the development of Czech adolescents' political self-efficacy. Applied Developmental Science, 2019, roč. 23, č. 3, s. 203-213. Go to original source...
  79. ŠILEROVÁ, Z. Politická kultura v České republice. Politologická revue, 2005, roč. 10, č. 1, s. 145-161.
  80. ŠTEFEK, M. Politická kultura v České republice. In BUREŠ, J., CHARVÁT, J., JUST, P., ŠTEFEK, M. Česká demokracie po roce 1989: institucionální základy českého politického systému. Praha: Grada, 2012, s. 427-469.
  81. TEN DAM, G., GEIJSEL, F., REUMERMAN, R., LEDOUX, G. Measuring young people's citizenship competences. European Journal of Education, 2011, roč. 46, č. 3, s. 354-372. Go to original source...
  82. TORNEY-PURTA, J. The School's Role in Developing Civic Engagement: A Study of Adolescents in Twenty-eight Countries. Applied Developmental Science, 2002, roč. 6, č. 4, s. 203-212. Go to original source...
  83. TORNEY-PURTA, J., LEHMANN, R., OSWALD, H., SCHULZ, W. Citizenship and education in twenty-eight countries. Amsterdam: International Association for the Evaluation of Educational Achievement, 2001.
  84. VERBA, S., SCHLOZMAN, K. L., BRADY, H. E. Voice and Equality: Civic Voluntarism in American Politics. Cambridge: Harvard University Press, 1995. Go to original source...
  85. WESTHEIMER, J., KAHNE, J. What Kind of Citizen? The Politics of Educating for democracy. American Educational Research Journal, 2004, roč. 41, č. 2, s. 237-269. Go to original source...
  86. ZIMA, P. K některým problémům vyrovnání s minulostí v kontextu výuky občanské výchovy a základů společenských věd. In KOPEČEK, P. (ed.) Společenskovědní aspekty fenoménu vyrovnání s minulostí v kontextu výchovy k občanství. Praha: Nakladatelství Epocha, 2013, s. 185-193.
  87. ZNOJ, M. Václav Havel, his Idea of Civil society, and the Czech Liberal Tradition. In KOPEČEK, M., WCISLIK, P. (eds.) Thinking Through Transtition: Liberal Democracy, Authoritarian Pasts, and Intellectual History in East CentralEurope after 1989. Budapest, New York: CEU Press, 2015, s. 109-138. Go to original source...

This is an open access article distributed under the terms of the Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License (CC BY-SA 4.0), which permits use, distribution, and reproduction in any medium, provided the original publication is properly cited. No use, distribution or reproduction is permitted which does not comply with these terms.