Civilia 2020, 11(2):4-23 | DOI: 10.5507/civ.2020.006

Odpojení a propojení: mladí lidé, konzumace zpráv a občanská angažovanost

Marek Šebeš
Katedra společenských věd, Pedagogická fakulta Jihočeské univerzity, U Tří lvů 1/A, 371 15 České Budějovice

Klíčová slova: News consumption, Civic engagement, Citizenship, Youth, Civic socialization, News Media, Social media

Disconnected and connected: Youth, News Consumption and Civic Engagement

This summarizing study examines how contemporary young people use news and news media and how is this news consumption related to the level of their civic engagement. While the findings of many studies suggest that today's youth are not interested in current affairs news at all, others show a more complicated picture: young people have not lost interest in current affairs, but they differ in their access to information and in the way they move in the media environment. The study discusses the reasons for this media behavior and the implication for civic engagement of the young generation.

Zveřejněno: 15. prosinec 2020  Zobrazit citaci

ACS AIP APA ASA Harvard Chicago Chicago Notes IEEE ISO690 MLA NLM Turabian Vancouver
Šebeš, M. (2020). Odpojení a propojení: mladí lidé, konzumace zpráv a občanská angažovanost. Civilia11(2), 4-23. doi: 10.5507/civ.2020.006
Stáhnout citaci

