Civilia 2016, 7(2):60-78 | DOI: 10.5507/civ.2016.016

Asimilace písemné předlohy Comenia Script s edukačním procesem primární školy

Martina Fasnerová
Katedra primární a preprimární pedagogiky, Pedagogická fakulta Univerzity Palackého v Olomouci, Žižkovo nám. 5, 771 40 Olomouc

Klíčová slova: Handwriting model, Joined-up linear handwriting, Comenia Script, Primary education, Primary school, Educational process, Pupil literacy

Assimilation of Handwriting Model Comenia Script with the Educational Process of Primary School

Since 2010, the primary school pupils to submit further written draft, under the name Comenia Script. In this connection it was implemented as supporting research aimed at assimilation handwriting model Comenia Script to Czech schools. The chapter will describe the positives and negatives of the new originals written and its adaptation to teaching the Czech language with regard to the development of literacy of primary school pupils. Due to the potential variability of individual graphemes while practicing writing with writing the draft Comenia Script happens that the written text becomes sometimes difficult for students to read backwards. In such cases are pupils limited, (disadvantaged) obtaining information from the text, which is technically not read properly.

Zveřejněno: 15. prosinec 2016  Zobrazit citaci

ACS AIP APA ASA Harvard Chicago Chicago Notes IEEE ISO690 MLA NLM Turabian Vancouver
Fasnerová, M. (2016). Asimilace písemné předlohy Comenia Script s edukačním procesem primární školy. Civilia7(2), 60-78. doi: 10.5507/civ.2016.016
Stáhnout citaci

Reference

  1. DOLEŽALOVÁ, J. Funkční gramotnost. Hradec Králové: Gaudeamus, 2005.
  2. FASNEROVÁ, M. Vybrané kapitoly z elementárního čtení a psaní. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2012.
  3. FASNEROVÁ M. Současné předlohy písma na primární škole jako součást reforem ve školství. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2014.
  4. FASNEROVÁ, M. Studie jednotažného lineárního písma na 1. stupni základní školy v České republice. Civilia - Odborná revue pro didaktiku společenských věd, 2015, roč. 6, č. 1, s. 111-126. Přejít k původnímu zdroji...
  5. HŘEBEJKOVÁ, J. Metodická příručka k výuce ČJ v 1. ročníku ZŠ. Praha: SPN, 1987.
  6. CHRÁSKA, M. Metody pedagogického výzkumu. Praha: Grada, 2007.
  7. JEŘÁBEK, J., TUPÝ, J. Rámcový vzdělávací program pro základní vzdělávání - příloha upravující vzdělávání žáků s lehkým mentálním postižením. Praha: NIDV, 2007.
  8. KALHOUS, Z., OBST, O. Školní didaktika. Praha: Portál, 2002.
  9. KŘIVÁNEK, Z., WILDOVÁ, R. Didaktika prvopočátečního čtení a psaní. Praha: Pedagogická fakulta UK, 1998.
  10. LENCOVÁ, R. Comenia Script: praktický manuál. Praha: Svět, 2008.
  11. LENCOVÁ, R. Comenia Script universal praktický manuál. Praha: Svět, 2010.
  12. LIPTÁKOVÁ, L.,CIBÁKOVÁ, D. Edukačný model rozvíjania porozumenia textu v primárnom vzdelávaní. Prešov: PdF Prešovské Univerzity v Prešově. 2013.
  13. MAŇÁK, J. ŠVEC V. Výukové metody. Brno: Paido, 2003.
  14. MULLIS, I. V. S. et al. PIRLS 2006 international report: IEA's progress in international reading literacy study in promary schools in 40 Countries. Chrstnut Hill, MA: TIMSS and PIRLS International Study Center, 2007. Dostupné na: <http://timss.bc.edu/PDF/PIRLS2006_international_report.pdf>.
  15. PENC, V. Metodika psaní: Prozatímní učebnice pro pedagog. fakulty. Praha: SPN, 1968.
  16. SPITTA, G. Konder Schreiben eigene Texte: Klasse 1 und 2. Berlin: Cornelsen Skriptor, 2000.
  17. ŠMELOVÁ, E., PETROVÁ, A., SOURALOVÁ, E. Připravenost dětí k zahájení povinné školní docházky v kontextu současného kurikula. Olomouc: Univerzita Palackého, 2012.
  18. ULICH, M. Mehrsprachigheit: Was bedeutet für Pädagogen und Pädagoginnen_ In BUCHER, A. A., GUTENTHALER, A. Heimat in einer globalisierten Welt. Wien: Verlags GmbH and Co KG, 2001.
  19. VÁGNEROVÁ, M. Vývojová psychologie I. Praha: Karolinum, 2008.
  20. VODIČKA, I. Nechte leváky drápat: metodika levorukého psaní, kreslení a malování. Praha: Portál, 2008.
  21. WILDOVÁ, R. Závěrečná zpráva o výsledcích pokusného ověřování písma Comenia Script. Praha: PdF UK, 2012. [online] [cit. 2013-1-4] Dostupné z www: http://www.msmt.cz/pro-novinare/comenia-script-jako-alternativni-pismo-pro-skolaky
  22. WILDOVÁ, R. Rozvoj pregramotnosti a počáteční čtenářské gramotnosti v kurikulu evropských zemí. Pedagogika 1-2. (10-21), 2012.

Tento článek je publikován v režimu tzv. otevřeného přístupu k vědeckým informacím (Open Access), který je distribuován pod licencí Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License (CC BY-SA 4.0), která umožňuje distribuci, reprodukci a změny, pokud je původní dílo řádně ocitováno. Není povolena distribuce, reprodukce nebo změna, která není v souladu s podmínkami této licence.