Civilia 2018, 9(2):60-71 | DOI: 10.5507/civ.2018.008

Historické vědomí a jeho role při výuce regionálních dějin

Pavel Krákora, Pavel Kopeček
Katedra společenských věd, Pedagogická fakulta Univerzity Palackého, Žižkovo nám. 5, 771 40 Olomouc

Klíčová slova: Regional History, Historical Consciousness, Teachers, Students, Schools, Field Didactics, Contemporary History

Historical Consciousness and Its Importance in Instruction of Regional History

This text deals with the basic concepts that are related to historical consciousness and regional history and also analyses their relationship. Moreover, it deals with the possibilities, challenges and opportunities that are offered by the regional history in relation to the educational process. In conclusion, some research projects focused on this theme are briefly presented.

Grants and funding:

Text představuje dílčí výstup z projektu IGA_PdF_2018_005 Regionální dějiny ve výuce výchovy k občanství a dějepisu.

Zveřejněno: 15. prosinec 2018  Zobrazit citaci

ACS AIP APA ASA Harvard Chicago Chicago Notes IEEE ISO690 MLA NLM Turabian Vancouver
Krákora, P., & Kopeček, P. (2018). Historické vědomí a jeho role při výuce regionálních dějin. Civilia9(2), 60-71. doi: 10.5507/civ.2018.008
Stáhnout citaci

Reference

  1. AHONEN, S. Historical Consciousness - a Viable Paradigm for History Education? Journal of Curriculum Studies, 2005, Vol. 37, Nr. 6, pp. 697-707. Přejít k původnímu zdroji...
  2. BENEŠ, Z., HUDECOVÁ, D. Manuál pro tvorbu školního vzdělávacího programu pro vzdělávací obor Dějepis. Úvaly: ALBRA, 2005.
  3. ERDMANN, E. Historical Consciousness - Historical Culture. Two Sides of the Same Medal? International Society for The Didactic of History. Historical Consciousness - Historical Culture. Schwalbach: Wochenschau Verlag, 2007. S. 27-38.
  4. GIBATDINOV, M. Teaching History in Multicultural Russia? International Society for The Didactic of History. Historical Consciousness - Historical Culture. Schwalbach: Wochenschau Verlag, 2007. pp. 39-48.
  5. HASBERG, W. Empirische Forschung in der Geschichtdidaktik. Nutzen und Nachteil für den Geschichtunterricht. Band 1, 2. Neuried: Ars una, 2001.
  6. HEUER, A. Geschichtsbewusstsein und Gegenwart. Entstehung und Auflösung zentraler Annahmen westlichen Geschichtsdenkens. Schwalbach: Wochenschau Verlag, 2011.
  7. HUBÁLEK, T., KRÁKORA, P., KOPEČEK, P., CINGELOVÁ, G., STANĚK, A. Vývoj občanského vzdělávání a etické výchovy v českých zemích. Praha: Epocha, 2017.
  8. KRÁKORA, P., CINGELOVÁ, G., KOPEČEK, P., VANÍČKOVÁ, V. Tak trochu jiné soudobé dějiny. Praha: Epocha, 2016.
  9. LABISCHOVÁ, D. Czech History in Historical Consciousness of Students and History Teachers - Empirical Research? International Society for The Didactic of History. From Historical Research to School History - Problems, Relations, Challenges. Schwalbach: Wochenschau Verlag, 2012. pp. 165-190.
  10. LABISCHOVÁ, D. Empirical Research on Historical Consciousness in History Didactics. Its Possibilities and Perspectives. New Educational Review, 2011, Vol. 23, Nr. 3, pp. 12-30. Přejít k původnímu zdroji...
  11. LABISCHOVÁ, D., GRACOVÁ, B. Historical Consciousness in School Education. Ostrava: University of Ostrava, 2013.
  12. LABISCHOVÁ, D., GRACOVÁ, B. Příručka ke studiu didaktiky dějepisu. Ostrava: University of Ostrava, 2010.
  13. SCHÖNEMANN, B. Geschichtsbewusstsein - Theorie. Handbuch Praxis des Geschichtsunterrichts. Band 1. Schwalbach: Wochenschau Verlag, 2012. S. 98-111.
  14. STANĚK, A. Výchova k občanství a evropanství. Olomouc: Nakladatelství Olomouc, 2007.
  15. PENDEL, H. J. Dimensionen des Geschichtsbewusstseins. Ein versuch, seine Struktur für Empirie und Pragmatik diskutierbar zu Machen. Geschichtsdidaktik, 1987, Jhrg. 12, No. 2, S. 130-142.
  16. SIWEK, T., BOGDOVÁ, K. České kulturně-historické regiony ve vědomí svých obyvatel. Czech Sociological Review, 2007, roč. 43, č. 4, s. 1039-1053. Přejít k původnímu zdroji...
  17. WALDIS, M., GAUTSCHI, P., HODEL, J., REUSSER, K. Die Erfassung von Sichtstrukturen und Qualitätsmerkmalen im Geschichtunterricht. Methodologische Überlegungen am Beispiel der Videostudie "Geschichte und Politik im Unterricht". Geschichtsdidaktik empirisch. Untersuchungen zum historischen Denken und Lernen. Zeitgeschichte - Zeitverständnis. Band 14. Berlin: LIT, 2006. S. 155-188.

Tento článek je publikován v režimu tzv. otevřeného přístupu k vědeckým informacím (Open Access), který je distribuován pod licencí Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License (CC BY-SA 4.0), která umožňuje distribuci, reprodukci a změny, pokud je původní dílo řádně ocitováno. Není povolena distribuce, reprodukce nebo změna, která není v souladu s podmínkami této licence.