Civilia 2018, 9(2):23-36 | DOI: 10.5507/civ.2018.006

Pojem "fake news" v českých médiích

Jan Podzimek
Univerzita Karlova, Fakulta sociálních věd, Institut komunikačních studií a žurnalistiky, Smetanovo nábřeží 6, 110 01 Praha 1

Klíčová slova: Fake news, Semiotic analysis, Semiotics, Czech media

The term "fake news" in the Czech media

This study deals the analysis of fake news as a semiotic sign, and it analyses different ways of its representation. It takes up a position of the social constructionism, e.g. the opinion that an interpretation of a certain phenomenon might have a direct influence on its objectification in the social reality. Therefore I reconstruct the semantic level of fake news using a thorough analysis of its representations. However, this study is not limited only to the semantic level, but it occupies with syntactic and pragmatic levels, too. The analysis contains a typology of spotted ways of representation, and a description of associated connotations. The conclusion is focused on the resulting image of fake news, on their consistent and disparate elements, and on their explanation.

Zveřejněno: 15. prosinec 2018  Zobrazit citaci

ACS AIP APA ASA Harvard Chicago Chicago Notes IEEE ISO690 MLA NLM Turabian Vancouver
Podzimek, J. (2018). Pojem "fake news" v českých médiích. Civilia9(2), 23-36. doi: 10.5507/civ.2018.006
Stáhnout citaci

Reference

  1. BERGER, P. L., LUCKMANN, T. Sociální konstrukce reality: pojednání o sociologii vědění. Brno: Centrum pro studium demokracie a kultury, 1999.
  2. BOORSTIN, D. J. The image: a guide to pseudo-events in America. New York: Vintage Books, 1992.
  3. BRAND, J. Politics, Projection, and Fake News. In Group: Journal of the Eastern Group Psychotherapy Society [online]. 2017, Vol. 41, Nr. 3, pp. 213-227 [cit. 22. 4. 2018]. Přejít k původnímu zdroji...
  4. BURKHARDT, J. Combating Fake News in the Digital Age. In Library Technology Reports, 2017, Vol. 53, Nr. 8, pp. 1-33.
  5. GALTUNG, J., RUGE, M. H. The Structure of Foreign News. The Presentation of the Congo, Cuba, and Cyprus Crises in Four Norwegian Newspapers. In Journal of Peace Research, 1965, Vol. 2, Nr. 1, pp. 64-91. Přejít k původnímu zdroji...
  6. GREGOR, M., VEJVODOVÁ, P. Nejlepší kniha o fake news, dezinformacích a manipulacích!!!. Brno: CPress, 2018.
  7. HODGE, B., KRESS, G. R. Social semiotics. Ithaca, New York: Cornell University Press, 1988.
  8. HUNT, E. What is fake news? How to spot it and what you can do to stop it. Dostupné na: theguardian.com [online]. 17. 12. 2016 [cit. 22. 4. 2018].
  9. Konšpirátori.sk. https://www.konspiratori.sk [online]. [cit. 22. 4. 2018].
  10. NÖTH, W. Handbook of semiotics. Bloomington: Indiana University Press, 1990. Přejít k původnímu zdroji...
  11. PODZIMEK, J. Zdi a ploty v kontextu migrace. In Civilia: Odborná revue pro didaktiku společenských věd, 2017, roč. 8, č. 1, s. 143-156. Přejít k původnímu zdroji...
  12. ROSE-WILES, L. Reflections on Fake News, Librarians, and Undergraduate Research. Reference & User Services Quarterly [online]. 2018, Vol. 57, Nr. 3, pp. 200-204 [cit. 22. 4. 2018]. Přejít k původnímu zdroji...
  13. SAUSSURE, F. Kurs obecné lingvistiky. Praha: Academia, 1996.
  14. VARGO, C. J., GUO, L., AMAZEEN, M.A. The agenda-setting power of fake news: A big data analysis of the online media landscape from 2014 to 2016. In New Media & Society. [online] 2018, Vol. 20, Nr. 5, pp. 2028-2049 [cit. 22. 4. 2018]. Přejít k původnímu zdroji...

Tento článek je publikován v režimu tzv. otevřeného přístupu k vědeckým informacím (Open Access), který je distribuován pod licencí Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License (CC BY-SA 4.0), která umožňuje distribuci, reprodukci a změny, pokud je původní dílo řádně ocitováno. Není povolena distribuce, reprodukce nebo změna, která není v souladu s podmínkami této licence.