Civilia 2016, 7(2):101-118 | DOI: 10.5507/civ.2016.018

Role výukových metod ve finančním vzdělávání

Alena Opletalová
Ústav pedagogiky a sociálních studií, Pedagogická fakulta Univerzity Palackého v Olomouci, Žižkovo nám. 5, 771 40 Olomouc

Klíčová slova: Economic and financial literacy, Financial education, Teaching methods

The Role of Teaching Methods in Financial Education

The article reacts on the situation in financial education and presents current information on the education system in the Czech Republic and the way how the children are acquainted with the financial education. Nowadays, the financial education is compulsory component of the primary school education (ISCED 1, 2). Moreover, it defines the teaching method framework for teachers of financial literacy. The text also introduces the design and the results of the qualitative research focused on the identification of the teaching methods that are used in the financial literacy education and it evaluates the effectivity of the methods in the educational process. The findings and the conclusions of the article will come out from two research methods. The first part includes the semi-structured interview with the teachers of the chosen primary school, who teach the financial literacy. In the second part, the experiment - a teaching of the chosen financial education topic was used as a research tool. The outputs will identify the teaching methods used in the financial education process in the primary schools. Next output evaluates the efficiency of the particular teaching methods based on the realized experiment and the interviews. The presented conclusions of the research should contribute to the support of statement that appropriately chosen teaching methods of financial education in primary schools can contribute to proper financial behaviour of the individuals in the society.

Zveřejněno: 15. prosinec 2016  Zobrazit citaci

ACS AIP APA ASA Harvard Chicago Chicago Notes IEEE ISO690 MLA NLM Turabian Vancouver
Opletalová, A. (2016). Role výukových metod ve finančním vzdělávání. Civilia7(2), 101-118. doi: 10.5507/civ.2016.018
Stáhnout citaci

Reference

  1. Česká školní inspekce. Tematická zpráva. Podpora rozvoje matematické, finanční a čtenářské gramotnosti. Čj.: ČŠIG-3025/13-G21. Praha, 2013. Viz http://www.csicr.cz/getattachment/af0099dc-1653-4f68-b01a-83a38b71d801.
  2. Economist. Teacher, leave them kids alone. Economist, 2013. Viz http://www.economist.com/news/finance-and-economics/21571883-financial-education-has-had-disappointing-results-past-teacher-leave-them.
  3. HESOVÁ, A. Metodická doporučení pro výuku finanční gramotnosti. Praha: Národní ústav pro vzdělávání, 2013. Viz http://clanky.rvp.cz/wp-content/upload/prilohy/17579/metodicka_doporuceni_pro_vyuku_financni_gramotnosti_akt.pdf.
  4. KALHOUS, Z., OBST, O. Školní didaktika. Praha: Portál, 2009.
  5. Komise EU. Sdělení komise - finanční vzdělávání. Brusel: KOM/2007/808, 2007. Viz http://eurlex.europa.eu/LexUriServ/LexUriServ.do?uri=COM:2007:0808:FIN:CS:PDF
  6. LEWIS, M., KLEIN, L. The Impact of financial literacy education on subsequent financial behavior. In Journal of Financial Counseling and Planning. Viz https://www.afcpe.org/assets/pdf/lewis_mandell_linda_schmid_klein.pdf
  7. MAŇÁK, J., ŠVEC, V. Výukové metody. Brno: Paido, 2003.
  8. MF, MŠMT, MPO. Systém budování finanční gramotnosti na základních a středních školách. 2007. Viz http://www.nuov.cz/uploads/SBFG_finalni_verze.pdf
  9. MFČR. Národní strategie finančního vzdělávání, MF ČR, ČNB, MŠMT ČR, 2010. Viz http://www.mfcr.cz/cps/rde/xchg/mfcr/xsl/ft_strategie_financniho_vzdelavani.html.
  10. OECD. Improving Financial Literacy: Analysis of Issues and Policies, OECD Publishing. doi: 10.1787/9789264012578-en, 2005. Přejít k původnímu zdroji...
  11. OECD. Improving Financial Literacy: Analysis of Issues and Policies, OECD Publishing. doi: 10.1787/9789264012578-en, 2005. Přejít k původnímu zdroji...
  12. OECD. "Financial Literacy Framework", in OECD, PISA 2012 Assessment and Analytical Framework: Mathematics, Reading, Science, Problem Solving and Financial Literacy, OECD Publishing. doi: 10.1787/9789264190511-7-en, 2013. Přejít k původnímu zdroji...
  13. OECD. PISA 2012 Results: Students and Money: Financial Literacy Skills for the 21st Century (Volume VI), PISA, OECD Publishing. http://dx.doi.org/10.1787/9789264208094-en, 2014. Přejít k původnímu zdroji...
  14. OPLETALOVÁ, A., KVINTOVÁ, J. Vybrané aspekty finanční gramotnosti v podmínkách základních a středních škol. Olomouc: Univerzita Palackého, 2014.
  15. PRŮCHA, J., WALTEROVÁ, E., MAREŠ, J. a kol. Pedagogický slovník. Praha: Portál. 2013.
  16. PRŮCHA, Jan (ed.) Pedagogická encyklopedie. Praha: Portál, 2009.
  17. Russia's G20 Presidency and OECD (2013). Advancing National Strategies for Financial Education: A Joint Publication by Russia's G20 Presidency and the OECD. Viz www.oecd.org/finance/financial-education/advancing-national-strategies-for-financial-education.htm.
  18. TIKALSKÁ, S. Jaké metody a organizační formy používají učitelé v současné době na našich školách? http://clanky.rvp.cz/clanek/s/Z/2588/, 2008.

Tento článek je publikován v režimu tzv. otevřeného přístupu k vědeckým informacím (Open Access), který je distribuován pod licencí Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License (CC BY-SA 4.0), která umožňuje distribuci, reprodukci a změny, pokud je původní dílo řádně ocitováno. Není povolena distribuce, reprodukce nebo změna, která není v souladu s podmínkami této licence.