Civilia 2020, 11(1):4-21 | DOI: 10.5507/civ.2020.001

Structured observation as a tool for reflection on teaching and learning social science subjects at primary and secondary schools with emphasis on effective use of didactic media

Denisa Labischová
Katedra výchovy k občanství, Pedagogická fakulta Ostravské univerzity, Fráni Šrámka 3, 709 00 Ostrava - Mariánské hory

The study explains the significance of structured observation in the reflection on teaching and learning social science subjects at primary and secondary schools, with emphasis on effective use of didactic media. Attention is paid to visual, audiovisual, text and graphic media and their didactically structured analysis and interpretation. The author suggests criteria which can be included into an observation record sheet and which cover a broad spectrum of activities inciting higher cognitive processes and critical thinking, and also other teaching forms and methods, learning tasks, productive and creative activities, and elements of experiential education. The suggested tool is applicable in pre-gradual teacher training as part of continual teaching practice, but can also be used by aspiring teachers who enter the teaching profession, by their mentors, and other educators participating in the day-to-day operation of a particular school.

Keywords: Social science didactics, Structured observation, Didactics media, Reflection on teaching and learning
Grants and funding:

Studie vznikla za finanční podpory projektu CZ.02.3.68/0.0/0.0/16_038/0006778 "Pregraduální vzdělávání v učitelských oborech na Pedagogické fakultě Ostravské univerzity", KA 8 Tvorba a využití metod pro strukturované pozorování.

Published: June 15, 2020  Show citation

ACS AIP APA ASA Harvard Chicago Chicago Notes IEEE ISO690 MLA NLM Turabian Vancouver
Labischová, D. (2020). Structured observation as a tool for reflection on teaching and learning social science subjects at primary and secondary schools with emphasis on effective use of didactic media. Civilia11(1), 4-21. doi: 10.5507/civ.2020.001
Download citation

References

  1. GAVORA, P. Úvod do pedagogického výzkumu. Brno: Paido, 2010.
  2. JANÍK, T. a kol. Profesní vidění u učitelů: pokus o zmapování výzkumného pole. Pedagogika, 2014, roč. 64, č. 2, s. 151-176.
  3. KORTHAGEN, F. a kol. Jak spojit praxi s teorií: didaktika realistického vzdělávání učitelů. Brno: Paido, 2011.
  4. KYJOVSKÁ, K. Analýza a interpretace hraného filmu s tematikou dějin 20. století ve výuce dějepisu. Disertační práce (školitelka D. Labischová), Ostrava: Ostravská univerzita, 2020.
  5. LABISCHOVÁ, D. Didaktická média ve výuce dějepisu. Ostrava: Ostravská univerzita, 2008.
  6. LABISCHOVÁ, D. Možnosti využití metody eyetrackingu ve výzkumu kompetencí historického myšlení na příkladu analýzy ikonografického pramene - karikatury. Pedagogická orientace. Vědecký časopis České pedagogické společnosti, 2015, roč. 25, č. 2, s. 271-299. Go to original source...
  7. LABISCHOVÁ, D. The influence of the didactic structuring of learning tasks on the quality of perception, analysis and interpretation of a historical cartoon. International Journal of Research on History Didactics, History Education and History Culture (JHEC), 2018, roč. 39, č. 1, s. 71-92.
  8. LABISCHOVÁ, D. Úloha didakticky strukturované analýzy a interpretace ikonografických pramenů v pregraduální přípravě učitelů společenských věd. CIVILIA - odborná revue pro didaktiku společenských věd, 2019, roč. 10, č. 2, s. 4-22. Go to original source...
  9. MAREŠ, J. Učení z obrazového materiálu. Pedagogika, 1995, roč. 45, č. 4, s. 318-327.
  10. MIČIENKA, M., JIRÁK, J. a kol. Základy mediální výchovy. Praha: Portál, 2007.
  11. MINAŘÍKOVÁ, E., JANÍK, T. Profesní vidění učitelů: od hledání pojmu k možnostem k možnostem jeho uchopení. Pedagogická orientace, 2012, roč. 22, č. 2, s. 181-204. Go to original source...
  12. Rámcové požadavky na studijní programy, jejichž absolvováním se získává odborná kvalifikace k výkonu regulovaných povolání pedagogických pracovníků. Dostupné z file:///C:/Users/Denisa%20Labischov%C3%A1/Downloads/R%C3%A1mcov%C3%A9%20po%C5%BEadavky%20na%20studijn%C3%AD%20programy.pdf [citováno dne 12. 3. 2020]
  13. SAUER, M. Bilder im Geschichtsunterricht. Typen, Interpretationsmethoden, Unterrichtsverfahren. Seelze-Velber: Kallmeyer Verlag, 2000.
  14. SCHNAKENBERG, U. Die Karikatur im Geschichtsunterricht. Schwalbach/Ts: Wochenschau Verlag, 2012. Go to original source...
  15. SKUTIL, M.A. kol. Základy pedagogicko-psychologického výzkumu pro studenty učitelství. Praha: Portál, 2011.
  16. SYSLOVÁ, Z. Rozvoj profesního vidění studentů oboru Učitelství pro mateřské školy. Pedagogika, 2016, roč. 66, s. 4, s. 462-476. Go to original source...

This is an open access article distributed under the terms of the Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License (CC BY-SA 4.0), which permits use, distribution, and reproduction in any medium, provided the original publication is properly cited. No use, distribution or reproduction is permitted which does not comply with these terms.