Reference

  1. AMERICAN PSYCHOLOGICAL ASSOCIATION. Civic engagement [online]. APA, 2009 [cit 27. 9. 2020]. Dostupné z: https://www.apa.org/education/undergrad/civic-engagement.
  2. BANYAN, M. Civic engagement [online]. Encyclopaedia Britannica, 2016 [cit 27. 9. 2020]. Dostupné z: https://www.britannica.com/topic/civic-engagement.
  3. BARNHURST, K. 1998. "Politics in the Fine Meshes: Young Citizens, Power and the Media." Media, Culture & Society, 1998, Vol. 20, Nr. 2, pp. 201-218. Přejít k původnímu zdroji...
  4. BAUMGARTNER, J, MORRIS, J. "MyFaceTube politics: Social networking web sites and political engagement of young adults." Social Science Computer Review, 2010, Vol. 28, Nr. 1, pp. 24-44. Přejít k původnímu zdroji...
  5. BAUERLEIN, M. The Dumbest Generation-How the Digital Age Stupefies Young Americans and Jeopardizes Our Future. London: Penguin Books, 2008.
  6. BENNETT, W. L. "Civic learning in changing democracies: challenges for citizenship and civic education." In DAHLGREN, P. (ed.) Young citizens and new media: learning democratic engagement. New York: Routledge, 2007, pp. 59-77.
  7. BENNETT, W. L. "Changing citizenship in the digital age". In BENNETT, W. L. (ed.) Civic life online. Learning how digital media can engage youth. Cambridge, MA: MIT Press, 2008, pp. 1-24. Přejít k původnímu zdroji...
  8. BLEKESAUNE, A., ELVESTAD, E., AALBERG, T. "Tuning out the World of News and Current Affairs - An Empirical Study of Europe's Disconnected Citizens." European Sociological Review, 2010, 28(1), pp. 110-126. Přejít k původnímu zdroji...
  9. BOCZKOWSKI, P., MITCHELSTEIN, E., MATASSI, M. "News Comes across When I'm in a Moment of Leisure': Understanding the Practices of Incidental News Consumption on Social Media." New Media & Society, 2018, 20(10), pp. 3523-3539. Přejít k původnímu zdroji...
  10. BOYD, M., ZAFF, J., PHELPS, E., WEINER, M., LERNER, R. "The relationship between adolescents' news media use and civic engagement: The indirect effect of interpersonal communication with parents." Journal of adolescence, 2011, 34(6), pp. 1167-1179. Přejít k původnímu zdroji...
  11. BUCKINGHAM, D. "Young people, politics and news media: Beyond political socialisation." Oxford Review of Education, 1999, 25(1-2), pp. 171-184. Přejít k původnímu zdroji...
  12. CLARK, L., MARCHI, R. Young People and the Future of News: Social Media and the Rise of Connective Journalism. Cambridge, New York: Cambridge University Press, 2017. Přejít k původnímu zdroji...
  13. CONDEZA, R., BACHMANN-CÁCERES, I., MUJICA-HOLLEY, C. "News consumption among Chilean adolescents: Interest, motivations and perceptions on the news agenda." Comunicar, 2014, Vol. 22, Nr. 43, pp. 55-64. Přejít k původnímu zdroji...
  14. COSTERA MEIJER, I. "The Paradox of Popularity: How Young People Experience the News." Journalism Studies, 2007, 8(1), pp. 96-116. Přejít k původnímu zdroji...
  15. CURRAN, J., IYENGAR, S., BRINK LUND, A., SALOVAARA-MORING, I. "Media system, public knowledge and democracy: A comparative study." European Journal of Communication, 2009, Vol. 24, Nr. 1, pp. 5-26. Přejít k původnímu zdroji...
  16. DELLI CARPINI, M. "Gen.com: Youth, civic engagement, and the new information environment." Political Communication, 2000, Vol. 17, Nr. 4, pp. 341-349. Přejít k původnímu zdroji...
  17. DROK, N., HERMANS, L., KATS, K. "Decoding youth DNA: The relationship between social engagement and news interest, news media use and news preferences of Dutch millennials." Journalism, 2018, Vol. 19, Nr. 5, pp. 699-717. Přejít k původnímu zdroji...
  18. EDGERLY, S., VRAGA, E., BODE, L., THORSON, K., THORSON, E. "New media, new relationship to participation? A closer look at youth news repertoires and political participation." Journalism & Mass Communication Quarterly, 2018, Vol. 95, Nr. 1, pp. 192-212. Přejít k původnímu zdroji...
  19. ELVESTAD, E., BLEKESAUNE, A., AALBERG, T. The Polarized News Audience? A Longitudinal Study of News-Seekers and News-Avoiders in Europe [online]. Paper presented at the 2014 annual meeting of the American Political Science Association, 2014 [cit. 27. 9. 2020]. Dostupné z: https://ssrn.com/abstract=2469713. Přejít k původnímu zdroji...
