Civilia 2017, 8(2):4-17 | DOI: 10.5507/civ.2017.012

Výchova k evropanství v českých školách v roce 2017: Mission Impossible?

Hynek Böhm, Nikola Kárníková, Tomáš Vymetal
Technická univerzita v Liberci, Fakulta přírodovědně-humanitní a pedagogická, Katedra geografie, Univerzitní námesti 1410/1, 461 17 Liberec

Klíčová slova: Czech education, European values, Citizenship, Euroscepticism, Curricular documents, Teachers

Education Towards Europeanism in Czech Schools in 2017: Mission Impossible?

Despite the Czech Republic hugely benefits from its EU membership, there is an euroscepticism on a major rise in the country. The article aims to identify whether there is any cause/or an appropriate answer to this trend in Czech schools and what instruments the teachers have to promote European values and educate towards Europeanism. The authors found out that curricular documents at both national as well as school level mostly provide sufficient space - yet lower than in Poland - to educate towards Europeanism, but the problem is their exploitation by teachers, who often prefer to lead their students towards hard skills than civic competencies and attitudes. Internationalisation and multilinguism in Czech schools are the ways to improve that.

Grants and funding:

Tento text byl zpracován v rámci realizace projektu SGS-FP-TUL 22/2017 - Výchova k evropskému občanství - mýtus či realita?

Zveřejněno: 15. prosinec 2017  Zobrazit citaci

ACS AIP APA ASA Harvard Chicago Chicago Notes IEEE ISO690 MLA NLM Turabian Vancouver
Böhm, H., Kárníková, N., & Vymetal, T. (2017). Výchova k evropanství v českých školách v roce 2017: Mission Impossible? Civilia8(2), 4-17. doi: 10.5507/civ.2017.012
Stáhnout citaci

