Civilia 2016, 7(2):79-100 | DOI: 10.5507/civ.2016.017

Životní a profesní zkušenost jako skryté determinanty jednání učitelů

Petr Koubek
Národní ústav pro vzdělávání Praha, Weilova 1271/6, 102 00 Praha 10

Klíčová slova: Case study, The subjective teacher's theory, Teachers' professional development, Teacher-expert, The underlying determinants of teacher conduct

Life and Professional Teachers'experience: Underlying Determinants of Teacher's Conduct

The study presents a partial outcome of two years collaboration with two civics teachers practising at two different second level Prague elementary schools. It intercepts them at the top of professional development (Mareš, 2013, pp. 437-438), therefore, as experienced and expert teachers (Gudmundsdottir & Shulman, 1987; Píšová et al., 2013). The chosen teachers have got certain professional and closer branch insight, teaching in comparable terms (the "inclusive" elementary schools with a strong, publicly known vision). The research was aiming at capturing a portrait of underlying determinants of their actions through contrasting their subjective teachers' theories and their classroom behaviour. It was indicated that the origins of their underlying determinants concerning teaching content, setting of teaching objectives and a subject philosophy roots most likely in their professional experience and formal education. The study enlightens the relationship and connection between thinking, acting and professional and personal life in two cases. The study uses a methodology adapted from the research program Subjective Theories and related research tradition (Groeben et al., 1988; Koubek & Janik, 2015). Methodological research symptom, but a problem deserving attention as well, is the emic perspective (Švaříček & Šeďová, 2007, pp. 15-18): the research including the interpretation and validation of its results proceeds in two distinct, complementary perspectives of the researcher and the researched subjects. This principle, if implemented consistently - and it has been described and documented in the study - clarifies results and strengthens desired triangulation of the data collection and interpretation in mainly qualitative research design (Švaříček & Šeďová, 2007).

Grants and funding:

Originální empirická studie pro revui Civilia byla zpracována v rámci disertačního projektu autora a za finanční a metodické podpory tvůrčího týmu projektu specifického výzkumu Skryté determinanty učitelova jednání, MUNI/A/1146/2015.

Zveřejněno: 15. prosinec 2016  Zobrazit citaci

ACS AIP APA ASA Harvard Chicago Chicago Notes IEEE ISO690 MLA NLM Turabian Vancouver
Koubek, P. (2016). Životní a profesní zkušenost jako skryté determinanty jednání učitelů. Civilia7(2), 79-100. doi: 10.5507/civ.2016.017
Stáhnout citaci

