Civilia 2020, 11(1):22-46 | DOI: 10.5507/civ.2020.002

Možnosti využití českých seriálů ve výuce dějin 19. století

Tamara Tomanová
Katedra historie, Filozofická fakulta, Ostravská univerzita, Reální 5, 701 03 Ostrava

Klíčová slova: National revival, Czech serials, Activating methods in history teaching, Didactics of history

The Possibilities of Using the Czech Serials in School Education of the History of 19th Century

The intention of presenting a professional analysis is an attempt to introduce the possibility of using the czech serials in history teaching for students of secondary and grammar schools, according to the curricula given current directives of the general educational programs for secondary education. The resulting work with its content and the presented topics could provide teachers a significant inspiration with to enrich the history of teaching related to the period beginning with the national revival. At the same time, it aims to extend the teacher's own general knowledges and familiarize them with material, whose potential they didn't know yet or they didn't prove full use, even with regard to the interdisciplinary use of the series in teaching.

Grants and funding:

Tato studie vznikala v rámci řešení projektu SGS05/FF/2019-2020 Možnosti využití tématu každodennosti moderní doby ve výuce dějepisu na Ostravské univerzitě.

Zveřejněno: 15. červen 2020  Zobrazit citaci

ACS AIP APA ASA Harvard Chicago Chicago Notes IEEE ISO690 MLA NLM Turabian Vancouver
Tomanová, T. (2020). Možnosti využití českých seriálů ve výuce dějin 19. století. Civilia11(1), 22-46. doi: 10.5507/civ.2020.002
Stáhnout citaci

Reference

  1. ARBEIT, M., CHRISTIE, I. Where Is History Today? New Ways of Representing the Past. Olomouc: Palacký University Olomouc, 2015.
  2. CZOSNOWSKA, A. Metodyczne problemy wykorzystania filmu dydaktycznego. In Filmowa informacja i komunikacja. Wroclaw, 1979.
  3. FISCHER, T., WIRTZ, R. (Hrsg.) Alles autentisch? Popularisierung der Geschichte im Fernsehen. Konstanz: UVK, 2008.
  4. KORZEWIEWSKI, B. Film dydaktyczny w nauczaniu początkowym. Warszawa: Wydawnictva Szkolne i Pedagogiczne, 1980.
  5. LABISCHOVÁ, D., GRACOVÁ, B. Příručka ke studiu didaktiky dějepisu. Ostrava: Ostravská univerzita v Ostravě, 2008.
  6. MOC, J. Seriály od A do Z. Lexikon českých seriálů. Praha: Edice ČT, 2009.
  7. MULVEY, L. Visual Pleasure and Narrative Cinema. GRIN Verlag 2008.
  8. PANDEL, H. J., SCHNEIDER, G. Handbuch Medien im Geschichtsunterricht. Schwalbach/Ts. 2005.
  9. PLISIECKI, J. Metody analizy i interpretacji filmu w szkole. In Analiza interpretacja utworu filmowego w szkole. Warzsawa: Wydawnictva Szkolne i Pedagogiczne, 1980.
  10. SMETANA, M. Televizní seriál a jeho paradoxy. Praha: ISV, 2010.
  11. STEWART, A. M. Celluloid Blackboard: Teaching History with Film. New York: Information Age Publishing, 2006.
  12. STEWART, A. M. Teaching History with Film: Strategies for Secondary Social Studies. New York. Routledge, 2010.
  13. TOMANOVÁ, T. Obraz okupačních tragédií v české filmové produkci. Ostrava: Ostravská univerzita, 2016. Bakalářská práce.
  14. TOMANOVÁ, T. Obraz ženy 19. století v české seriálové produkci. Ostrava: Ostravská univerzita, 2018. Diplomová práce.
  15. ZWÖLFER, N. Filmische Quellen und Darstellungen. In GÜNTHER-ARNDT, H. (Hrsg.) Geschichts-didaktik: Praxishandbuch für die Sekundarstufe I in II. Berlin, 2011.

Tento článek je publikován v režimu tzv. otevřeného přístupu k vědeckým informacím (Open Access), který je distribuován pod licencí Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License (CC BY-SA 4.0), která umožňuje distribuci, reprodukci a změny, pokud je původní dílo řádně ocitováno. Není povolena distribuce, reprodukce nebo změna, která není v souladu s podmínkami této licence.