  20. FLANAGAN, C., LEVINE, P. "Civic engagement and the transition to adulthood." The Future of Children, 2010, Vol. 20, Nr. 1, pp. 159-179. Přejít k původnímu zdroji...
  21. GEERS, S. "News Consumption across Media Platforms and Content: A Typology of Young News Users." Public Opinion Quarterly, 2020, Vol. 84, Nr. S1, pp. 332-354. Přejít k původnímu zdroji...
  22. GIL DE ZÚÑIGA, H., DIEHL, T. "News finds me perception and democracy: Effects on political knowledge, political interest, and voting." New media & society, 2019, Vol. 21, Nr. 6, pp. 1253-1271. Přejít k původnímu zdroji...
  23. HAO, X., WEN, N., GEORGE, C. "News consumption and political and civic engagement among young people." Journal of Youth Studies, 2014, Vol. 17, Nr. 9, pp. 1221-1238. Přejít k původnímu zdroji...
  24. HENN, M., FOARD, N. "Young people, political participation and trust in Britain." Parliamentary Affairs, 2012, Vol. 65, Nr. 1, pp. 47-67. Přejít k původnímu zdroji...
  25. HOFFMAN, L., THOMSON, T. "The effect of television viewing on adolescents' civic participation: Political efficacy as a mediating mechanism." Journal of Broadcasting & Electronic Media, 2009, Vol. 53, Nr. 1, pp. 3-21. Přejít k původnímu zdroji...
  26. HOLT, K., SHEHATA, A., STRÖMBÄCK, J., LJUNGBERG, E. "Age and the effects of news media attention and social media use on political interest and participation: Do social media function as leveller?" European journal of communication, 2013, Vol. 28, Nr. 1, pp. 19-34. Přejít k původnímu zdroji...
  27. HUANG, E. "The causes of youths' low news consumption and strategies for making youths happy news consumers." Convergence: The International Journal of Research into New Media Technologies, 2009, Vol. 15, Nr. 1, pp. 105-122. Přejít k původnímu zdroji...
  28. IPSOS TAMBOR. Informovanost a participace mládeže. Zpráva z výzkumu [online]. Praha: Národní institut dětí a mládeže, 2009 [cit. 27. 9. 2020]. Dostupné z: http://www.vyzkum-mladez.cz/zprava/1259754857.pdf.
  29. JAKUBOWICZ, K. Nová ekologie médií. Konvergence a mediamorfóza. Zlín: Verbum, 2013.
  30. KOHUT, A. Pew surveys of audience habits suggest perilous future for news [online]. Poynter, 2013 [cit 27. 9. 2020]. Dostupné z: http://www.poynter.org/news/pew-surveys-audience-habits-suggest-perilous-future-news.
  31. KRAMP, L. "'We Need to Keep Moving': Strategies of News Media to Attract Young Audiences in Germany." In TOSONI, S., CARPENTIER, N., MURRU, M., KILBORN, R., KRAMP, L., KUNELIUS, R., MCNICHOLAS, A., OLSSON, T., PRUULMANN-VENGERFELDT, P. (eds.) Present Scenarios of Media Production and Engagement. Bremen: Edition Lumière, 2017, pp. 107-122.
  32. KRAMP, L., WEICHERT, S. "Millennials, die unbekannten Wesen: Wie journalistische Medien und Nachrichtenangebote junge Menschen im digitalen Zeitalter erreichen - und was sie von ihnen lernen." In OTTO, K., KÖHLER, A. (eds.) Crossmedialität im Journalismus und in der Unternehmenskommunikation. Wiesbaden: Springer, 2018, pp. 269-290. Přejít k původnímu zdroji...
  33. KRUIKEMEIER, S., SHEHATA, A. "News media use and political engagement among adolescents: An analysis of virtuous circles using panel data." Political Communication, 2017, 34(2), pp. 221-242. Přejít k původnímu zdroji...
  34. LEE, S., XENOS, M. "Social distraction? Social media use and political knowledge in two US Presidential elections." Computers in human behavior, 2019, 90, pp. 18-25. Přejít k původnímu zdroji...
  35. LOPEZ, M., LEVINE, P., BOTH, D., KIESA, A., KIRBY, E., MARCELO, K. The 2006 civic and political health of the nation: A detailed look at how youth participate in politics and communities [online]. CIRCLE, 2006 [cit 27. 9. 2020]. Dostupné z: https://www.issuelab.org/resources/929/929.pdf.
  36. MACEK, J., MACKOVÁ, A., ŠKAŘUPOVÁ, K., WASCHKOVÁ CÍSAŘOVÁ, L. Stará a nová média v každodennosti českých publik (výzkumná zpráva) [online]. Brno: Masarykova univerzita, 2015 [cit 27. 9. 2020]. Dostupné z: https://webcentrum.muni.cz/media/3081320/stara_a-nova_media_v-kazdodennosti-ceskych_publik.pdf.