Reference

  1. ČESKÝ STATISTICKÝ ÚŘAD: Zahraniční obchod ČR v roce 2016. Praha 2017. Dostupné z https://www.czso.cz/csu/czso/zahranicni-obchod-cr-rocni-udaje [cit. 2017-12-31].
  2. ČESKÝ STATISTICKÝ ÚŘAD: Průměrné mzdy - 3. čtvrtletí. Praha 2017. Dostupné z https://www.czso.cz/csu/czso/cri/prumerne-mzdy-3-ctvrtleti-2017 [cit. 2017-12-25].
  3. DOPITA, M.A. kol.: Evropská a národní identita. Olomouc: Univerzita Palackého, 2008.
  4. DOPITA, M. Proměny občanství. In NOVOTNÝ, Z. (ed.) Acta Universitatis Palackianae Olomucensis, Facultas Paedagogica, Civilia IV. Evropská a národní identita. Olomouc: Univerzita Palackého, 2008. s. 7-18.
  5. DOUBRAVA, L. Polské školství jako skokan roku. In Učitelské noviny. Praha, 2014. Dostupné z http://www.ucitelskenoviny.cz/?archiv&clanek=7856, [cit. 2017-12-30].
  6. EUROSTAT (a). Newsrelease euroindicators. Lucemburk, 2017. Dostupné z http://ec.europa.eu/eurostat/documents/2995521/8444168/2-14112017-BP-EN.pdf/2de0034c-e53f-4bf7-ac31-c553a2ce7de5 [cit. 2017-12-25].
  7. EUROSTAT (b). Unemployment statistics. Lucemburk, 2017. Dostupné z nezaměstnanost http://ec.europa.eu/eurostat/statistics-explained/index.php/Unemployment_statistics [cit. 2017-12-25].
  8. GOŠOVÁ, V. Kurikulární reforma. Praha, 2011. Dostupné z http://wiki.rvp.cz/Knihovna/1.Pedagogicky_lexikon/K/Kurikul%C3%A1rn%C3%AD_reforma [cit. 2017-12-27].
  9. HAMPL, D. Evropská civilizace. In NOVOTNÝ, Z. (ed.) Acta Universitatis Palackianae Olomucensis, Facultas Paedagogica, Civilia IV. Evropská a národní identita. Olomouc: Univerzita Palackého, 2008. s. 19-23.
  10. HRACHOVCOVÁ, M. Výchova k evropanství jako součást české kutikulární reformy a její odraz v českých učebnicích občanské výchovy. In NOVOTNÝ, Z. (ed.) Acta Universitatis Palackianae Olomucensis, Facultas Paedagogica, Civilia IV. Evropská a národní identita. Olomouc: Univerzita Palackého, 2008. s. 25-36.
  11. HLÁVKA, P. Školství: nová strategie pro multikulturní indoktrinaci. Praha, 2016. In. Neviditelný pes. Dostupné z http://neviditelnypes.lidovky.cz/skolstvi-nova-strategie-pro-multikulturni-indoktrinaci-pz4-/p_spolecnost.aspx?c=A171109_203058_p_spolecnost_wag, [cit. 2017-12-26].
  12. KOPEČEK, P. Dvě studie profesora Friedricha Nathera. In NOVOTNÝ, Z. (ed.) Acta Universitatis Palackianae Olomucensis, Facultas Paedagogica, Civilia IV. Evropská a národní identita. Olomouc: Univerzita Palackého, 2008. s. 37-40.
  13. KRÁKORA, P. Vnímání české a evropské identity ve středověku. In NOVOTNÝ, Z. (ed.) Acta Universitatis Palackianae Olomucensis, Facultas Paedagogica, Civilia IV. Evropská a národní identita. Olomouc: Univerzita Palackého, 2008. s. 41-56.
  14. MATĚJKA, O., HOTOVÝ, F.: Výchova k občanství: doplňující koncepce k současnému kurikulu. Brno 2012. Dostupné z http://www.obcanskevzdelavani.cz/uploads/c52399e14b0a5c9fb5c336ab809830d484d2c7cc_uploaded_cov2012-koncepce.pdf, [cit. 2017-12-28].
  15. MEZIHORÁK, F. Evropanství a integrace. Olomouc: Nakladatelství Olomouc, 2003.
  16. MINISTERSTWO EDUKACJI NARODOWEJ. Podstawa programowa kształcenia ogólnego dla szkół ponadgimnazjalnych, których ukończenie umożliwia uzyskanie świadectwa dojrzałości po zdaniu egzaminu maturalnego. Warszawa, 2008. Dostupné z https://men.gov.pl/wp-content/uploads/2011/02/zalaczniknr4.pdf [cit. 2017-12-26].
  17. PRŮCHA, J. Multikulturní výchova a vzdělávání. Pedagogika, 1991, č. 3, s. 269-276.
  18. Rámcový vzdělávací program pro základní vzdělávání (úprava 2017). Praha: VÚP, 2017. Dostupné z http://www.nuv.cz/uploads/RVP_ZV_2017_verze_cerven.pdf, [cit. 2017-12-26].
  19. Rámcový vzdělávací program pro gymnázia. Praha: VÚP, 2013. Dostupné z http://www.nuv.cz/file/159, [cit. 2017-12-26].
  20. Rámcový vzdělávací program pro střední odborné vzdělávání. Praha: VÚP, 2012. Dostupné z http://www.nuv.cz/t/rvp-os, [cit. 2017-12-26].
  21. STANĚK, A. Výchova k občanství a evropanství. Olomouc: Nakladatelství Olomouc, 2007.
  22. ŠINDLER, P., WAHL, A. Evropská unie v geografickém vzdělávání: profesní příprava učitelů geografie České republiky na realizace evropské dimenze v geografické vzdělávání: příručka v rámci projektu FRVŠ č. 1632/1999. Ostrava: Ostravská univerzita, 1999.
  23. Vláda ČR. Ekonomické vyhodnocení členství ČR v EU po deseti letetech. Praha, 2014. Dostupné z https://www.vlada.cz/assets/evropske-zalezitosti/analyzy-EU/SEZUV-2014-1_Ekonomicke_vyhodnoceni_clenstvi_Ceske_republiky_v_EU_po_deseti_let.pdf [cit. 2017-12-25].
  24. WALTEROVÁ, E., JEŽKOVÁ, V. Žijeme v Evropě: průvodce evropskou terminologií pro učitele a studenty učitelství. Praha: Univerzita Karlova, 2000.
  25. WALTEROVÁ, E. Objevujeme Evropu: kniha pro učitele. Praha: Pedagogická fakulta Univerzity Karlovy, 1997.
  26. ZELENKA, J., MÁLEK, T., ŠULEK, M., KORČIŠ, Š. Češi v zajetí sociálních bublin. Praha 2016. Dostupné z https://www.lidovky.cz/bubliny.aspx [cit. 2017-12-25].

Tento článek je publikován v režimu tzv. otevřeného přístupu k vědeckým informacím (Open Access), který je distribuován pod licencí Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License (CC BY-SA 4.0), která umožňuje distribuci, reprodukci a změny, pokud je původní dílo řádně ocitováno. Není povolena distribuce, reprodukce nebo změna, která není v souladu s podmínkami této licence.