Civilia 2020, 11(2):92-101 | DOI: 10.5507/civ.2020.009

Mediální výchovou k rozvoji politické participace absolventů SOU/SO©

Lucie Römer
Univerzita Karlova, Fakulta sociálních věd, Institut komunikačních studií a ľurnalistiky, Smetanovo náb. 6, 110 01 Praha 1

Klíčová slova: Media literacy education, Vocational schools, Political participation

Through Media Education Towards Political Participation of Vocational Schools Graduates

Using digital media for political participation of youth is a highly current topic, see FridaysForFuture. Numerous studies abroad explore the ways how political participation can be enhanced by media literacy (McDougall, 2014; Riel, 2012). Research in this field in the Czech Republic is, however, very limited. The paper presents the findings of the research among media literacy teachers at vocational high schools. Its goal is to describe the possibilities of the application of the citizenship model of media education (Hobbs, 2010) at these schools.

Grants and funding:

Text je dílčím výstupem projektu GAUK 1434120 a SVV 260 598.

Zveřejněno: 15. prosinec 2020  Zobrazit citaci

ACS AIP APA ASA Harvard Chicago Chicago Notes IEEE ISO690 MLA NLM Turabian Vancouver
Römer, L. (2020). Mediální výchovou k rozvoji politické participace absolventů SOU/SO©. Civilia11(2), 92-101. doi: 10.5507/civ.2020.009
Stáhnout citaci

Reference

  1. ADAMS, W. C. Conducting Semi-Structurted Interviews. In NEWCOMER, K. E. (ed.) Handbook of Practical Program Evalutiaon. San Francisco: Jossey-Bass, 2015, pp. 492-505. Přejít k původnímu zdroji...
  2. BINDIG, L., CASTONGUAY, J. Should I Really Kill My Television? Negotiating Common Ground among Media Literacy Scholars, Educators, and Activist. In ABREU, B. S., MIHAILIDIS, P. (eds.) Media Literacy Education in Action. New York: Routledge, 2014.
  3. BRADBURY, H. The SAGE Handbook of Action Research. London: Sage, 2015. Přejít k původnímu zdroji...
  4. FREIRE, P. Pedagogy of the Oppressed. New York: The Continuum International Publishing Group Inc., 2005.
  5. HOBBS, R. Building Citizenship Skills Through Media Literacy Education. In SALVADOR, M., SIAS, P. (eds.) The Public Voice in a Democracy at Risk. Westport, CT: Praeger Press, 1998.
  6. HOBBS, R. Digital and Media Literacy: A plan of Action. Washington, DC: Aspen Institute, 2010. (dostupné z: https://assets.aspeninstitute.org/content/uploads/2010/11/Digital_and_Media_Literacy.pdf) [cit. 9. 5. 2020].
  7. Jeden svět na ąkolách. Jak se učí mediální výchova na středních ąkolách? (2017) (https://www.jsns.cz/o-jsns/aktuality/96264-jak-se-uci-medialni-vychova-na-strednich-skolach) [cit. 2. 2. 2018].
  8. JENKINS, H. et al. Confronting the Challenges of Participatory Culture: Media Education in the 21st Century. Cambridge, MA: MIT Press, 2006. Přejít k původnímu zdroji...
  9. KAHNE, J., LEE, N.J., FEEZELLl, J. T. Digital Media Literacy Education and Online Civic and Political Participation. In International Journal of Communication, 2012, Vol. 6, pp. 1-24.
  10. LINEK, L. Účast ve sněmovních volbách v roce 2013: zdroje, mobilizace a motivace. In European Electoral Studies, 2015, Vol.10, No.2, pp.76-90.
  11. MCDOUGAL, J. Media Literacy: An Incomplete Project. In ABREU, B. S., MIHAILIDIS, P. (eds.) Media Literacy Education in Action. New York: Routledge, 2014.
  12. M©MT. Rámcový vzdělávací program pro obor vzdělání modelář, 2004 (dostupné z: http://zpd.nuov.cz/RVP/H/RVP%202153H01%20Modelar.pdf. [cit. 12. 4. 2020].
  13. RIEL, J. The Digitally Literate Citizen: How Digital Literacy Empowers Mass Participation in the United States. Social Sciences Research Network. (dostupné z: https://ssrn.com/abstract=2781190) [cit. 5. 7. 2020].
  14. VAN DETH, J. W. Political participation. In KAID, L. L., HOLTZ-BACHA, C. (eds.) Encyclopedia of political communication. London: Sage, 2008.
  15. VOLEK, J., URBÁNIKOVÁ, M. Čeątí novináři v komparativní perspektivě. Praha: Academia, 2017.

Tento článek je publikován v reľimu tzv. otevřeného přístupu k vědeckým informacím (Open Access), který je distribuován pod licencí Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License (CC BY-SA 4.0), která umoľňuje distribuci, reprodukci a změny, pokud je původní dílo řádně ocitováno. Není povolena distribuce, reprodukce nebo změna, která není v souladu s podmínkami této licence.