  37. MADDEN, M., LENHART, A., FONTAINE, C. How Youth Navigate the News Landscape [online]. Knight Foundation, 2017 [cit. 27. 9. 2020]. Dostupné z: https://kf-site-production.s3.amazonaws.com/publications/pdfs/000/000/230/original/Youth_News.pdf.
  38. MARCHI, R. "With Facebook, blogs, and fake news, teens reject journalistic 'objectivity'." Journal of Communication Inquiry, 2012, Vol. 36, Nr. 3, pp. 246-262. Přejít k původnímu zdroji...
  39. MCLEOD, J. "Media and civic socialization of youth." Journal of Adolescent Health, 2000, Vol. 27, Nr. 2, pp. 45-51. Přejít k původnímu zdroji...
  40. MINDICH, D. Tuned out: Why Americans under 40 don't follow the news. Oxford: Oxford University Press, 2005. Přejít k původnímu zdroji...
  41. MITCHELL, A., GOTTFRIED, J., BARTHEL, M., SHEARER, E. The Modern News Consumer: News Attitudes and Practices in the Digital Era [online]. Pew Research Center, 2016 [cit. 27. 9. 2020]. Dostupné z: http://www.journalism.org/2016/07/07/the-modern-news-consumer.
  42. NADAČNÍ FOND NEZÁVISLÉ ŽURNALISTIKY. Češi a zpravodajství [online]. Praha: Nadační fond nezávislé žurnalistiky, 2018 [cit. 27. 9. 2020]. Dostupné z: http://www.mapamedii.cz/segmenty/index.php.
  43. PALFREY, J., GASSER, U. Born digital: Understanding the first generation of digital natives. New York: Basic Books, 2018.
  44. PATTERSON, T. Young People and News. Cambridge, MA: Joan Shorenstein Center on the Press, Politics and Public Policy, 2007.
  45. PUTNAM, R. Bowling Alone: The Collapse and Revival of American Community. New York: Simon & Schuster, 2000. Přejít k původnímu zdroji...
  46. ROBB, M. News and America's kids: How young people perceive and are impacted by the news. San Francisco, CA: Common Sense, 2017.
  47. SHAH, D., MCLEOD, J., LEE, N. "Communication competence as a foundation for civic competence: Processes of socialization into citizenship." Political Communication, 2009, Vol. 26, Nr. 1, pp. 102-117. Přejít k původnímu zdroji...
  48. SHEHATA, A. "News Habits Among Adolescents: The Influence of Family Communication on Adolescents' News Media Use - Evidence From a Three-Wave Panel Study." Mass Communication and Society, 2016, Vol. 19, Nr. 6, pp. 758-781. Přejít k původnímu zdroji...
  49. SHEHATA, A., STRÖMBÄCK, J. "Learning political news from social media: Network media logic and current affairs news learning in a high-choice media environment." Communication Research, 2018, doi: 10.1177/0093650217749354. Přejít k původnímu zdroji...
  50. SCHUDSON, M. The good citizen: A history of American civic life. New York: Free Press, 1998.
  51. SVENINGSSON, M. ",It's only a pastime, really': Young people's experiences of social media as a source of news about public affairs." Social Media + Society, 2015, Vol. 1, Nr. 2, pp. 1-11. Přejít k původnímu zdroji...
  52. PAPATHANASSOPOULOS, S., COEN, S., CURRAN, J., AALBERG, T., ROWE, D., JONES, P., ROJAS, H., TIFFEN, R. "Online Threat, But Television is Still Dominant." Journalism Practice, 2013, Vol. 7, Nr.6, pp. 690-704. Přejít k původnímu zdroji...
  53. VAN CAUWENBERGE, A., D'HAENENS, L., BEENTJES, H. "Young people's news orientations and uses of traditional and new media for news." The European Journal of Communication Research, 2013, 38(4), pp. 367-388. Přejít k původnímu zdroji...
  54. WATTENBERG, M. Is voting for young people? 3rd Edition. New York: Routledge, 2016. Přejít k původnímu zdroji...
  55. WONNEBERGER, A., KIM, S. J. "TV news exposure of young people in changing viewing environments: A longitudinal, cross-national comparison using people-meter data." International Journal of Communication, 2017, 11, pp. 72-93.

Tento článek je publikován v režimu tzv. otevřeného přístupu k vědeckým informacím (Open Access), který je distribuován pod licencí Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License (CC BY-SA 4.0), která umožňuje distribuci, reprodukci a změny, pokud je původní dílo řádně ocitováno. Není povolena distribuce, reprodukce nebo změna, která není v souladu s podmínkami této licence.