Reference

  1. DANN, H. D., DIEGRITZ, T., ROSENBUSCH, H. S. Gruppenunterricht im Schulalltag. Realität und Chancen. Erlangen: Universitätsbund Erlangen-Nürnberg, 1999.
  2. GROEBEN, N., WAHL, D., SCHLEE, J., SCHEELE, B. Das Forschungsprogramm Subjektive Theorien: Eine Einführung in die Psychologie des reflexiven Subjekts. Tübingen: Francke, 1988.
  3. GUDMUNDSDOTTIR, S.,SHULMAN, L. Pedagogical content knowledge in social studies. 1987, Scandinavian Journal of Educational Research, 31(2), 59-70. Přejít k původnímu zdroji...
  4. HAAG, L., MISCHO, C. Besser Unterrichten durch die Auseinandersetzung mit fremden Subjektiven Theorien. Effekte einer Trainingsstudie zum Thema Gruppenunterricht. Zeitschrifft für Entwicklungspsychologie und Pädagogische Psychologie, 2005, 35(1), pp. 37-48. Přejít k původnímu zdroji...
  5. HUMPERT, W., DANN, H. D., HAAG, L., MÜLLER, M. KTM kompakt. Basistraining zur Störungsreduktion und Gewaltprävention. Bern: Huber, 2012.
  6. JANÍK, T. Zkoumání subjektivních teorií pomocí techniky strukturování konceptů (SLT). Pedagogická revue, 2005, roč. 57, č. 5, s. 477-496.
  7. JANÍK, T., MINAŘÍKOVÁ, E., PÍŠOVÁ, M., ULIČNÁ, K., JANÍK, M. Profesní vidění učitelů a jeho rozvíjení prostřednictvím videoklubů. Brno: Masarykova univerzita, 2016. Přejít k původnímu zdroji...
  8. KORTHAGEN, F., KESSELS, J., KOSTER, B., LAGERWERF, B., WUBBELS, T. Jak spojit praxi s teorií: didaktika realistického vzdělávání učitelů. Brno: Paido, 2011.
  9. KOUBEK, P. Být sama sebou: případová studie subjektivních teorií učitelky v kontextu profesního rozvoje. Pedagogická orientace, 2016, roč. 26, č. 1, s. 95-116. Přejít k původnímu zdroji...
  10. KOUBEK, P. JANÍK, T. Výzkumy subjektivních teorií učitelů v kontextu profesního rozvoje: přehledová studie. Studia paedagogica, 2015, roč. 20, č. 3, s. 47-67. Přejít k původnímu zdroji...
  11. LEUCHTER, M., PAULI, C., REUSSER, K., LIPOWSKY, F. Unterrichtsbezogene Überzeugungen und handlungsleitende Kognitionen von Lehrpersonen. Zeitschrift für Erziehungswissenschaft, 2006, Jhrg. 9, No. 4, S. 562-579. Přejít k původnímu zdroji...
  12. LINSER, M. Prototypische Routinen von Lehrkräften im Umgang mit Unterrichtseinstiegen, Experimenten und Schülervorstellungenim Biologieunterricht (Disertační práce). Duisburg: Universität Duisburg-Essen, 2010.
  13. MAREŠ, J. Pedagogická psychologie. Praha: Portál, 2013.
  14. PÍŠOVÁ, M., HANUŠOVÁ, S., KOSTKOVÁ, K., JANÍKOVÁ, V., NAJVAR, P. Učitel expert: jeho charakteristiky a determinanty profesního rozvoje (na pozadí výuky cizích jazyků). Brno: Masarykova univerzita, 2013.
  15. PORUBSKÝ, Š. Skúmanie subjektívnej teorie učitelky. In PORUBSKÝ, Š. (ed.) Učiteľ - diskurs - žiak. Osobnostno-sociálny model primárnej edukácie. Banská Bystrica: Pedagogická fakulta, Univerzita Mateja Bela, 2007, s 100-134.
  16. SCHWAB, J. J. The structure of the disciplines: Meanings and significances. In FORD, G. W., PUGNO, L. (eds.) The structure of knowledge and the curriculum. Chicago: Rand McNally, 1964.
  17. SHULMAN, L. S. Knowledge and teaching: Foundations of the new reform. Harvard Educational Review, 1987, Vol. 57, No. 1, pp. 1-23. Přejít k původnímu zdroji...
  18. SHULMAN L. S. 'Just in case...': Reflections on learning from experience. In COLBERT, J. A., DESBERG, P., TRIMBLE, K. (eds.) The case for education: Contemporary approaches for using case methods. Boston: Allyn & Bacon, 2006, pp. 461-482.
  19. SLAVÍK, J., JANÍK, T. Fakty a fenomény v průniku didaktické teorie, výzkumu a praxe vzdělávání. Pedagogika, 2007, roč. 57, č. 3, s. 263-274.
  20. STANĚK, A. Didaktika společenských věd. In I. STUCHLÍKOVÁ, I., JANÍK, T. a kol. (eds) Oborové didaktiky: vývoj - stav - perspektivy. Brno: Masarykova univerzita, 2015, s. 327-360.
  21. ŠEĎOVÁ, K., ŠVAŘÍČEK, R., ŠALAMOUNOVÁ, Z. Komunikace ve školní třídě. Praha: Portál, 2012.
  22. ŠÍP, R., ŠVEC, V. Pojetí tacitních znalostí v paradigmatu sjednoceného pole. Pedagogická orientace, 2013, roč. 23, č. 5, s. 664-690. Přejít k původnímu zdroji...
  23. ŠVAŘÍČEK, R., ŠEĎOVÁ, K. Kvalitativní výzkum v pedagogických vědách. Praha: Portál, 2007.
  24. YOUNG, M. Curriculum theory and the question of knowledge: a response to the six papers. Journal of Curriculum Studies, 2015, Vol. 47, No. 6, pp. 820-837. Přejít k původnímu zdroji...

Tento článek je publikován v režimu tzv. otevřeného přístupu k vědeckým informacím (Open Access), který je distribuován pod licencí Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License (CC BY-SA 4.0), která umožňuje distribuci, reprodukci a změny, pokud je původní dílo řádně ocitováno. Není povolena distribuce, reprodukce nebo změna, která není v souladu s podmínkami této licence.