Civilia 2017, 8(1):75-92 | DOI: 10.5507/civ.2017.005

Mezipředmětové vztahy ve výuce společenskovědních předmětů a dějepisu

Slavoj Tomeček
Filozofická fakulta Ostravské univerzity, Katedra filozofie, Reální 5, 701 03 Ostrava

Klíčová slova: Curriculum integration, Cross-curricular relationships, History textbook

Cross-curricular Relationships in Social Sciences and History Instruction

The possibility of curriculum integration is a new progressive element of curricular reform. The article tries to explain the meaning of integration, its advantages and possible ways of realization. It then focuses closer on the possibilities, advantiges and benefits of integration in teaching history and social sciences. Selected examples show, how cross-curricular relations can solve the problem of insufficient subject matter presentation in history textbooks that are currently being used in secondary schools.

Zveřejněno: 15. červen 2017  Zobrazit citaci

ACS AIP APA ASA Harvard Chicago Chicago Notes IEEE ISO690 MLA NLM Turabian Vancouver
Tomeček, S. (2017). Mezipředmětové vztahy ve výuce společenskovědních předmětů a dějepisu. Civilia8(1), 75-92. doi: 10.5507/civ.2017.005
Stáhnout citaci

Reference

  1. BALADA, J. Rámcový vzdělávací program pro gymnázia. Praha: Výzkumný ústav pedagogický v Praze, 2007.
  2. BOLOM-KOTARI, S. a kol. Dějiny 19. století pro střední školy: světové dějiny a dějiny českých zemí "dlouhého" 19. století. Brno: Didaktis, 2016.
  3. ČORNEJ, P., ČORNEJOVÁ I. Dějepis pro gymnázia a střední školy. Praha: SPN - pedagogické nakladatelství, 2001.
  4. ČURDA, J., DVOŘÁK, J. Moderní dějiny pro střední školy: světové a české dějiny 20. století a prvního desetiletí 21. století. Brno: Didaktis, 2015.
  5. DRAKE, S. M. Planning Integrated Curriculum: The Call to Adventure. Alexandria, VA: ASCD, 1993.
  6. DRESSEL, P. The Meaning and Significance of Integration. In HENRY, N. B. (ed.) The Integration of Educational Experiences, 57th Yearbook of the National Society for the Study of Education. Chicago: University of Chicago Press, 1958, pp. 3-25.
  7. FOGERTY, R. Ten Ways to Integrate Curriculum. Educational Leadership. 1991, roč. 49, č. 2, s. 61-65.
  8. GADAMER, H. G. Problém dějinného vědomí. Praha: Filosofia, 1994.
  9. GOOD C. V. (ed.) Dictionary of Education. New York: McGraw-Hill, 1959.
  10. GRADY, J. B. Interdisciplinary Curriculum Development. Chicago: Mid-Continent Regional Educational Lab., 1994.
  11. HESOVÁ, A. Integrace ve výuce. Metodický portál: Články [online]. 27. 05. 2011, [cit. 2017-03-11]. Dostupné z: http://clanky.rvp.cz/clanek/c/Z/12039/INTEGRACE-VE-VYUCE.html.
  12. HUMPHREYS, A., POST T., ELLIS A. Interdisciplinary Methods: A Thematic Approach. Santa Monica, CA: Goodyear Publishing Company, 1981.
  13. CHLUP, O. O dialektickém učení a vyučování. Pedagogika, 1953, roč. 3, č. 1, s. 30-38.
  14. JACOBS, H. H. Interdisciplinary Curriculum: Design and Implementation. Alexandria, VA: Association for Supervision and Curriculum Development, 1989.
  15. JANÍK, T a kol. Institut výzkumu školního vzdělávání Pedagogické fakulty Masarykovy univerzity (2003-2010). Brno: MU, 2011.
  16. JANÍK T., SLAVÍK J. Vztah obor - vyučovací předmět jako metodologický problém. Orbis Scholae, 2007, roč. 1, č. 1, s. 54-66. Přejít k původnímu zdroji...
  17. JANÍK, T., MAŇÁK, J., KNECHT, P. Cíle a obsahy školního vzdělávání a metodologie jejich utváření. Brno: Paido, 2009.
  18. KEJŘ, J. Jan Hus známý i neznámý: resumé knihy, která nebude napsána. Praha: Karolinum, 2015.
  19. KRÁMSKÝ, D. Otázka Interdisciplinarity a kompetencí ve vzdělávání - věnováno památce Jaroslavy Peškové. Pedagogika, 2006, roč. 56, č. 2, s. 112-118.
  20. MAŇÁK, J., JANÍK T., ŠVEC, V. Kurikulum v současné škole. Brno: Paido, 2008.
  21. MAŇÁK, J., KNECHT, P. (eds.) Hodnocení učebnic. Brno: Paido, 2007.
  22. MATERNICKI, J., MAJOREK, C., SUCHOŃSKI, A. Dydaktyka historii. Warszawa: PWN, 1993.
  23. PRŮCHA, J. Moderní pedagogika. Praha: Portál, 1997.
  24. PRŮCHA, J. Učebnice: teorie a analýzy edukačního média: příručka pro studenty, učitele, autory učebnic a výzkumné pracovníky. Brno: Paido, 1998.
  25. SHOEMAKER, B., EKLUND, J. Integrative Education. A Curriculum for the Twenty-First Century. OSSC Bulletin, roč. 33, č. 2 (October 1989). Eugene, Oregon: Oregon School Study Council, 1989.
  26. SCHÖN, J. Občanský a společenskovědní základ. Kralice na Hané: Computer Media, 2012.
  27. SKALKOVÁ, J. Příspěvek k otázce mezipředmětových souvislostí. Pedagogika, 1962, roč. 12, č. 3, s. 316-325.
  28. TSCHUDI, S. Travels Across the Curriculum: Models for Interdisciplinary Curriculum. New York: Scholastic, Inc., 1991.
  29. WILSON, E. O. Konsilience: jednota vědění: o nezbytnosti sjednocení přírodních a humanitních věd. Praha: Nakladatelství Lidové noviny, 1999.

Tento článek je publikován v režimu tzv. otevřeného přístupu k vědeckým informacím (Open Access), který je distribuován pod licencí Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License (CC BY-SA 4.0), která umožňuje distribuci, reprodukci a změny, pokud je původní dílo řádně ocitováno. Není povolena distribuce, reprodukce nebo změna, která není v souladu s podmínkami této licence.