Civilia 2020, 11(1):4-21 | DOI: 10.5507/civ.2020.001

Strukturované pozorování jako nástroj reflexe výuky společenskovědních předmětů na základních a středních školách z hlediska efektivního využití didaktických médií

Denisa Labischová
Katedra výchovy k občanství, Pedagogická fakulta Ostravské univerzity, Fráni Šrámka 3, 709 00 Ostrava - Mariánské hory

Klíčová slova: Social science didactics, Structured observation, Didactics media, Reflection on teaching and learning

Structured observation as a tool for reflection on teaching and learning social science subjects at primary and secondary schools with emphasis on effective use of didactic media

The study explains the significance of structured observation in the reflection on teaching and learning social science subjects at primary and secondary schools, with emphasis on effective use of didactic media. Attention is paid to visual, audiovisual, text and graphic media and their didactically structured analysis and interpretation. The author suggests criteria which can be included into an observation record sheet and which cover a broad spectrum of activities inciting higher cognitive processes and critical thinking, and also other teaching forms and methods, learning tasks, productive and creative activities, and elements of experiential education. The suggested tool is applicable in pre-gradual teacher training as part of continual teaching practice, but can also be used by aspiring teachers who enter the teaching profession, by their mentors, and other educators participating in the day-to-day operation of a particular school.

Grants and funding:

Studie vznikla za finanční podpory projektu CZ.02.3.68/0.0/0.0/16_038/0006778 "Pregraduální vzdělávání v učitelských oborech na Pedagogické fakultě Ostravské univerzity", KA 8 Tvorba a využití metod pro strukturované pozorování.

Zveřejněno: 15. červen 2020  Zobrazit citaci

ACS AIP APA ASA Harvard Chicago Chicago Notes IEEE ISO690 MLA NLM Turabian Vancouver
Labischová, D. (2020). Strukturované pozorování jako nástroj reflexe výuky společenskovědních předmětů na základních a středních školách z hlediska efektivního využití didaktických médií. Civilia11(1), 4-21. doi: 10.5507/civ.2020.001
Stáhnout citaci

Reference

  1. GAVORA, P. Úvod do pedagogického výzkumu. Brno: Paido, 2010.
  2. JANÍK, T. a kol. Profesní vidění u učitelů: pokus o zmapování výzkumného pole. Pedagogika, 2014, roč. 64, č. 2, s. 151-176.
  3. KORTHAGEN, F. a kol. Jak spojit praxi s teorií: didaktika realistického vzdělávání učitelů. Brno: Paido, 2011.
  4. KYJOVSKÁ, K. Analýza a interpretace hraného filmu s tematikou dějin 20. století ve výuce dějepisu. Disertační práce (školitelka D. Labischová), Ostrava: Ostravská univerzita, 2020.
  5. LABISCHOVÁ, D. Didaktická média ve výuce dějepisu. Ostrava: Ostravská univerzita, 2008.
  6. LABISCHOVÁ, D. Možnosti využití metody eyetrackingu ve výzkumu kompetencí historického myšlení na příkladu analýzy ikonografického pramene - karikatury. Pedagogická orientace. Vědecký časopis České pedagogické společnosti, 2015, roč. 25, č. 2, s. 271-299. Přejít k původnímu zdroji...
  7. LABISCHOVÁ, D. The influence of the didactic structuring of learning tasks on the quality of perception, analysis and interpretation of a historical cartoon. International Journal of Research on History Didactics, History Education and History Culture (JHEC), 2018, roč. 39, č. 1, s. 71-92.
  8. LABISCHOVÁ, D. Úloha didakticky strukturované analýzy a interpretace ikonografických pramenů v pregraduální přípravě učitelů společenských věd. CIVILIA - odborná revue pro didaktiku společenských věd, 2019, roč. 10, č. 2, s. 4-22. Přejít k původnímu zdroji...
  9. MAREŠ, J. Učení z obrazového materiálu. Pedagogika, 1995, roč. 45, č. 4, s. 318-327.
  10. MIČIENKA, M., JIRÁK, J. a kol. Základy mediální výchovy. Praha: Portál, 2007.
  11. MINAŘÍKOVÁ, E., JANÍK, T. Profesní vidění učitelů: od hledání pojmu k možnostem k možnostem jeho uchopení. Pedagogická orientace, 2012, roč. 22, č. 2, s. 181-204. Přejít k původnímu zdroji...
  12. Rámcové požadavky na studijní programy, jejichž absolvováním se získává odborná kvalifikace k výkonu regulovaných povolání pedagogických pracovníků. Dostupné z file:///C:/Users/Denisa%20Labischov%C3%A1/Downloads/R%C3%A1mcov%C3%A9%20po%C5%BEadavky%20na%20studijn%C3%AD%20programy.pdf [citováno dne 12. 3. 2020]
  13. SAUER, M. Bilder im Geschichtsunterricht. Typen, Interpretationsmethoden, Unterrichtsverfahren. Seelze-Velber: Kallmeyer Verlag, 2000.
  14. SCHNAKENBERG, U. Die Karikatur im Geschichtsunterricht. Schwalbach/Ts: Wochenschau Verlag, 2012. Přejít k původnímu zdroji...
  15. SKUTIL, M.A. kol. Základy pedagogicko-psychologického výzkumu pro studenty učitelství. Praha: Portál, 2011.
  16. SYSLOVÁ, Z. Rozvoj profesního vidění studentů oboru Učitelství pro mateřské školy. Pedagogika, 2016, roč. 66, s. 4, s. 462-476. Přejít k původnímu zdroji...

Tento článek je publikován v režimu tzv. otevřeného přístupu k vědeckým informacím (Open Access), který je distribuován pod licencí Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License (CC BY-SA 4.0), která umožňuje distribuci, reprodukci a změny, pokud je původní dílo řádně ocitováno. Není povolena distribuce, reprodukce nebo změna, která není v souladu s podmínkami této licence.